כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

כך נשמור על הילדים בבתי הספר ובתלמודי התורה

האם שאלתם את עצמכם כיצד מגיעים ילדכם לבתי הספר? אילו סכנות מצויות בסביבת בית הספר? ומדוע כדאי לבחור בהליכה רגלית לבית הספר?

כך נשמור על הילדים בבתי הספר ובתלמודי התורה
יצחק לב ארי



כמידי שנה מגיעים למעלה ממיליון וחצי תלמידים לבתי הספר ולמוסדות החינוך ברחבי הארץ. סביבת בית הספר ידועה כמקום בעל פוטנציאל סיכון גבוה להיפגעות ילדים מכלי רכב, בעיקר בעת הורדה ואיסוף של התלמידים. לפי נתוני משרד החינוך, הרשויות מסיעות מידי בוקר כ-280,000 תלמידים (כמעט 20% מכלל תלמידי ישראל), מהם 246,000 שלומדים בחינוך הרגיל.

כיצד מגיעים הילדים לבתי הספר?

בסקר שנערך עבור אור ירוק, דיווחו 50% מהנשאלים שילדיהם הולכים ברגל לבית הספר בדרך-כלל, ו-25% דיווחו שילדיהם מגיעים לביה"ס בתחבורה ציבורית (הסעה מאורגנת או אוטובוס ציבורי). 25% מההורים ציינו שבד"כ הם מסיעים את ילדיהם לבית הספר. מחקרים נוספים שנערכו בארה"ב מצביעים על כך שהרגלי הורדה ואיסוף של תלמידים מביה"ס יוצרים בעיות חניה וסיכונים בטיחותיים.

אילו סכנות מצויות בסביבת בית הספר

בין 7:30 ל-8:00 בבוקר מגיעים לסביבת בית הספר מאות תלמידים ומורים בזמן קצר, למקום קטן ודחוס אשר במרבית המקרים אינו מותאם להכיל כמות גדולה של רכבים, אוטובוסים והולכי רגל וזאת מכיוון שחלק ניכר מבתי הספר נבנו לפני עשרות שנים, ולא נבנתה בסביבתם תשתית לכמויות כלי הרכב המגיעות אליהם. חלק מבתי הספר ממוקמים בלב שכונות מגורים, שגם כך הן צפופות ויש בהן מצוקת חניה.ככל שיותר הורים מסיעים את ילדיהם לביה"ס, כך הופכת סביבת ביה"ס מסוכנת יותר עבור הילדים. כתוצאה מכך, פחות הורים מרשים לילדיהם ללכת לבד, וזה מגדיל עוד יותר את מספר הילדים המוסעים.

מהן הסכנות הצפויות?

תצפיות שערכה אור ירוק בסביבת בתי ספר, מעלה כי רכבי ההורים עוצרים באמצע הכביש ומפריעים לנתיב הנסיעה. מסיבה זו , הילדים יורדים ישר אל הכביש והולכים בין המכוניות. ההורים שכן מחנים את רכבם, יורדים ממנו ומלווים את הילדים לתוך בית הספר, עוצרים לרוב על מעבר חציה, חוסמים את שדה הראיה , ואם לא די בכך הם חונים בתוך מפרצי האוטובוסים וכאשר האוטובוס מגיע הוא נאלץ לעצור באמצע הכביש ולהוריד את הילדים רחוק מהמדרכה, דבר שמסוכן שלעצמו, שכן לא תמיד יורדים הילדים מהדלת הצמודה למדרכה אלא מהדלת הנמצאת בצד הכביש, ישר לסכנת כלי הרכב הנוסעים, עוברים בין כלי רכב וקשה להבחין בהם כי הם מוסתרים ע"י המכוניות. הילדים הממהרים, הולכים לצד מכוניות הנוסעות ומסכנים את עצמם. מדובר במקרים רבים בילדים מתחת לגיל 9 שאין להם יכולת להתמודד עם מורכבות הכביש אשר חוצים כביש לא במעבר חציה.

כתוצאה מכל הסיבות הללו, כפי שנצפו ע"י אור ירוק, נוצר אי סדר שיוצר פקקי תנועה, כעס, צפצופים ולא אחת – מריבות. במהלך התצפיות שנערכו עלה גם כי אין סביבת הסתובבות לכלי הרכב, דבר היוצר פקקים נוספים. בכל הנוגע לאיסוף הילדים והשגחה, עולה כי לא תמיד נמצא נציג של בית הספר וחסרות משמרות זהב המלוות את הילדים במעבר החצייה, וכתוצאה מכך חסר מסלול בטוח לילדים מביתם לבית הספר וחזרה. מהתצפיות שנערכו, נתגלו גם הבעיות הבאות:

• אין מקומות חניה לכלי הרכב.

• חסרים מעקות בטיחות לאורך המדרכות.

• חסרים מעברי חציה מסומנים.

• חסרים פסי האטה באזור בתי הספר.

• לרכבי ההסעה מאד קשה לתמרן בסביבת בית הספר בשל הצפיפות הרבה. אוטובוסים עוצרים באמצע הכביש ומורידים ילדים אל הכביש. לנהג האוטובוס שטחים מתים לפני ומאחורי הרכב.

• רק כמחצית מהילדים שנסעו בהסעות לבית הספר היו חגורים (48%).

• יותר ממחצית מהילדים שנסעו באוטובוס לא היו חגורים.

• כל הילדים שנסעו בטרנזיטים ובמעלונים לא היו חגורים.

• 11% מהילדים שנסעו במיניבוסים לא היו חגורים.

• במגזר החרדי בולטת התופעה של אי חגירת חגורות בטיחות בהסעות.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד