י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

גניבה, הלבנת הון או טעות של אלגוריתם שהשתגע?

עסקות חסרות הגיון כלכלי בהיקף של 30 אלף שקל התבצעו היום באופציות PUT על מדד תל אביב 125 • מקור בכיר בבית השקעות מוביל: "רואים דפוס מסויים שהסוחר יידרש להסביר אותו"

מסחר בבורסה. צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90
מסחר בבורסה. צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90



מסחר חסר הגיון כלכלי התבצע היום בארבע אופציות PUT על מדד ת"א 125 ( 1,271.76 +0.52% ) . מדובר ב-4 סדרות בהן התבצעו 8 עסקות בהפרש של פחות מדקה. בשעה 11:51 נרכשו ארבע אופציות PUT על מדד ת"א 125. שתיים מהן נרכשו בתמורה ל-10,000 שקל, ומספר שניות לאחר מכן התבצעו שתי עסקות מכירה על אותו נגזר לפי מחיר של 1 שקל. באותו הזמן נרכשו שתי אופציות PUT על מדד ת"א 125 בתמורה ל-5,000 שקל כאשר מספר שניות לאחר מכן התבצעו שתי עסקות מכירה של הנגזר לפי מחיר של 1 שקל. היקף העסקות הכולל היה כ-30 אלף שקל.

סדרות האופציות עליהן התבצעה העסקה הינן סדרות מאוד לא סחירות, ורחוקות מאוד מהכסף. בשביל שהאופציה תהיה שווה כסף המדד חייב להגיע בתוך 30 יום אל מתחת ל-1,000 נקודות, כאשר בעת ביצוע הרכישות של האופציות נסחר בסביבות 1,267 נקודות.

"כל 8 העסקות בוצעו בתוך חלון של 68 שניות. עקרונית, במקרה מאוד לא סביר ייתכן מצב ש-4 אנשים שונים רכשו ביוקר אופציות של מדד ת"א 125 ב-5,000 ו-10,000 שקל, ו-4 אנשים ביצעו עסקת מכירה לפי מחיר האופציה לאחר פחות מדקה, כאשר חוץ מאותה הדקה לא ביצעו עסקות נוספות באותה האופציה. אבל זה מאוד לא סביר בלשון המעטה. בסבירות של 99.9% מדובר באותו אדם שהיה צד נגדי לכל העסקות", ציין סוחר בכיר בשוק ההון. לדבריו "החשד לגניבה בידי מורשה או הלבנת הון הינה ברמת וודאות גבוהה, שכן עקרונית לא היה צריך לסגור את העסקה אחרי שניה, וניתן היה להשאיר את האופציה פתוחה עד הפקיעה. אלא שסביר להניח, שהסוחר רצה לסגור את הפוזצייה בשביל לא להותיר עקבות חשודות בתוך התיק לאורך חודש שלם".

מקור בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים בארץ, אמר כי "רואים דפוס מסוים שהסוחר יידרש להסביר אותו". לדבריו, "זו יכולה גם להיות מכונת מסחר, כי כל העסקות התבצעו באותו זמן, אבל זה נראה כמו מסחר לא לגיטימי שהרשות לניירות ערך תידרש לחקור. לא עושים עסקות בפערי מחיר של 99% בהפרש של כ-15 שניות".

סוחר בכיר נוסף ציין כי "אם המבצע בחר לגנוב או להלבין-הון דרך הבורסה, זה לא היה הכי חכם בעולם לעשות את זה על אופציות לא סחירות. אין ספק שהמערכת של רשות ניירות ערך יכולה לעלות על עסקות כה דומיננטיות במסחר. מי שביצע את הרכישות ריכז את כל המסחר באופציות מהסוג הזה היום. לכן מדובר בגנב לא חכם שביצע עבירה זועקת".
הלבנת הון אלגוריתם גניבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד