כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

נפל הגז: נתניהו אמר כן לששינסקי

ההתייעצויות לא עזרו: ראש-הממשלה 'נגרר' אחר דעתו של נגיד בנק ישראל - והצהיר: "את התקבולים נשקיע בחינוך" • השלב הבא: העברת ההמלצות לאישור ועדת הכספים

יש החלטה. ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש 90
יש החלטה. ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש 90



מאז הקריא הפרופ' ששינסקי בפני חברי ועדת הכלכלה של הכנסת את הדו"ח שחיבר, הגיעו הרבה אינטרסנטים אל בניין הכנסת בניסיון נואש לשכנע את חברי הכנסת כי הדו"ח הזה הוא דבר איום למדינת ישראל. הם גייסו את מיטב הנימוקים שיכלו להביא עמם ודרשו להיכנס פנימה אל אולמות הוועדות השונות כדי להשפיע.

מי שהכריע הערב (ג) בנושא הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט לאמץ את הדו"ח, כמות שהוא.

וכה אמר נתניהו: "יש לדאוג לשני צרכים מרכזיים: האחד, של היזמים שהשקיעו ושמו ממיטב כספם ומגיע להם לראות שכר לעמלם. צורך שני הוא של אזרחי מדינת ישראל שהם בעלי המשאב הטבעי. כדי לאזן בין הצרכים הללו, ביקשתי להקים ועדה של מומחים. הוועדה, בראשות פרופ' ששינסקי, הגישה את המלצותיה לפני שבועיים. למדתי אותם לעומק, התייעצתי ושקלתי - ועכשיו הגיע הזמן להחליט - ואכן החלטתי לאמץ את המלצות ועדת ששינסקי במלואן", אמר בנאומו בכנס המנכ"לים השנתי.

נתניהו הוסיף, כי את התקבולים של הגז החליט להשקיע בפיתוח הכישרון לדורות הבאים, ולכן החליט להקים "קרן שתוקדש ל-3 מטרות ועוד אחת - חינוך, חינוך ועוד פעם חינוך". כדי ליהנות מהפירות הללו, יש צורך להוציא את הגז, ולשם כך יש לתמרץ את היזמים, מחד, אך מאידך קיימים צרכי אזרחי ישראל.

נתניהו סבור כי ועדת ששינסקי מצאה את האיזון הנכון בין צורכי אזרחי ישראל לבין צרכי היזמים. הוא הודיע כי ביום ראשון הקרוב בדעתו להתקדם לכיוון של חקיקה בנושא. הוא קרא לכולם, "לשרים, לחברי הכנסת למשקיעים ולציבור להתאחד סביב המטרה של אספקת גז למדינת ישראל. זהו יום בשורה.

איזון בין צרכים לסיכונים

כבר לפני מספר ימים זימן ראש הממשלה את שר האוצר פרופ' יובל שטייניץ, שר התשתיות עוזי לנדאו, פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה, ואת חבר הוועדה פרופ' יוג'ין קנדל, המשמש כראש המועצה הלאומית לכלכלה.

ששינסקי הסביר את עמדתו, השר לנדאו הסתייג בחלק מההמלצות, והדיון ננעל. אלא שנתניהו המשיך לחקור, וערך פגישה עם נציגי החברות המשקיעות בתמר כדי ללמוד על הבעיות הייחודיות להם.

נזכיר כי אתמול (ב) במהלך כינוס ועדת הכלכלה, הצביעו חברי הוועדה בעד החוק.

גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, תומך בהמלצות הוועדה באומרו כי "ההמלצות מאזנות בין צורכי המדינה לבין הסיכונים והעלויות של היזמים ונותנות מקום של כבוד לפעילות היזמים הלוקחים חלק חשוב בפיתוח כלכלת ישראל".

מי שמכיר את היחסים השוררים בין פישר לבין נתניהו יכול היה לצפות כי באם דעתו של פישר בעד, נתניהו יאמץ אותה בשתי ידיו ללא היסוס. בניגוד לרבים אחרים, בפישר איש אינו חושד כי הוא נגוע באינטרסים כאלה ואחרים. ובשל כך, ולא רק בשל כך, דעתו נחשבת כל כך.

השלב הבא לאישור ההמלצות הוא העברתן לאישור בוועדת הכספים, ובכנסת גוברת ההערכה כי תמיכתו של נתניהו תביא להעברת ההמלצות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד