כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

הנגיד: "אל תתלהבו מה'לוויתן'"

יממה לאחר הגילוי המרעיש, אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר: "ההערכות על 90 מיליארד דולר - מוגזמות" • ויש גם סיכום לשנה האזרחית

סטנלי פישר
סטנלי פישר

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נשא דברים בכנס השנתי של חטיבת המחקר בבנק ישראל.

פישר פתח את נאומו בהתייחסות לשני נתונים שפורסמו ביממה האחרונה אשר להם השלכה נרחבת על הכלכלה הישראלית – הצמיחה הגבוהה בתמ"ג ותגלית הגז במאגר לוויתן.

לדבריו, "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אומדן לחשבונאות הלאומית לשנת 2010, שהפתיע במידה מסוימת כלפי מעלה. עדיין איננו יודעים אם נתון הצמיחה הסופי ל-2010 אכן יעמוד על 4.5%. עם זאת, בהינתן שהנתון הסופי אכן יהיה גבוה מהתחזית הקודמת של 4%, הרי שהדבר יוכל להסביר את אי הבהירות שהיינו בה במהלך השנה לגבי מספר נתונים שלא היו עקביים עם שיעור הצמיחה שצפינו – נתונים טובים שעלו מסקר החברות של בנק ישראל, נתוני האבטלה שירדו בחדות, ונתוני גביית מיסים שהיו גבוהים מהצפוי'.

"אתמול פורסמו גם ממצאי הבדיקה של קידוח הגז "לוויתן". ההערכות שמתפרסמות בכלי התקשורת מדברות על כך שערך הגז בלוויתן עומד על 90 מיליארד דולר. אולם, יש להביא בחשבון שניתן יהיה להפיק את הגז ולמכור אותו רק בתוך מספר שנים, ושמגבלות השוק המקומי יחייבו יצוא של הגז לחו"ל, מה שמחייב השקעות נרחבות בתשתית.

"הערך הנוכחי של הממצא הינו, אם כן, נמוך יותר, ובכל אופן מדינת ישראל תצטרך להיערך, מבחינות רבות, להשלכות השונות של תגליות הגז האחרונות".

בהמשך נאומו, התייחס פישר לשלל הנושאים העומדים על הפרק, בהם כמובן נושא הדיור, שיעור הריבית והפיקוח על הבנקים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד