כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

כבשת הרש • תקציב הרשות לבטיחות בדרכים

על חיוניותו וחשיבותו של תקציב משרד הביטחון כולנו יודעים, אבל על החשיבות בתקציב של הרשות לבטיחות בדרכים - המודעות נמוכה • שמואל אבואב מנכ"ל 'אור ירוק' בטורו השבועי

כבשת הרש • תקציב הרשות לבטיחות בדרכים

המאבק המתפתח בין משרד האוצר למשרד הביטחון, הפך לנופה הקבוע של כל תקופת גיבוש תקציב המדינה, וכל אזרח מעודכן צופה בהתפתחותו בכלי התקשורת. אומנם בכל שנה כרוך גיבוש התקציב באי אלו התנגשויות בין האוצר לשרים שעל תקציבי משרדיהם מאיים קיצוץ, אבל בשנה שעברה התפתח קרב מעניין בין שר הביטחון אהוד ברק, לבין שר האוצר והפקידות הבכירה במשרדו.

כזכור, משרד האוצר היה נחוש לקצץ מיליארדים מתקציב הביטחון, אבל שר הביטחון היה נחוש לא פחות למנוע את הקיצוץ. אף שהאוצר הבהיר בדיוק היכן ניתן, נכון, ואף ראוי לקצץ, מבלי לשרוט שריטה קטנה בביטחון הלאומי, ואף שבתסכולו גלש לרכילות על הבזבזנות והראוותנות של נורמות האירוח הנהוגות במערכת הביטחון, ברק לא וויתר, אף לא על שקל אחד. הוא השיב מלחמה שערה, ונלחם כארי אפילו על שברירי אחוזי הפנסיה של גמלאי מערכת הביטחון, אף שבינן לבין הפנסיות הנהוגות בשאר המגזר הציבורי, פעורה תהום של אי שוויון.

לא היה צורך בחוש נבואי כדי לדעת איך זה יגמר: האוצר, כרגיל, לא הצליח לקצץ את המיליארדים שתכנן, והסתפק בהפרחת ספין על "כאילו" קיצוץ חלקי, שהקוראים את האותיות הקטנות נוכחו לדעת שאף הוא לא יצא אל הפועל. בצר לו, כמו בכל שנה, ישלים את הקיצוץ המתוכנן מתקציביהם של החלשים, השתקנים, ומרכיני הראשים.

כמה מתסכל וצובט לב לראות את תקציב הבטיחות בדרכים, כבשת הרש, נופל בצד האומלל של משוואת יחסי הכוחות. כמה מקוממת הידיעה, שכאן לא מדובר על אחוזי פנסיה, או ארוחות פאר עם מלצרים ויין, אלא על חיי אדם פשוטו כמשמעו. בשלב זה, עומדות שאריות תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על 345 מיליון ₪, שהם 205 מיליון ₪ פחות מ 550 מיליון השקלים שאמורים לעבור לרשות מידי שנה.

משמעות הקיצוץ אינה משתמעת לשתי פנים: אכיפה רופפת ומוחלשת של המשטרה, הזנחה והתעלמות ממוקדי סיכון מרובי נפגעים, פגיעה אנושה בחינוך לבטיחות בדרכים, שבעבר הקיף עשרות אלפי תלמידי תיכון מידי שנה ובהיעדר מימון אפילו אינו מוגדר עוד כחובה, פגיעה אנושה במערכי הפינוי, החילוץ וההצלה של פצועי התאונות, ועוד ועוד.

אם היה האוצר חוסך כסף כתוצאה מהקיצוץ, מילא. אלא שכל פרח כלכלה מבין שקיצוץ בתקציב הרשות, מוביל לפגיעה בתוכנית הלאומית למאבק בתאונות, שמובילה בתורה לאי עמידה ביעדי הפחתת מספר ההרוגים, שמובילים בתורם לעול כבד על קופת המדינה, 16 מיליארד ₪ בשנה לפי המחקרים. עמידה ביעדי הפחתת מספר ההרוגים, באמצעות 200 מיליון השקלים שקוצצו, הרי תניב חיסכון של מיליארדי שקלים, בכך שתציל חיי עשרות אנשים.

הדבר מתסכל שבעתיים כשרואים מיהו שר התחבורה והבטיחות בדרכים. השר ישראל כץ ידוע כאיש ביצוע, כדחפור פוליטי שיודע להוביל מהלכים מורכבים הרבה יותר, וחשובים הרבה פחות, מהשבת תקציב מקוצץ ליעדו. במה בדיוק עסוק בימים אלה השר כץ?


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד