י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'מלחמת הערבים': מי ביצע את המחטף? • סיקור בלעדי

תוכנית 'ערבים' תזכה לחיזוק משמעותי בדמות קמפיין עם רשת 'יש' • אז איך התוכנית הפכה למלחמת עולם בין 'קופת העיר' ל'ועד הרבנים' בו מעורבת גם שריפת איקאה

האסיפה בבית הגרמ"י. צילום: בחדרי חרדים
האסיפה בבית הגרמ"י. צילום: בחדרי חרדים



מי שחשב שקופות צדקה נועדו לחלוקת צדקה לנזקקים ועניים? מוטב יעשה אם יחשוב שנית. המאבקים בין קופות הצדקה הפורחות בשנים האחרונות בציבור החרדי, הפכו מזמן למלחמות עולם. כסף, רבנים, אגו ושליטה משמשים בערבוביה בתעשיות שאמורות לבטא יותר מכל את ערכי המוסר והצניעות.

אלא שהסיפור שהגיע לידי אתר 'בחדרי חרדים' מלמד על התדרדרות במאבקים המכוערים. התדרדרות שתביא בסופו של דבר לפגיעה בנזקקים בשבילם הקומה הקופה.

שמענו את שני הצדדים – 'קופת העיר' ו'ועד הרבנים לענייני צדקה' – בפרשייה, ואנחנו מביאים את הגרסאות המלאות. לא נגענו.

בתקופה האחרונה השקיעו 'קופת העיר' ו'וועד הרבנים לענייני צדקה' מאמצים רבים בכדי לקדם יוזמה חדשה, שתקדם את תוכנית 'ערבים'. אברך שיצטרף לתוכנית 'ערבים' המופעלת על ידי הקופה יזכה להחזר כספי של ההוצאות ברשת לממכר מזון, זאת בתנאי שהוא יצטרף לחבר לאחת מחנויות הרשת.

עד כאן הכל טוב ויפה? ממש לא.

אז ככה, בקופת העיר' טוענים שהיוזמה לשווק את תוכנית 'ערבים' נולדה במוחות של הנהלת הקופה. לצורך כך, בכינוס שנערך לטובת מימון ההסעות של החינוך העצמאי שנערך בביתו של הגרמ"י לפקוביץ', בו השתתפו הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, חתם שלום פישר, מבעלי רשת 'יש' על הסכם שיתוף פעולה עם אנשי 'קופת העיר'. הפרויקט אמור היה לצאת לדרך בימים הקרובים במסע פרסום אגרסיבי לתוכנית, לקופת הצדקה ולרשת המרכולים.

מכאן והילך חלוקות הדעות.

שימו לב: איקיאה נשרפה

לטענת קופת העיר השתשלשלות העניינים היא כדלהלן:

יום לאחר הכינוס, קיבל פישר שיחה מבית הגרי"ש, בה נאמר לו כי הגרי"ש קורא לו בדחיפות. פישר התקשה לבוא באותו יום, ולמחרת זכה לקבל במשרדו שני עסקנים שהבהירו לו כי העניין אינו סובל דיחוי.

כשהגיע לבית הגרי"ש, נשאל פישר: "מה עם תורמי וועד הרבנים?". פישר שנקלע למצב מביך החליט לשתף פעולה עם שתי הקופות.

לטענת 'קופת העיר', הגר"ח ששמע על מה שנעשה הגיב בכאב כי לפישר אין חיוב לקיים את הבטחתו משום שאין כופין על הצדקה. לטענתם, הגר"ח כאב מאד על המחטף שנעשה וטען כי שיתוף הקופה השניה יפגע בקופת העיר.

"די לראות את השריפה שכילתה את חנות 'איקיאה' הנמצאת בבעלות של פישר, בכדי להבין עד כמה קשה היא הקפדתו של הגר"ח", אומר ל'בחדרי חרדים' גורם המקורב לקופת העיר.



הגרי"ש הורה: לחלוק שווה בשווה

אלא שגרסת 'וועד הרבנים' כצפוי שונה לחלוטין.

בשיחה שקיימנו עם בכיר בוועד הרבנים הוא מתאר את השתלשלות העניינים כך: "ועד הרבנים ישבו עם 'יש' ורשתות אחרות במשך חצי שנה על רעיון שכזה. במקביל, גם קופת העיר ישבו על רעיון כזה.

"לפני כמה שבועות, כשלביתו של הגרמ"י ליפקוביץ הגיעו הגראי"ל שטינמן והגר"ח קניבסקי לכינוס בנושא החינוך העצמאי, החליטו בקופת העיר לבצע מחטף – כדי להיות הראשונים שיוצאים עם התוכנית.

"כעסנו על המחטף, והכעס הגיע לאוזניו של שלום פישר.

"שולם פישר, שלא היה בסוד הפוליטיקה בין הארגונים, לא ביקש להחריב אלא לאחד – ומיהר מיידית לביתו של הגר"ע אויערבאך, יו"ר ועד הרבנים.

"מהר מאוד הוא הבין שבוצע פה מחטף – ומכיוון שרצה להיות בשלום עם כולם – יצא מבית הגר"ע הישר לביתו של הגרי"ש אלישיב, שם חתם על ההסכם עם ועד הרבנים.

"כשיצא מביתו של הגרי"ש, אנשי קופת העיר החלו להלך עליו אימים בתביעות משפטיות בטענה שהוא חייב להם בלעדיות.

"פישר חזר לבית הגרי"ש, ושאל אותו: "האם אני יכול להגיד להם, בקופת העיר, שהרב אלישיב הורה לי לעשות שווה בשווה עם שני הארגונים?".

"השיבו הגרי"ש: "כן".

"מאז, למרות כל האיומים מצד אנשי קופת העיר, משיב להם פישר: "אותי זה לא מעניין. יש לי ציווי מפורש מהרב אלישיב לעבוד עם כולם".

עם מי הצדק? תשפטו אתם!

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד