י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

קצת אור: נתוני האוצר מחמיאים למצב הדיור

במשרד הבינוי והשיכון מעודדים מהמשך מגמת התמתנות המחירים ומהגדלת היצע הדירות והתחלות הבנייה, ומספרים כי בשנת 2010 שווקו קרקעות לבנייתן של כ-34 אלף יחידות דיור

קצת אור: נתוני האוצר מחמיאים למצב הדיור



לאחר הנתונים הקשים אותם פרסם ה-OECD באשר למצבה של ישראל בנושא הנדל"ן, ביחס למדינות החברות בארגון, מגיעה היום סקירת משרד האוצר ומעודדת את הגורמים המופקדים על הנושא.

מן הנתונים עולה נפילה של 7.4% במחיר החציוני (מחיר האמצע של העסקאות) של דירות חדשות בדצמבר 2010 לעומת דצמבר 2009, כאשר צעדי משרד הבינוי והשיכון והמינהל הביאו למספר התחלות הבנייה הגבוה ביותר מאז שנת 2000 (ופרוץ האינתיפאדה השנייה).

במשרד הבינוי והשיכון מעודדים מהמשך מגמת התמתנות המחירים ומהגדלת היצע הדירות והתחלות הבנייה, ומספרים כי בשנת 2010 שווקו קרקעות לבנייתן של כ-34 אלף יחידות דיור, כפול מהממוצע השנתי בעשור האחרון.

בשנת 2011, הם מבטיחים, ימשיכו לשווק מספר דומה וגבוה של יחידות דיור, לשם הקלה על מצוקת הדיור, בראש ובראשונה של הזוגות הצעירים.

מספר הדירות בבנייה פעילה ברחבי ישראל הוא הגבוה ביותר מזה שמונה שנים, ומספר התחלות הבנייה בשנת 2010 יהיה הגבוה ביותר מאז שנת 2000.

מגדילים את היצע הדירות בשוק

מסקירת ענף הנדל"ן של משרד האוצר לחודש דצמבר 2010 עולה כי נרשמה ירידה של כ-7% במספר עסקאות יד ראשונה ויד שנייה בהשוואה לנובמבר, כאשר ירידה חדה יותר נרשמה במכירת דירות חדשות בכל האזורים, למעט רחובות.

לפי נתוני האוצר, שיעורי הירידה נעים בין 10% באזור השרון ל-48% באזור תל אביב – נתונים המלמדים על המשך מגמת היחלשות הביקושים לדירות.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש דצמבר, בשיעור של 0.6% לעומת נובמבר, שיעור ירידה מעט מתון מזה שנרשם בשלושת החודשים הקודמים. שיעורי ירידה חדים נרשמו באזור ירושלים (3%-) ובאזור ת"א (1.8%). יציבות מחירים נרשמה באזור השרון ואילו באזור חיפה הוסיפו המחירים לעלות, אם כי בשיעור מתון מזה שנרשם בנובמבר (0.2%).

בממוצע שנתי היה מחיר דירה חדשה בשנת 2010 גבוה בכ-3.5% מהממוצע השנתי ב-2009 (בשל התגברות ירידת המחירים רק במחצית השנייה של 2010). אולם, המחיר החציוני (כלומר המחיר "האמצעי" של הדירות שנמכרו במהלך השנה, כאשר חצי מהדירות זולות יותר וחצי מהעסקאות יקרות יותר) ירד ב-2010 ב-7.3% לעומת 2009.

מהסקירה עולה עוד כי בחודש האחרון של 2010 חזר ועלה סך הדירות שנרכשו להשקעה (ולא למגורים), והגיע לשיעור של קרוב לשליש מסך העסקאות, בדומה לרמות השיא שנרשמו ברבעון השלישי של 2009. נתון זה נובע בשל חלון הזמן שבין הודעת האוצר באמצע דצמבר 2010 על הכבדת נטל המיסוי על דירות להשקעה החל מינואר 2011, כאשר המשקיעים ביקשו להבטיח רכישת דירות להשקעה עם מס רכישה נמוך יותר, ולהקדים את רכישותיהם. לצד זאת,

בימים הקרובים צפוי להיכנס לתוקף הפטור ממס שבח למי שימכור עד שתי דירות להשקעה, עד סוף שנת 2012 – צעד נוסף שמטרתו להגדיל את היצע הדירות בשוק.

הגדלת ההיצע הוא הכלי המרכזי

"הגדלת ההיצע היא הכלי המרכזי העומד לרשותנו במאבק להוזלת מחירי הדירות ולהקלת מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים וכלל האוכלוסייה. גם בשנה הבאה נמשיך בכמויות השיווקים הגדולות, לרבות מכרזי מחיר למשתכן, בהם הזוכה הוא מי שמציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה", אומרים במשרד.

כזכור טען דו"ח ה-OECD ישראל ממוקמת במקום השני מהסוף בכל הנוגע לשיפור הרגולציה בנדל"ן, כשהדגש הוא על שוק השכרת הדירות שאינו מפותח דיו בארץ.

בנוסף, ישראל זכתה שם למקום ה-15 מתוך 21 במדד הבודק את טיפול המדינה בהגדלת היצע הדירות ביחס לביקוש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד