י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

איך ניתן להוריד את מספרי הנפגעים ברכיבה על אופניים?

האופניים הוא אולי כלי נוח מאוד לשימוש, וגם ידידותי הרבה יותר לסביבה מאשר רכב, אבל עלול להיות גם מסוכן מאוד. מה אפשר לעשות על מנת להוריד את מספר הנפגעים ברכיבה על אופניים?

איך ניתן להוריד את מספרי הנפגעים ברכיבה על אופניים?
יצחק לב ארי מהיר חימה



רוכבי האופניים הם אוכלוסייה פגיעה, בדומה להולכי הרגל, ללא כל מיגון שיש לנהג או נוסע ברכב. לכן, ברוב המקרים, במפגש בין רכב לרוכב אופניים, הפגיעה היא קטלנית. רוכבי האופניים מתחלקים למס' קבוצות: אלה שרוכבים בפארקים, אלה שרוכבים בשטח ואלה שרוכבים בכביש. מביניהם, הרוכבים בכביש נמצאים תחת הסיכון הגבוה ביותר. רוב הנפגעים הם ילדים ורוב הפגיעות הקשות הן פגיעות ראש. הסיבה – לא חבשו קסדה.

בשנים האחרונות הפכה הרכיבה על אופניים לספורט פופולארי. על פי סקר שנערך לאחרונה עבור אור ירוק, בישראל רוכבים כמיליון בני אדם, אך יחד עם העלייה בפופולאריות של האופניים, עלה גם מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים בעת רכיבה.

מה אומר החוק?

בשנת 2007 התקבל בכנסת חוק המחייב חבישת קסדות לרוכבי אופניים. על פי החוק, כל רוכב חייב לחבוש קסדה בעת רכיבה. על בגיר, שהוא הורה או אפוטרופוס, מוטלת האחריות להשגיח כי גם קטין יחבוש קסדה. החוק מחייב כל מוכר בחנות אופניים לתלות שלט במקום בולט המפרט את לשון החוק. החוק מחייב לא רק את רוכבי האופניים, אלא גם את אלה הרוכבים על סקייטבורד, גלגליות, רולרבליידס וקורקינט חשמלי.

הקסדה מצילה חיים. מחקרים רבים מוכיחים כי חבישת קסדה היא האמצעי הטוב והיעיל ביותר לשמירה מפני פגיעות ראש ומוח ומקטינה מאוד את הסיכוי להיפגע פגיעה חמורה בראש.

מדוע האופניים פופולאריות?

האופניים הינם כלי זול יחסית ונוח לתמרון בנסיעה בעיר. בנוסף לכך, האופניים משמשות לפעילות ספורטיבית בשעות הפנאי: טיולי שטח וכו'. גם הרופאים והדיאטנים ממליצים על רכיבת אופניים כפעילות ספורטיבית שבריאה לגוף ולנפש. יתרון בולט נוסף של האופניים הינה התרומה לאיכות הסביבה - זהו אינו כלי מזהם כפי ששאר כלי התחבורה גורמים לזיהום אויר. יתרון משמעותי נוסף של האופניים בא לידי ביטוי בעצם העובדה כי מדובר בכלי תחבורה שיכול לשמש גם ילדים וכן ככלי רכיבה למקום עבודה.

העלייה בפופולאריות שבשימוש באופניים הביאה רשויות רבות לסלול שבילים המיועדים לנסיעה על אופניים בלבד, ובכך העלו את האטרקטיביות שברכיבה על אופניים. תופעה זו ניכרת במיוחד בתל אביב.

אמצעי מיגון וטיפים להורים

אמצעי המיגון המומלצים בעת רכיבה:

1.קסדה.

2.בגדים בהירים זוהרים.

3.כפפות.

4.הגנה לעיניים.

5.אורות וסרטים זוהרים- הגברת הנראות, הקלטות.

טיפים להורים:

• רכשו קסדה תקנית לילדכם

• למדו את הילד לחבוש קסדה ולהסירה, תוך הקפדה על רכיסת רצועת הסנטר. קסדה שאינה רכוסה כראוי אינה יעילה.

• עמדו על כך שילדכם יחבוש קסדה תמיד, בכל רכיבה.

• שמשו דוגמא וחבשו בעצמכם קסדה

• הדביקו מחזירי אור על הקסדה כדי להראות מרחוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד