י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ארבע שנים - 8,260 רוכבי אופניים פגועים

על פי נתוני אור ירוק: 8,260 רוכבי אופניים נפגעו בתאונות דרכים בערי ישראל בין השנים 2004-2008, 29 רוכבי אופניים נהרגו ב-70 ערי ישראל בין השנים 2004-2009

ארבע שנים - 8,260 רוכבי אופניים פגועים
בערלה יעקובוביץ - דוברות זק"א

8,260 רוכבי אופניים נפגעו בתאונות דרכים בערי ישראל בין השנים 2004-2008, רבע מהם בתל אביב, כך מדווחת עמותת אור ירוק בהסתמך על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עוד נמצא על פי הנתונים כי מבין חמשת הערים הגדולות בישראל, המונות מעל 200 אלף תושבים, בתל אביב נפגעו כ- 2,000 רוכבי אופניים, המהווים כאמור כרבע מכלל הנפגעים בכל 70 הערים שנבדקו. בירושלים נפגעו 575 רוכבים, בחיפה 279 רוכבי אופניים, באשדוד 246 נפגעים ובראשל"צ נפגעו 236 רוכבי אופניים בין השנים 2004-2008.

מבין הערים הבינוניות, המונות בין 100-200 אלף תושבים, בני ברק "מובילה" עם 312 רוכבי אופניים שנפגעו. אחריה חולון עם 308 רוכבים שנפגעו, פתח תקווה עם 286, רמת גן עם 267 ונתניה עם 236 נפגעים והיא חותמת את רשימת עשרת הערים בהן נפגעו הכי הרבה רוכבי אופניים.

על פי סקר שנערך עבור אור ירוק, כמיליון ישראלים רוכבים על אופניים, כ- 70% מהם ילדים. הרכיבה על אופניים הפכה בשנים האחרונות לספורט לאומי פופולארי. אך לצד טיפוח איכות חיים בריאה וירוקה, הביאה העלייה במספר הרוכבים לעלייה גם במספר הנפגעים מרכיבה על אופניים.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "הרכיבה על אופניים היא ספורט מהנה ובריא, אך חשוב לזכור כי היא יכולה להיות קטלנית. רוכבי האופניים הם אוכלוסייה פגיעה, שאיננה מוגנת במעטפת הגנה כמו רכב. על פי מחקרים, פגיעות ראש הן הקשות והשכיחות ביותר. 30% מתאונות רוכבי האופניים הן עם פגיעה חמורה בראש, בעיקר נזק מוחי. חבישת קסדה היא האמצעי היעיל ביותר להגנה מפגיעת ראש ומוח, ומקטינה מאוד את הסיכוי להיפגע פגיעה חמורה בראש".

עוד מוסיף אבואב: "נכון להיום קיים חוק המחייב את רוכבי האופניים לחבוש קסדה ולמרות הטענה כי הדבר גורם לרבים להימנע מרכיבה, מחקר שנערך בנושא זה הוכיח כי אין שחר לטענה זו. יחד עם זאת, מטרידה העובדה כי בימים אלו עברה הצעה לתיקון החוק בקריאה טרומית, הקובעת כי בתוך הערים לא תהיה חובת חבישת קסדה. מדובר במהלך שגוי, אשר רק יגדיל את הסיכוי לפגיעות ראש חמורות בעת תאונה".

על פי הנתונים, מבין 24 רוכבי האופניים שנהרגו בערי ישראל בין השנים 2004-2008, 8 רוכבים נהרגו, כאמור, בתל אביב, 3 רוכבים נהרגו בחולון (כולם בשנת 2005), 2 רוכבים נהרגו בכל אחת מן הערים אשדוד, בת ים, פתח תקווה ורמת גן ורוכב אחד נהרג בכל אחת מן הערים ירושלים, נתניה, פרדס חנה-כרכור, קריית ביאליק ורחובות.

שמואל אבואב: "חשוב וצריך לקדם בישראל את השימוש באופניים. מדובר במגמה הולכת ומתפתחת במדינות מפותחות רבות, כחלק מעידוד לתחבורה ירוקה ובריאה. על פי מגמה זו, השימוש בכלי רכב ממונעים, המזהמים את האוויר וגורמים לצפיפות רבה בתוך הערים, יקטן ומנגד תינתן עדיפות להולכי רגל ורוכבי אופניים, כמו גם לתחבורה ציבורית.

אך עם העלייה בשימוש באופניים, יש צורך לעגן את החקיקה, כך שתחייב חבישת קסדה תמיד, בכל גיל ובכל מקום, במטרה להקטין את הסיכוי לפגיעות חמורות בעת תאונה עם אופניים.
כמו-כן, יש להגביר את המודעות בקרב הנהגים, לזהירות ותשומת לב לרוכבי האופניים, הנמנים על משתמשי הדרך הפגיעים וכן להקצות משאבים גדולים יותר מצד השלטון המרכזי והמקומי בפיתוח תשתית טובה יותר לרוכבי האופניים, אשר לא רק תעודד עוד אנשים להשתמש בהם, אלא תפחית משמעותית את שיעור הנפגעים מקרבם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד