כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

אז מי ישלוט באינטרנט? • ראיון נטול כפפות

מאבקי הכח המתנהלים בימים אלו סביב שמות המתחם בעברית, לא היו מביישים גם את מפלגת 'העבודה' עמוסת התככים • ראיון בלעדי וגלוי לב עם יואב קרן - האיש שמאחורי הסערה

אז מי ישלוט באינטרנט? • ראיון נטול כפפות



בשבועות האחרונים חשפנו מעט מהמתרחש בארצנו הקטנה, הפעם הזמנו את אחד השחקנים הגדולים בתחום יואב קרן מנכ"ל חברת דומיין דה נט לראיון נוקב נטול כפפות.

יואב קרן הינו מנכ"ל חברת דומיין נט, אחת מששת רשמיות שמות המתחם (דומיינים) המוסמכים בישראל ואף הגדולה שבהם, שכנגדה עלו עד כה טענות רבות בגין פעילותה לאורך השנים החל מיציאתם בשנת 2000 עם מערכת דומיינים פרטית שעקפה את כל התקנים ופעלה רק במספר קטן של ספקיות, ועד להפקעת המחירים במרשם האחרון.

יואב קרן, אדם מרשים ורהוט, משכנע מאוד, מסביר בלהט את מעשיהם השנויים במחלוקת, ניכרת בו המעורבות והשליטה בפרטים הטכניים, גם אלו המורכבים ביותר, אל דאגה, פישטנו אותם עבורכם.


יואב קרן - מנכ"ל דומיין דה נטצילום: יואב קרן - מנכ"ל דומיין דה נט
יואב קרן - מנכ"ל דומיין דה נט


בטרם נתחיל, כיצד לדעתך הגעתם למצב שבו אתם ממוצבים בקהילה המקצועית כחברה שנויה במחלוקת המאיימת על תקינות האינטרנט בישראל, בשל תאוות בצע?

יואב כמעט מתפרץ כאשר הוא מגיב בלהט:

"במשך עשור אני אישית פועל למען אחידות וקידום התקינה בעולם, אני חבר במספר וועדות בארגון ה-ICANN העוסקות בקידום נושאים כמו דומיינים בסיומות רב לשוניות ונלחמתי למען ישראל גם בוועדות אנטישמיות שניסו להסב נזק רב לישראל, את הטענות מעלים גורמים אינטרסנטיים בעיקר דומיינרים בעלי אינטרסים מתחרים.

"דווקא בקהילה הבינלאומית חברת דומיין דה נט נמצאת בראש הסקאלה של רשמי הדומיינים "הלבנים" וחברות ענק בכל העולם משתמשות דווקא בנו לצורך ניהול ואבטחת פעילותם ברשת".

אגב אבטחה, דווקא מערכת ניהול הכתובות שלכם ספגה ביקורות קשות כשנחטף שם המתחם של בנק דיסקונט על ידי קבוצת Team Evil ממרוקו שהפנו את כל הגולשים לבנק אל דף השמצה בערבית?

"בפרשייה זו לא היה כל קשר למערכת של דומיין דה נט, הפרצה הייתה אל שרתי הבנק עצמו, תוך ניצול פרצה דומה לזו שספג גם טוויטר באותה תקופה.

אגב בעקבות כך רכש הבנק מערכת אבטחה שלנו שדחה רק חודש קודם לכן".

ונעבור לשמות המתחם, בניגוד לרשמים האחרים, לא נחשפו עד כה ברישום האחרון שמות מתחם שנתפסו על ידי עובדי חברת דומיין דה נט, אולם עלו טענות כי לקוחות שלכם קיבלו עדיפות ברישום המקדים (הפרי רישום), כמו דפי זהב שהצליחה להשיג מאות כתובות חלקם איכותיות במיוחד.

"חד משמעית לא היו דברים כאלה אצלנו, כל הלקוחות שפנו נענו בצורה חד משמעית שהרישום המקדים מתבצע אך ורק דרך הטופס הרגיל באתר, ולא נעשה רישום ישיר עבור שום לקוח, גם לא הגדולים ביותר, למעשה דווקא צורת ההתנהלות במרשם האחרון מוכיחה כי יש מקום לכניסת גוף נוסף לרישום שמות המתחם בישראל".

את האינטרנט בישראל מנהל איגוד האינטרנט הישראלי מאז שנת 1994 בה האינטרנט בישראל יצא מגבולות האקדמיה, זהו גוף ללא מטרות רווח שמקובל על כלל הציבור בישראל, מדוע אתם היחידים שמתנגדים ומציבים את עצמכם כאלטרנטיבה לניהול שמות המתחם בישראל.

השאלה מפתיעה את יואב, ואני מעמת אותו עם כך שאפילו באתר החברה הם מתעקשים להציג את עצמם כרשם מורשה מטעם ארגון האינטרנט הבינלאומי ICANN כפי שנכתב בדף הבית ובראש דפי המידע, ואת העובדה שכל הסמכתם בישראל היא רק מטעם איגוד האינטרנט הישראלי הם מצניעים לדפי המידע הפנימיים.

תראה, ראשית הפעילות שלנו היא עולמית, אנו היחידים בישראל המורשים לכמעט כל הסיומות האפשריות בעולם ביניהם גם הרשות הפלסטינית, כך שאנו מתגאים בפעילות העיקרית שלנו, שהיא המרשם הבינלאומי.

ועדיין תסכים איתי שרוב הפעילות במכירת שמות המתחם אצלכם הם סיומות ישראליות, למעשה אתם היחידים הקוראים תיגר על ההרמוניה של הפעלת האינטרנט בישראל באמצעות איגוד האינטרנט הישראלי

ההתלבטות ניכרת על פניו של יואב הנענה לבסוף לאתגר שאני מציב בפניו, ומניח את הקלפים על השולחן.

אכן הרישום העיקרי אצלנו הוא של שמות ישראלים, ולמען האמת, כן, יש לנו בעיה עם איגוד האינטרנט הישראלי.

בישראל קורה דבר שלא קיים בכל העולם, בכל מקום ניהול שמות המתחם נפרד לחלוטין מניהול רשת האינטרנט הישראלית, רק כאן אותו ארגון מטפל בשניהם.

בנוסף ברוב המדינות האינטרנט ורישום שמות המתחם מוענק כזכיינות מהמדינה לארגון מורשה, ארגון ה-ICANN עצמו הוקם על ידי הממשל בארה"ב וכך גם בעולם כולו, רק כאן רישום שמות המתחם נעשה על ידי ארגון שלא מחויב ולא כפוף לשום גורם ממשל כלשהו.

אנו בהחלט מציעים ששמות המתחם המלאים בעברית ינוהלו על ידי ממשלת ישראל, שאף תקבל תמלוגים בגין המשאב הזה, כפי שהאינטרנט בארה"ב נשלט על ידי הממשלה הפדרלית שגם מקבלת תמלוגים על כל מכירת דומיין בסיומת us. הציבור רק ירוויח מהתחרות ומשיפור השירות בתחום.

האם זהו לא ניסיון לקנות את תמיכת שר התקשורת בהבטחה לשוחד כספי, ומדוע למשתמשים כדאי שבמחיר הדומיינים הגבוה גם כך ביחס לעולם, יגולם מעתה מס נוסף?

רוכשי שמות המתחם משלמים מליוני שקלים בשנה שהולכים לגוף המנוהל בצורה שאינה שקופה דיה, ובכלל יש חסרונות רבים בארגון שאינו למטרות רווח, ואחד מהם הוא המחויבות לבזבז את כל התקציב השנתי גם אם המטרות שנויות במחלוקת ואינם קשורים ישירות למרשם השמות עצמו.

חלק גדול הרי מהתקציב משמש להחזקת מחלף ה-IIX והמערכות המפעילות את האינטרנט בישראל?!

בשום מקום בעולם אין קשר בין שמות המתחם לבין תפעול האינטרנט.

יתרה מכך, אין כמעט מקומות שמשתמשים במערכת דומה לזו הישראלית, מדובר במערכת שכמעט שאיננה רלוונטית כיום, לדוגמא, מחלף ה-IIX משמש לצורך ניהול התקשורת בתוך ישראל לצורך העלאת מהירות הגלישה בין הספקיות, אולם כיום הספקיות הגדולות מנהלות תקשורת ישירה בינם, ומחוברות ישירות לכבל הבינלאומי, תוך עקיפת המחלף שמפעיל האיגוד.

ברוב העולם משתמשים ישירות בשלושה עשר שרתי השורש והמערכות מנוהלות בהתנדבות ללא קשר להכנסות ממכירת שמות המתחם.

אלו טענות קשות, אולם הרי ברור שהציבור בישראל לא ירוויח מכך שחברה פרטית תשתלט על האינטרנט בישראל.

האינטרנט כיום יכול לקרוס בכל רגע, אין פיקוח ממשלתי שימנע זאת, והציבור רק ירוויח מכך שהמערכת תתרחב ותפוצל בין כמה גורמים.

למרבית הצער אנו נתקלים באטימות ובהתנשאות מצד איגוד האינטרנט לכל בקשה, דווקא לחברה פרטית שפועלת ממניעים כספיים, יש את האינטרס לדאוג לשירות לקוחות הוגן וראוי.

כשהוחלט בארגון ה-ICANN שהכתובות החדשות יהיו שייכות למדינה, ראוי והוגן שהם יצאו לתחרות חופשית, והמדינה תיקח עליהם אחריות, ולא תחזור ההפקרות ששררה בשנת השמונים כאשר איגודים פרטיים נטלו את הרישום לעצמם.

דווקא דומיין דה נט פעלה בעבר בחוסר יושר ושקיפות כשהצעתם דומיינים בעברית מלאה כבר בשנת 2000, תוך עקיפת כל התקנים הבינלאומיים, ואיגוד האינטרנט הישראלי, בתהליך שנוי מאוד במחלוקת שאיים על סלע הקיום של האינטרנט – האחידות, איך אתם מהינים לדרוש לנהל את האינטרנט בארץ?

כאן הרוחות כבר לוהטות ואנשים מפנים אלינו ראשים סקרניים, יואב מתעלם ומפנה אלי את מסך המחשב, מציג בפני מספר מסמכים.

אין מושג כזה תקינה באינטרנט, יש הסכמות, היחידים שניסו להגיע להסכמות האלה הם אנחנו, כאשר כבר במשך עשור פעלנו בוועדות הבינלאומיות לקידום הנושא של כתובות בשפות שונות, בניגוד לעמדת בכירי ה-ICANN שדרשו מכלל המשתמשים בעולם ללמוד אנגלית.

דומיין דה נט היא נציגה רישמית של i-DNS.net שפיתחה כבר בשנת 1998 את המערכת המאפשרת הפעלת כתובות אינטרנט בשפות שונות, אנו ליווינו את כל התהליך ואף נאמתי בשמם בוועדות שבסיומם המערכת התקבלה כתקן ב- IETFויושם בפועל בשנת 2003.

איגוד האינטרנט הישראלי, בראשות מר שקמוני התנגד בתוקף להכנסת כתובות מתחם בעברית בטענה שהם לא רלוונטיות ולא מועילות, אנו פעלנו ליצירת התקן בנושא, איך ניתן לטעון שאנו פועלים נגד התקנים?

יתרה מכך, כאשר איגוד האינטרנט הישראלי הודיע בשנת 2006 על קבלת עמדות מהציבור לגבי תוכנית הרשמים המוסמכים (כאשר לנו הובטח שזה יבוצע כבר במהלך שנת 2000), אנו היינו היחידים שהגבנו בשני מסמכי עמדה מפורטים ומסודרים, שהמליצו על שינויים בהתאם למדיניות המקובלת בעולם כולו, ובעקבות כך התוכנית הופעלה בפועל רק בשנת 2007.

מדוע אם כך יצאתם ברישום עצמאי של שמות מתחם בעברית, תוך עקיפת איגוד האינטרנט הישראלי, ובניגוד לעמדתו?

ניסינו לעניין את האיגוד, אולם הוא לא היה מעוניין בכך, בכל העולם i-DNS.net החל ברישום עצמאי, ואף אנו כנציגים שלהם בישראל פתחנו בכך, בשנת 2000 היה צורך בהתקנת תוכנה אצל הספקיות שחששו מכך, אולם בשנת 2008 עם התקדמות הטכנולוגיה הפעולה התבצעה באמצעות הוספת שורה בלבד, והצלחנו להגיע איתם להסכמים מתאימים.

גם כיום תמוהה מאוד ההחלטה של איגוד האינטרנט לאפשר רישום של כתובות בעברית בסיומת .co.il לאחר 10 שנים שמתנהל הרישום המקביל בכתובות הבינלאומיות, לדעתי הוא נעשה מתוך אינטרס צר, להפעיל לחץ וליצור מצגת שווא, כאילו הדומיין המלא בעברית שייך כבר להם, ולא עומד להחלטת הממשלה.

דובר בזמנו כי הרישום שביצעתם בשנת 2000 ואף בשנת 2007 לווה באחיזת עיניים והונאת הציבור, כאשר לא ציינתם במפורש כי הכתובות שייצרתם יפעלו רק בספקיות מסוימות שיגיעו אתכם להסדר, ולא יהיו נגישות בכלל לגולשים מחו"ל.

שקר וכזב, מההתחלה ציינו באתר במפורש כי הכתובות האלו יפעלו רק בספקיות נתמכות בלבד, אנו מלווים במשרד עו"ד מוביל שמוודא את כל הפרטים האלו.

מה עם טענות על כך שלא הודעתם ללקוחותיכם על כך שחידשתם את פעילות הדומיינים בעברית בשנת 2007, וכתוצאה מכך רבים הפסידו את הקדימות שהייתה להם.

למען העמדת העובדות על דיוקם, לאחר הניסיון שעשינו בשנת 2000 רוב הרוכשים לא חידשו את הכתובות, והם פגו מאליהם.

במשך כל התקופה עד לפני תחילת השיווק המחודש בשנת 2007 הכתובות היו פעילות והרישום היה פתוח, בכל הזמן הזה היה ניתן לחדש ולהזמין כתובות כאלו, ואכן גם כיום יש לנו כתובות שפעילות מהרישום הראשון בשנת 2000.

כאשר יצאנו בשיווק המחודש בשנת 2007, החלטנו בהתייעצות עם משרד עוה"ד שלנו, כי אין סיבה לשמור קדימות ללקוחות שפג תוקף הרישום שלהם, אולם הקפדנו לשלוח לכולם הודעה על פתיחת הרישום החדש.

מדברים על סכומי כסף נכבדים ששילמתם לספקיות האינטרנט כדי לקנות את תמיכתם!

אכן, אנו חברה עסקית, ומעולם לא הסתרנו זאת, בנוסף על כל דומיין כזה אנו משלמים תמלוגים לחברת i-DNS, ולכן גם המחיר שלהם הוא יחסית גבוה.

מה תעשו במידה וחברת VeriSign (המוסמכת בעולם לרישום הדומיין .com) תצליח להשיג את כל השמות הגנריים בצליל הזהה ל-com, ובינהם גם את קום בעברית?

חד משמעית זה לא יקרה, ב-ICANN כבר הוחלט שלא תהיה קדימה על קבוצת שמות, ובוודאי לא על כאלה בעלי צליל זהה.

VeriSign אכן תתמודד על סיומות גנריות שישמעו כמו ה-com הפופולארי אולם לישראל אין כל חשיבות בעיניהם ואנו אכן ערוכים למאבק בנושא.

בנוסף הוחלט כבר כי ישראל תקבל או את שם המדינה "ישראל" או קיצור בנוסח ישרא (כפי שכבר חשפנו בכתבה מה יהיה שם המתחם הבא של ישראל), ובכל אופן לא קום, כך שאת רוב המשוכות כבר עברנו.

באופן כללי המחירים שלכם גבוהים ביחס למתחרים, ואף ברישום האחרון לקחתם 350 ₪ ברישום המקדים, מה יקרה במידה ותצליחו לקבל שם מתחם לרישום דרככם?

אנו חברה שמציעה שירות איכותי יותר מהאחרים, המחיר בהתאם.

בנוגע לשמות המתחם העתידיים, דבר ראשון אנו לא נסתיר את העלות לרשמים בניגוד למצב כיום.
מעבר לזאת אני מתחייב כי השם יימכר במחיר זול משמעותית ממחיר דומיין ישראלי כיום, למרות התמלוגים למדינה.

האם תנסו להשיג גם את שמות המתחם הישראלים הקיימים?

לא, אין לנו שום כוונה כזאת, כמובן שאם יהיה מכרז בנושא, אנו גם נהיה בין המתמודדים.


לאמיתו של דבר, הראיון נולד בתחקיר המשך בסדרת הכתבות שערוריית מרשם שמות המתחם בעברית כאשר בחברת דומיין דה נט נענו לאתגר ושלחו לא פחות מאשר את יואב קרן עצמו להגיב לראשונה לטענות הקשות, בעצמו, ללא תיווך דובר או משרד היח"צ.

התרשמתי מישירותו ופתיחותו של יואב קרן שלא השאיר טענה ללא תגובה, ולא נרתע גם מהנושאים הטעונים והקשים ביותר, אמנם מסגרת הראיון הייתה מוגבלת אך מרבית הטענות העיקריות עלו ואף זכו לתשובה ישירה וכנה.

הוויכוח הציבורי והלגיטימי יימשך ומעשיהם של חברת דומיין דה נט צריכים ויעמדו במבחן הציבור, אולם גם בישראל מתחוור כי מאחורי הקלעים של עולם האינטרנט הישראלי מתנהלות סערות ושערוריות שאינם מביישים את מקבילנו בעולם הגדול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד