ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

עיטוש אחד וכל החדר מזוהם

חוקרים בדקו את האוויר בחדרי ההמתנה של רופאים ובמטוסים וגילו בהם נגיפי שפעת בכמות גדולה • לפי מסקנות החוקרים, די בעיטוש או שיעול אחד כדי לזהם חדר ענק בווירוס • הזיהום נותר בחדר לימים רבים

עיטוש אחד וכל החדר מזוהם

מחקר חדש מגלה כי די בעיטוש או שיעול קצר כדי לגרום לטיפות מזוהמות להיפלט ולהישאר באוויר כמה ימים. כך מפרסם כתב העת המדעי Journal of the Royal Society Interface.

עד היום סברו החוקרים כי ווירוסים העוברים דרך כלי הנשימה, דוגמת השפעת, מועברים מאדם לאדם בחשיפה ישירה לרסס שנפלט בעת שיעול או עיטוש.

אך המחקר מראה כי נוסף לכך, משתחררות בזמן העיטוש טיפות בלתי נראות, שנשארות באוויר שעות ואף ימים.

במהלך שיעול ממוצע פורץ מהגוף זרם אווירי במהירות המגיעה עד ל-80 קמ"ש, ואיתו נפלטות גם טיפות זעירות של רוק. עיטוש מסוכן אף יותר: במהלך עיטוש אחד בודד נפלטות מהגוף כ-40 אלף טיפות שחלקן מגיעות אף למהירות של 160 קמ"ש.

לכן, לפי ממצאי המחקר, שהייה בחלל בו התעטש או השתעל אדם הנושא ווירוס שפעת למשל, תגרום גם אחרי זמן רב להידבקות.

לשם ביצוע המחקר נטלו החוקרים דגימות של אוויר מחדרי המתנה של מוסדות שונים ודגמו את האוויר שבהם. בדגימות האוויר התברר שחלק גדול מהן הכילו טיפות זעירות של רוק עם נגיפים חיים של וירוס השפעת.

"מהחישוב שלנו עולה", אמרה ראש צוות המחקר, פרופ' לינזי מאר, "כי כמות וירוס השפעת שאדם שואף לריאותיו במשך שעה של שהיה בחלל נגוע, זהה לכמות הווירוס הנדרשת כדי לגרום להדבקה יזומה",

"הטיפות עם חלקיקי הווירוסים כל כך זעירות, שהן יכולות להישאר באוויר למשך ימים. במקרים אלו אפשר לפנות את הווירוס מהחדר רק באמצעות אוורור, וזמן הפינוי יארך כשעה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד