ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מים מזוהמים התגלו בבתי חולים בישראל

מים בצבע אפור, טעם מתכתי וריכוזים גבוהים של אלומיניום ועופרת: ממצאים אלו לא התגלו במדינת עולם שלישי אלא במספר בתי חולים בישראל. משרד הבריאות בתגובה: "אין סכנה ממשית"

אילוסטרציה: פלאש 90
אילוסטרציה: פלאש 90



העיתון 'מעריב' חושף הבוקר כי בסדרת בדיקות שנערכה בחודשים האחרונים, התברר שבשורה ארוכה של בתי חולים ברחבי הארץ זורמים מים באיכות ירודה. בשלושה מבתי החולים אף התגלו במים ריכוזים חריגים של עופרת-מתכת רעילה. עד שהמצב ישתפר, משרד הבריאות הורה לכל בתי החולים שבהם התגלו המימצאים החריגים להימנע משימוש במים החמים לצרכי שתייה ובישול.

בעקבות תלונות של מספר עובדים שהתלוננו על טעם מוזר מים, נשלחו דגימות מים מהבניין לבדיקות מעבדה. התוצאות הדהימו את אנשי המשרד. בדוח מיוחד שכתבה רופאה בכירה במשרד, ושהגיע לידי מעריב, היא סיכמה את התוצאות כך: "איכות המים על פי תוצאות הבדיקות הינה גרועה וריכוזי הכימיקלים במים חורגים במספר פרמטרים במאות אחוזים מעל התקן. נתגלו חריגות בכל המתכות שנבדקו: ברזל, עופרת, אלומיניום, אבץ ונחושת, חלקן בעשרות אחוזים ולעיתים אף במאות אחוזים מעל הסף העליון המותר".

יש לזכור שאלומיניום נקשר במחקרים מסוימים כחשוד בגרימת אלצהיימר, ושמים עכורים נחשבים כבעלי סיכון גבוה לפתח זיהום חיידקי. "מים טובים ובריאים לא אמורים להיות עכורים", אומר גורם בכיר במשק המים, "זה לא מקרי שתקן מי השתייה בישראל מגדיר רמות מקסימליות של ברזל ועכירות. בית חולים הוא המקום האחרון שבו היינו מצפים לחריגה מהתקן הזה".

לאור מצב המים בבניין המעבדות, הוחלט במשרד הבריאות לבדוק את איכות המים בשורה של בתי חולים שגם בהם הותקנה בשנים האחרונות המערכת של אלגריסי. דגימות המים בבתי החולים נערכו במהלך אוקטובר. לידי מעריב הגיעו דוחות המעבדה של בדיקות שבוצעו בשורה של בתי חולים באיזור הצפון, חיפה והמרכז. בכל בית חולים נלקחו דגימות ממספר נקודות.

הבדיקות מצביעות על תוצאות מדאיגות: בכל בתי החולים שנבדקו לא נמצא בית חולים אחד שבו לא התגלו חריגות בריכוזי המתכות ורמת העכירות של המים. בבית החולים אסף הרופא נמצאו חריגות ברמת העכירות בכל הנקודות שנדגמו. בנקודה אחת נמצא אלומיניום בריכוז פי 45 מהתקן המקובל.

בעקבות הממצאים המדאיגים הנחה משרד הבריאות את בתי החולים לחדול משימוש במים החמים לצרכי שתייה ובישול. השימוש החיצוני במים, כולל לרחצה, מותר.

הממצאים בבתי החולים השונים

שער מנשה
עכירות - פי 3 מהתקן
אלומיניום - פי 5.5

בית חולים נהריה
אלומיניום - פי 10 מהתקן.

שמואל הרופא
עופרת - פי 1.5 מהתקן
עכירות - פי 8 מהתקן

בלינסון, פתח תקווה
עכירות - פי 8 מהתקן
אלומיניום - פי 5.5 מהתקן

זיו, צפת
עכירות - פי 7 מהתקן
אלומיניום - פי 8 מהתקן

כפר שאול, ירושלים
אלומיניום - פי 4.5 מהתקן

פוריה:
עופרת - פי 2 מהתקן
אלומיניום - פי 41 מהתקן

כרמל, חיפה
עכירות - פי 10 מהתקן
אלומיניום - פי 32 מהתקן

העמק, עפולה
אלומיניום - פי 44 מהתקן

מזרע, עכו
אלומיניום - פי 307 מהתקן

אסף הרופא, צריפין
עופרת - פי 3 מהתקן

משרד הבריאות: אין סכנה ממשית

'מעריב' העביר למשרד הבריאות רשימה ארוכה של שאלות בעקבות המימצאים שהתגלו בבדיקות המים בבתי החולים. להלן תגובת המשרד:

בניין המעבדות של משרד הבריאות בירושלים: בבניין התגלו חריגות במים החמים. עיקר החריגות היו ברמות של אלומיניום. נמצאה גם חריגה חד פעמית ברמת עופרת במים שאינם משמשים לשתייה. בעקבות החריגות, וכאמצעי זהירות, ניתנה הוראה לא להשתמש כלל במים לשתייה ובישול. כמו כן, סוכם כי יש צורך בבדיקת הצנרת. במשרד הבריאות הוחלט לערוך סקר צנרת לבניין המעבדות כולו.

הסקר עדיין לא הושלם, נשכרו יועצי קורוזיה ואין שימוש במים החמים. למרות שבמים הקרים תוצאות הבדיקות טובות, עדיין לא הותר השימוש במים הקרים. בעקבות הגילוי והחשד כי התופעה קשורה למכשיר למניעת קורוזיה שמשווק על ידי חברת "אלגריסי" הוחלט לערוך סקר בכל המוסדות בהם הותקן המכשיר.

הבדיקות בבתי החולים: במוסדות שנבדקו לא התגלתה חריגה במים הקרים ולכן אין הגבלה לשימוש במים הקרים. באותם המוסדות שבהם התגלתה בעיה (חריגות ברמות אלומיניום. לא בעופרת או מתכות אחרות) במים החמים בלבד, ניתנו הנחיות להנהלת המוסד ולחברת אלגריסי לניקוי המערכת, שינוי התפעול ובמקביל להשתמש במים רק לרחצה וניקיון. מתברר כי מעצם טבעה שיטת ההגנה הקתודית משחררת אלומיניום למים.

רמת הסיכון: משרד הבריאות ביצע הערכת סיכונים לגבי החשיפה האפשרית לאלומיניום בבניין המעבדות בירושלים. בהתאם להערכה זו, לא צפויות השפעות בריאותיות שליליות בקרב העובדים מכיוון שבבניין המעבדות האלומיניום נמצא רק במערכת המים החמים אשר לא נצרכים לשתייה.

שנית, אלומיניום כמעט ואינו נספג דרך מערכת העיכול. לבסוף, גם אם אדם צרך 2 ליטר של המים החמים בבניין (תסריט לא סביר), החשיפה ממים הייתה באותו סדר גודל של החשיפה הממוצעת היום יומית לאלומיניום במזון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד