כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024

גפני נגד שטיניץ: להוריד גובה מס הרכישה

התכוונתם לרכוש דירה לילד המתבגר? • הודעת האוצר על הגדלת מס הרכישה לדירה שניה הרתיעה אתכם? • ועדת הכספים מנסה לפתור את הבעיה

שטייניץ
שטייניץ

רק לפני מספר שבועות הציגו, בחגיגיות מרובה, שר האוצר, יובל שטיניץ ושר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, את מדיניות המיסוי החדשה, שנועדה להגדיל את היצע הדירות למכירה.

הבוקר, בדיון מיוחד שנערך בנושא בוועדת הכספים, הורה יו"ר הוועדה, משה גפני, לממשלה, לשנות את "מדרגת האפס" של מס הרכישה לדירה ראשונה לרמה של 1.6 מיליון שקל, לעומת 1.139 מיליון שקל כיום. לטענתו, רוב הדירות באזורי הביקוש עולות למעלה מ-1.2 מיליון שקל.

בנוסף, ביקש גפני לבטח מראש את הפחתת מס השבח למוכרי קרקעות לבניית יחידות דיור, כפי שנקבע בחוק, ולא לאלץ אותם תחילה לבדוק אם עמדו בתנאים הנדרשים ורק לאחר מכן לראות את זכו בפטור או לא.

חברי הוועדה אף חלקו על האוצר באשר למדרגת מס הרכישה לדירות להשקעה, וביקשו לשנותו כך שהמס יעמוד על 3.5% על דירות בשווי 1.6 מיליון – 2.5 מיליון שקל, ו-5% רק על דירות ששווין למעלה מ-2.5 מיליון שקל.

נציין כי התיקון האחרון חשוב מאד גם לציבור החרדי, בו נוהגים הורים רבים להשקיע כספים שהתקבלו ממקורות שונים (ירושה, פיצויים וכד') כדי לרכוש את הדירה העתידית של ילדם, דירה אותה ממילא ירכשו בהגיעו לגיל הנישואין. מס הרכישה המופרז, אותו התכוון משרד האוצר לגבות על דירה שנייה, הפך את ההשקעה הכספית לבלתי כדאית.

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) קרא לשנות את מדרג מס הרכישה על דירות להשקעה, כך שדווקא המס על דירות זולות, יהיה גבוה יותר, מה שירחיק מהן את המשקיעים ויותיר דירות עממיות לטובת המתקשים לרכוש דירות.

באוצר, כצפוי, התנגדו לשינויים. רכז בינוי ושיכון באגף התקציבים, ראובן קוגן, אמר שהרחבת מדרגת האפס בנוגע לפטור ממס רכישה, תפגע בהכנסות המדינה. לדבריו, מחיר דירה חציונית, קרי דירות הנמכרות ב- 50% מהעסקאות, עומד על 865 אלף שקל ועל-כן אין צורך אמיתי להעלות את הרף המעניק פטור. קוגן הוסיף שב- 2010, 67% מרוכשי דירות ראשונות נהנו מהפטור וכי אם יעלו את הרף ל-1.4 מיליון שקל בלבד, ייהנו ממנו 90% מהרוכשים.

מי שתמך בעמדתו של יו"ר הוועד היה ערן ניצן, סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, שאמר כי הרחבת הפטור ממס רכישה על דירה ראשונה "הוא הדרך הנכונה לסייע לזוגות צעירים וזאת על רקע העלייה הצפויה במחיר שכר הדירה כתוצאה מהמיסוי המתוכנן על משקיעים שרוכשים דירה שניה".

חישוב אותו ערכו בהתאחדות הקבלנים לקראת הדיון העלה כי משקיע הרוכש כיום דירה שניה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל משלם מס רכישה בשיעור של 60,000 שקל. במסגרת העלאת המס המתוכננת על אותו סכום ישלם מס של כ-80,000 שקל. ההפרש במיסוי יגולגל על שוכרי הדירות ויביא להעלאת שכר הדירה ויפגע בשוכרי הדירות שידם אינה משגת לרכוש דירה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד