ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מדוע אנו חייבים לשמור על רמת ברזל גבוהה ומי בסיכון יתר?

חסר בברזל - כתוצאה ממה הוא נובע ומדוע בכלל הוא כל כך חשוב? האם יש קבוצות באוכלוסיה שנתונות לסיכון גבוה יותר לאבד ברזל? כל השאלות והתשובות שאתם חייבים לדעת על ברזל • ראיון עם דתיה יער, יועצת ל'אלטמן'

מדוע אנו חייבים לשמור על רמת ברזל גבוהה ומי בסיכון יתר?



מדוע חשוב לצרוך ברזל בכמות מספקת?
ככל רכיב תזונתי חיוני , יש לצרוך ברזל בכמות מומלצת למניעת חסרים.
תפקידו העיקרי של הברזל הוא הובלת חמצן המאפשרת לנו לנשום. כ-2/3 מהברזל בגוף נמצא בהמוגלובין, החלבון שמצוי בכדוריות הדם האדומות הנושאות חמצן לרקמות. לכן יש להקפיד על צריכת ברזל מספקת, קודם כל בתזונה ובמקרים רבים גם מתוסף.
מסבר ש חסר בברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר באוכלוסיית העולם, והוא הגורם המוביל לאנמיה. עייפות, חולשה, נשירת שיער, היחלשות ההגנה החיסונית של הגוף, קוצר נשימה, חוסר תיאבון וחיוורון הם חלק מהתסמינים לאנמיה מחסר ברזל.


האם ישנם אנשים בעלי סיכון גדול יותר לחסר בברזל?
קודם כל נשים , בסקר שנעשה ע ידי מכן סאפיו נמצא כי 39% מהנשים בישראל סובלות מאנמיה שקשר לחסר ברזל. נשים הן בסיכון הגבוה ביותר של חסר בברזל בגלל איבוד דם במהלך המחזור החודשי, בנוסף צמחונים ואנשים הנמנעים מבשר אדום עלולים לסבול מחסר ברזל. בנוסף ברזל Comfort נמצא יעיל קלינית בשימוש אצל נשים טרום לידה הזקוקות לתוסף ברזל לפי הנחיות הרופא (נמצא יעיל יותר במניעת אנמיה בנשים לפני לידה בהשוואה לברזל סולפט)

אנשים עם מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס נמצאים בסיכון לחסר בברזל.
מחקרים הראו כי חסר בברזל קיים גם אצל כשליש מהספורטאיות וב- 50 אחוזים של אנשים הרצים באופן קבוע.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמיליארד איש בעולם סובלים מחסר בברזל. אולם אלה הם הנתונים האופטימיים. הנתון המדאיג באמת הוא כי קיימת בורות חובקת עולם לגבי הסימנים המתריעים על חסר בברזל. כך למשל, 40% מהנשים לא מודעות לסימנים המעידים על חסר בברזל כמו למשל עייפות מוגברת או נשירת שיער מאסיבית.


על איזו תזונה מומלץ להקפיד כדי לשמור על רמות ברזל תקינות
ישנם מזונו העשירים בברזל שכדאי לצרוך בתזונה היומית הברזל היותר זמין לגוף הינו
ברזל מהחי – נקרא ברזל HEME סוג ברזל זה זמין יותר לגןף ברזל ממקורות צמחיים .
למשל ב-100 גרם סטייק יש כ 3.2mg של ברזל באותה כמות של תרד יש 2.7 גרם אבל הברזל בבשר זמין פי 6 יותר מאשר הברזל בתרד. עם זאת, חלבונים מהבשר ישפרו את ספיגת הברזל ממקורות צמחיים, כך שתקבל יותר ברזל מן תרד אם הארוחה כוללת גם בשר. ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל . למשל כוס מיץ תפוזים יכולים להגביר את הספיגה של הברזל בארוחה .
שילוב של בשר וירקות המכילים ויטמין C כמו פלפלים אפונה כרוב ניצנים ברוקולי יגדילו את ספיגת הברזל בארוחה.


באילו מקרים יש צורך בתוסף ברזל? איזה תוסף ברזל מומלץ ליטול
יש לקחת תוסף ברזל רק במקרים של חסר . אפשר לבדוק את רמות הברזל ומאגרי הברזל בגוף בבדיקת דם שגרתית. כדאי לקחת ברזל עם זמינות ביולוגית גבוהה כדי אפשר יהיה לקחת מינונים נמוכים יחסית עם ספיגה גבוהה.

מהם היתרונות בתוסף הברזל החדש שהשקתם?
אם את אנמית ווזקוקה לתוספת ברזל , ברזל ליפוזומלי קומפורט הינו ברזל בטכנולוגיית הליפוזום להגברת זמינות ביולוגית והפחתת תופעות לוואי במערכת העיכול- הניתן לצריכה ללא קשר עם סוג המזונות או זמני הארוחות. לראשונה בישראל, צורת צריכה ייחודית: אבקה המתמוססת בקלות בפה באריזות אישיות, בטעם טעים במיוחד ונוח לעיכול, ובכשרות מהודרת של בד"צ מאור הכשרות


מחסור בברזל אלטמן חשיבות נטילת ברזל ברזל כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד