כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024

חוק חדש: הגמ"חים יאלצו להיות תחת פיקוח האוצר

מה שהחל כדיון שגרתי על תיקון לחוק איסור הלבנת הון, הפך עד מהרה לדיון אודות מוסד הגמ"חים • האם ארגוני הגמ"חים נמצאים בסכנה? • ח"כ אורי מקלב: התשובה חיובית

גמ"ח. צילום אילוסטרציה
גמ"ח. צילום אילוסטרציה



קוראים לזה 'תיקון לחוק איסור הלבנת הון'. אבל בפועל, מתאים לו הרבה יותר השם 'חוק הגמ"חים'.

הבוקר (ב) דנה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת על חוק חדש, שיכניס לפיקוח את נותני שירותי המטבע (המכונים צ'ינג'). בנוסף, הצעת החוק קובעת, כי המבקש להירשם כנותן שירותי מטבע יפרט את כל נושאי המשרה החל מבעל שליטה, דירקטור ומנכ"ל, עד כל ממלא תפקיד, בסניף שירותי המטבע.

יואב צבר, ממחלקת שירותי מטבע במשרד האוצר הציג את המצב הקיים, לפיו פועלים כיום כ-1800 נותני שירותי מטבע ברחבי הארץ, מתוכם כ-40% פרטיים ו-60% תאגידים.

מתברר, כי בדיקה של המחזור הכספי שלהם מגיע לכ-80 מיליארד ₪. לא כולל הלוואות חוץ בנקאיות, פעולות שמבוצעות באמצעות האינטרנט ובכרטיסי אשראי.

"בביקורת שעשינו, גילנו עבירות מנהליות ופליליות, כגון אי דיווח על הלבנת הון. חלק מהמקומות מפצלים פעילות כספית, למספר פעולות, על מנת לא להתחייב בדיווח. חלק מהפעילות הייתה של משפחות פשע. לבנקים, קשה להם לחדור, לעומת שירותי מטבע. חייבים להסדיר את הנושא בחקיקה", אמר צבר, וסיפר כי עשרות כתבי אישום הוגשו כנגד נותני שירותי מטבע.

זו לא הדרך

לזכותו של יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, ייאמר כי הוא זיהה מיד את הסכנה למוסד הגמ"חים. "על פי הצעת החוק, כל הפעילות של קרנות גמילות חסדים (גמחי"ם) יחויבו להירשם כתאגידים נותני שירותי מטבע ולדווח לרשות על הפעולות הכספיות כמתחייב בחוק", ציין, והביע תמיהה על כך. "ומה יהיה על אדם שירש כסף מאביו והחליט להקים קרן הלוואות על שמו? האם אף הוא יחויב בקבלת רישיון ודיווח לרשות?"

ואכן, במהלך הדיון נחשף כי משמעות החוק החדש היא כי כל פעולה כספית בהיקף חודשי של למעלה מ-50 אלף שקלים בקופות הגמ"חים, תהיה חייבת להיות תחת פיקוח ובקרה של משרד האוצר.

ח"כ אורי מקלב יצא בביקורת חריפה על הכוונה להתנכל למוסד החשוב של גמילות חסד. "אי אפשר להפסיק ולגדוע את פעילות קרנות גמילות החסדים שהיא פעילות ערכית ובסיסית כחברה. עם כל הרצון להילחם בפשע, זו לא הדרך. על שלושה דברים העולם עומד ואחד מהם הוא גמילות חסדים. פגיעה באחד מעמודי היסוד של העולם לבטח לא תסייע למלחמה בפשיעה, אלא להיפך. על משרד האוצר להגן על קופות הגמ"חים מפני ניצול לרעה של גורמים שלילים ולא להעניש אותם בגלל שישנם גורמים כאלה", דברי מקלב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד