י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

אחרי 49 שנה: מהדורת החדשות "מבט" תשודר היום בפעם האחרונה

כונס הנכסים הרשמי, דוד האן, הודיע כי כבר ביום חמישי הזה יוכלו כ-500 עובדי רשות השידור לעזוב את הרשות ולהתחיל את עבודתם בתאגיד השידור • ממחר בבוקר תעלה שקופית בשידורי הטלוויזיה וברדיו תשודר אך ורק מוסיקה

בניין רשות השידור בירושלים (יונתן זינדל, פלאש 90)
בניין רשות השידור בירושלים (יונתן זינדל, פלאש 90)



49 שנה אחרי שהוקמה על פי חוק, רשות השידור מגיעה כנראה או סופה - והפעם תאריך היעד כנראה סופי: כונס הנכסים הרשמי, דוד האן, הודיע היום בוועדת הכלכלה כי כל שידורי רשות השידור ייפסקו החל ממחר בבוקר (ד'). מהדורת "מבט" שתשודר הערב היא האחרונה. ממחר בבוקר תעלה שקופית בשידורי הטלוויזיה וברדיו תשודר אך ורק מוסיקה.

עובדי רשות השידור כלל לא ידעו מראש על הכוונה לסיים את השידורים כבר הערב. הכנ"ר הודיע על כך לאחר שנוכח לדעת כי תאריך היעד של 15 במאי הוא סופי.

"תיכננו לעשות שידור פרידה, לעשות העברה מסודרת לתאגיד - אולי אפילו שידור משותף שיעביר את השידורים לתאגיד", אמר בדיון אלי בבא, מנהל ערוץ 1. בבא שמע על ההודעה בדיון בוועדת הכלכלה. "עכשיו הכל נקטע. זה כואב הלב על העובדים שאפילו אי אפשר היה להודיע להם".

ברתות החברתיות החלו עובדי ערוץ 1 לכתוב דברי פרידה מהשידורים בערוץ 1. חלקם זעמו על הדרך שבה נמסרה ההודעה על סיום השידורים, ללא אפשרות להיפרד.

"הערב מהדורת מבט אחרונה מירושלים. הדמעות חונקות את גרוני", כתבה מגישת "מבט", מיכל רבינוביץ', בחשבון הטוויטר שלה. הפרשן הצבאי של ערוץ 10 אלון בן דוד כתב: "בעוד דקות תשודר מהדורת 'מבט' האחרונה. כמי שהיה שותף ל'מבט' במשך 14 שנה - הלב נצבט. מייחל לעתיד מוצלח לשידור הציבורי".

מגישת "סדר יום" ברשת ב', קרן נויבך, כתבה: "אז יכול להיות שמחר זו התוכנית האחרונה המקורית. זו אמנם לא פרידה, אבל תחושה חמוצה וכואבת שכך זה לא היה אמור להסתיים".

ההחלטה של הכנ"ר התקבלה לאור ההחלטה המסתמנת שלפיה כבר ביום שני הקרוב תיסגר סופית רשות השידור, ויפתחו שידורי תאגיד השידור הציבורי ותאגיד החדשות שאמור לקום. עובדי רשות השידור יתחילו לעבוד בתאגיד כבר ממחר.

לדברי האן, "מכיוון שהפור למיטב הבנתנו נפל במובן הזה שב-15 בחודש תאגיד השידור הישראלי מתחיל לשדר. אם זה כך, במובן הזה ללא ספק הגיעה השעה לעזור לתאגיד להתחיל לשדר, לכן רשות השידור תעמיד לרשות העובדים מחר (רביעי) העובדים שמיועדים לעבור לתאגיד יכולים לעבור. המשמעויות בעובדי טלוויזיה, 200 איש, מתוכם אני מבקש להחריג 20 איש בלבד על מנת לאפשר בסוף השבוע הזה שידור ראוי של האירוויזיון. לגבי הרדיו מדברים על 160 איש שיעברו, שידורים בערבית 87 איש. ממחר העובדים עומדים לרשות התאגיד. המשמעות שברדיו תושמע מוזיקה ובטלוויזיה תשודר היום מהדורת מבט לחדשות האחרונה".

קודם לכן, סיעות הקואליציה הסכימו על סגירת רשות השידור ב-15 במאי, ביום שני הקרוב, ולא תהיה דחייה נוספת. ביום שני ייקח תאגיד השידור הציבורי כאן את המושכות ויתחיל בשידוריו בטלוויזיה, ברדיו ובדיגיטל.

בקרב עובדי רשות השידור התקבלה הבשורה באופן קשה. העובדים קיוו כי כמו בפעמים קודמות, גם הפעם תינתן להם ארכה ואולי רשות השידור תינצל, אך כשהבינו שתאריך היעד הסופי נראו מחזות קשים של בכי ברשות.

עם זאת, בשלב זה צפוי כאוס לאור התיקון לחוק שמחייב הקמת תאגיד חדשות ייעודי שיפעל לצד תאגיד החדשות הישן - אם אכן החוק יאושר סופית ואף יעמוד במבחן בג"ץ. בשלב זה לא ברור כיצד יוכל תאגיד החדשות הייעודי לפעול בתוך טווח זמן קצר כל כך.

ההסכם להקמת התאגיד ב-15 במאי התקבל לאחר שנמצא מנגנון שמאפשר מינוי מנהל זמני-זמני לפני מינוי המנהל הזמני. התיקון לחוק הנוכחי קובע כי ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות, ייהפך לעורך ראשי של תאגיד החדשות, ובמקביל כונס הנכסים הרשמי ימנה מנהל זמני לשלושה חודשים, עד להקמת ועדת איתור בראשות שופט, שתבחר מועצה לתאגיד והמועצה תבחר מנהל חדש. בשלב הביניים, עד שהכונס ימנה מנהל זמני, שי יישא גם בתפקיד המנהל. אם הוא יבחר לעזוב את תפקידו, ימונה עורך ראשי אחר מבין עובדי התאגיד שיהיו לו גם סמכויות ניהוליות.

"זה לוח זמנים מטומטם ובלתי אפשרי", אמר אתמול יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) בדיון בוועדה המשותפת הדנה בנושא. לפי כל ההערכות, לא ניתן יהיה למנות בתוך שלושה חודשים מועצה ומנהל חדש.

סוגיה נוספת נוגעת לתכנים שישדר תאגיד החדשות. החוק הנוכחי אישר לתאגיד לרכוש במשך שנתיים תכנים במיקור חוץ. כעת, כדי להגדיל את מספר התקנים לעובדי רשות השידור, נקבע כי מיקור החוץ יבוטל. ואולם יו"ר התאגיד גיל עומר הזהיר בדיון כי "לתאגיד החדשות לא יהיה מה לשדר. אתם כותבים חוק שיהיה אות מתה".

לפי נתונים שהפיץ אתמול תאגיד כאן, מתוך כ-1,050 עובדי רשות השידור, עד כה נקלטו 440 עובדי רשות השידור. לפי תיקון החוק, יהיה ניתן להגדיל את מספק התקנים ל-510 - כלומר עוד כ-60 עובדי רשות השידור יוכלו להתקבל לתאגיד. 359 מתוך עובדי רשות השידור התקבלו במשרה מלאה, והשאר במשרות חלקיות.

הסכמה נוספת עסקה בעובדי רשות השידור שלא יתקבלו לתאגיד והינם מתחת לגיל 50 - כלומר אינם זכאים לפנסיית גישור עד לפרישה. לפי המתווה הנוכחי, ל-100 עובדים מתוכן יוצעו משרות בנציבות שירות המדינה, ול-50 נוספים ייעשה מאמץ להציע משרות נוספות.

עם זאת, בנציבות שירות המדינה הזהירו אתמול כי אין להם כרגע 100 תקנים פנויים, וכי רבים מהתקנים הדרושים במדינה כעת הם למקצועות בעלי מומחיות - למשל רופאים או אחיות. במקביל, סוכם גם כי כל עובדי רשות השידור יוכלו להתמודד במכרזים ממשלתיים ומכרזים פנימיים לתקופה מוגבלת של שנה.
תאגיד השידור מהדורת מבט ערוץ 1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}