י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עידן חדש בשוק הסיטוני: אפליקציה חדשה תקבע את מחירי הפירות והירקות בתדירות יומית

האפליקציה תתבסס על תשאול בעל פה של סיטונאים, לצד קבלות מכירה • במשרד החקלאות מקווים שהשקיפות במחירים תוביל גם להורדתם • שר החקלאות, אורי אריאל: "זוהי בשורה חשובה ומבורכת בעידן של מודעות צרכנית עולה"

שוק מחנה יהודה בירושלים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
שוק מחנה יהודה בירושלים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



משרד החקלאות השיק היום אפליקציית מחירים אינטרנטית חדשה לשוק הסיטוני, בו מתבצעות עסקות מכירת ירקות ופירות מהחקלאי לסיטונאי. האפליקציה שנקראת "מחירי תוצרת הארץ" תהיה חינמית ונגישה לחקלאים וצרכנים, ותחליף את המחירון המסורתי המכונה "התקליט". היא תספק עדכון יומי למחירים הסיטוניים של כ- 160 פירות וירקות בשתי רמות איכות, וכן תפרסם מדד להערכת פער התיווך הקמעוני.

הנתונים הסיטוניים באפליקציהיתעדכנו מדי יום החל מהשעה 06:00 בבוקר ויתבססו על כ-600 תצפיות שנעשות בשיתוף פעולה עם כ-85% מהסיטונאים בשוק הסיטוני בצריפין. הנתונים מבוססים על תשאול בעל פה של הסיטונאים בשוק, לצד מערך בחינת קבלות של עסקות המבוצעות בשטח. הסקר, שנעשה בשיתוף חברת תוצרת הארץ - שוק סיטוני לישראל (חברה ממשלתית שבבעלות משרדי החקלאות והאוצר), מתבסס על שיטה סטטיסטית שנבנתה על ידי חברת דיאלוג בהובלת פרופסור קמיל פוקס, ונבחנה ואושרה על ידי מומחי משרד החקלאות מהחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה.

להערכת המשרד, השקיפות במחירים שתאפשר האפליקציה החדשה תגביר את התחרות, ובכך תסייע בהבטחת מחירים מאוזנים והוגנים יותר לחקלאי ולצרכן.

ה"תקליט" המסורתי של משרד החקלאות ספג ביקורת על חוסר הרלוונטיות שלו, כיוון שהתבסס על כמה סוקרי המשרד שהיו מסיירים בין החנויות ושואלים על מחירים, מבלי לאמת את המידע בקבלות. נאמר עליו שהיה גבוה מהמחיר האמיתי, כיוון שנועד להעלות את התמורה שמקבל החקלאי. על רקע זה פועל בשנים האחרונות מחירון אחר, ירקום, של היזם אמנון קדם, שמתבסס בין השאר על נתוני עסקאות מקופות רושמות. גופים מוסדיים ביצעו בשנים האחרונות עסקות על פי הממוצע בין התקליט וירקום.

מעבר מהעולם הישן לעולם חדש

מהלך זה מצטרף למהלכים נוספים של המשרד בעת האחרונה לטיפול במקטעים השונים בשרשרת מחירי הפירות והירקות בישראל. לאחרונה חתם שר החקלאות, אורי אריאל, על צו המחייב את רשתות השיווק והסיטונאים למסור דו"חות כספיים המפרטים את נתוני הרכישה והמכירה של פירות וירקות. במסגרת הצו יידרשו רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים לדווח בפרקי זמן קבועים הן על קביעת מחירי הפירות והירקות בשוק והן על הרווח מהמכירות, כחלק מהמעקב והפיקוח שרוצה המשרד להחיל על רשתות השיווק, במטרה להפחית את הוצאות הצרכן על ירקות ופירות טריים, לצד חיזוק החקלאים ודאגה שיקבלו מחיר הוגן לעמלם.

שר החקלאות, אורי אריאל אמר כי "סקר המחירים החדש שיוצא לדרך הוא בשורה חשובה ומבורכת בעידן של מודעות צרכנית עולה. הסקר יאפשר לחקלאים, לסיטונאים, לרשתות השיווק ולצרכנים להישאר מעודכנים כל העת במסחר שנעשה בשוק הסיטוני ולהבין את הגורמים שמשפיעים עליו ועל מחירי הפירות והירקות. סקר המחירים החדש יקדם שקיפות בענף החקלאות, ותהיה לכך השפעה ישירה על הכיס של אזרחי ישראל".

אורי צוק בר, סמנכ"ל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות: "האפליקציה והאתר החדשים הם חלק משמעותי ונוסף מהמהלך הכולל להגברת השקיפות במשרדנו. האפליקציה והאתר החדשים יעשו סדר בין כל ה'מחירונים' הקיימים בשוק, ויהוו סקר רשמי ותקף מטעם המדינה למחירי פירות וירקות במקטע הסיטוני".

רונן עזר, מנכ"ל חברת "תוצרת הארץ - שוק סיטוני לישראל בע"מ": "סקר המחירים החדש מהווה מעבר מהעולם הישן לעולם חדש לחלוטין. לחקלאים, לסיטונאים ולקמעונאים מגיעה מערכת משוכללת הנותנת את מלוא היקפי המחירים בסחר הירקות והפירות הטריים במקטע הסיטוני, באמצעות סקר חדשני, אמין, בלתי תלוי, ישים ונגיש".
משרד החקלאות אפליקציה שוק הסיטוני פירות וירקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד