י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ומה מונע מנשים ערביות לעבוד? המנטליות

מחקר שערך בנק ישראל מגלה: שיעור ההשתתפות של הנשים הערביות בשוק העבודה נמוך דרמטית מהנשים היהודיות • ומה עם הגברים הערבים? הם פורשים בגיל צעיר

נשים ערביות. צילום ארכיון
נשים ערביות. צילום ארכיון

בנק ישראל מפרסם היום (א) דו"ח שערכה חטיבת המחקר של הבנק, בנושא השתתפותם של ערביי ישראל בכח העבודה האזרחי.

שני הנתונים המרכזיים העולים מהדו"ח, מצביעים על כך שאחוז הנשים הערביות בכח העבודה נמוך במיוחד, כמו גם ירידה חדה בהשתתפות בכח העבודה בקרב ציבור הגברים ככל שגילם עולה.

בנוסף, אם בשנת 1990 היה שיעור הגברים הערבים בכח העבודה באחוז גבוה יותר מהגברים היהודים – הרי שעם השנים המגמה השתנתה, ושיעורם בשנים האחרונות נמוך משמעותית.

לדברי עורכי המחקר הסיבה נעוצה בכך שמרבית הגברים הערבים מועסקים בעבודות כפיים פיזיות, מה שגורם להם לפרוש בגיל צעיר יחסית, ובמקביל להתקדמות הטכנולוגית – גם יורד הביקוש לעבודות כאלו.

כהוכחה לדבריהם ניתן לראות כי בקרב בעלי ההשכלה הגבוהה במגזר הערבי – שיעור המועסקים נותר איתן גם בגילאים המבוגרים יותר, לעומת זאת בקרב נטולי ההשכלה שיעור ההשתתפות בשוק העבודה צונח משמעותית בסביבות גיל 45.

שיעור ההשתתפות של הנשים הערביות בכח העבודה האזרחי אמנם הוכפל ב40 השנים האחרונות מ10% לקרוב ל-20%, אך הוא עדיין נמוך באופן משמעותי ביחס לנשים היהודיות.

אחד הגורמים להבדל, לטענת עורכי המחקר, נעוץ באופן החשיבה של הציבור הערבי, כאשר רק 12% מהציבור היהודי סבור כי די בכך שאחד מבני הבית יעבוד, לעומת 24% הסבורים כן בקרב המגזר הערבי.

בנוסף, 97% בציבור הערבי סבורים כי חשוב מאוד שהגבר יעבוד, לעומת 60% בלבד הסבורים כן בציבור היהודי, כך שהחשיבה והמנטליות משפיעים בנושא זה וגורמים לשיעור השתתפות נמוך בשוק התעסוקה של הנשים הערביות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד