ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"הבת שלי בוכה בבית, ומשרד החינוך 'שומר' על הסמינרים"

חצי שנה חלפה מאז פתיחת שנת הלימודים - ו-20 בנות ירושלמיות מצפות לישועה • אחד ההורים: "אני לא מקנא ב'גן עדן' של מנהלי הסמינרים" • ולפינדרוס יש הסבר

ויש כאלה שיושבות בבית. בנות סמינר
ויש כאלה שיושבות בבית. בנות סמינר



חצי שנה חלפה מאז פתיחת שנת הלימודים בסמינרים ברחבי הארץ, אבל בירושלים יושבות עדיין 20 נערות ומצפות למלאך שיושיע אותן מבדידותן ומהנידוי החברתי שהוטל עליהן על לא עוול בכפן.

'הרשימה השחורה' נמצאת מזה חודשים ארוכים בידיהם של מזכירי ועדת הרבנים, הממונים לפקח שמקרים מעין אלו לא יתרחשו בירושלים, אך נראה כי קצרה ידם מהושיע.

הרוב המכריע מבין הבנות המלבינות את שערן בביתן – ממוצא ספרדי. ספרדיות שרצו להיקלט בבתי ספר אשכנזיים, ונדחו בבוז.

איפה טעינו

אחד ההורים ששוחח בכאב עם אתר 'בחדרי חרדים', וביקש להישאר בעילום שמו ("אמרו לי בוועדה שיש סיכוי שזה יסתדר בימים הקרובים ואני לא רוצה לאבד את הסיכוי") מסביר כי סיכוייו מלכתחילה היו נמוכים.

"מדובר בבת הראשונה שלי, כך שאין לי עדיין 'חזקה' באף בית ספר. בנוסף, יש לי עוד שתי בעיות חמורות וקשות מנשוא", הוא אומר בציניות, "אני גם עובד וגם ספרדי. מהפרצוף של מנהלת הסמינר, בשעה שהגעתי להירשם, הבנתי כי מוטב אעשה אם אלך לבית ספר של המורמונים. שם יש לי סיכוי גבוה יותר להתקבל".

• אז למה מלכתחילה בחרת ללכת לסמינר אשכנזי - ולא רשמת אותה בסמינר ספרדי?

"תראה, אני למדתי בישיבת חברון. אשתי למדה בסמינר 'הישן'. אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו חינוך דומה. איזו משמעות יש לעובדה שסבי עלה ממרוקו? אני גדלתי באווירה ישיבתית ואני רוצה שבתי תגדל ככה. יכול להיות שעשיתי טעות. אולי היה עדיף לי לשלוח לסמינר ספרדי בלי בעיות. אבל עכשיו כבר איחרתי את הרכבת".

• ניסית ללכת למשרד החינוך?

"תראה, הם מכירים כבר את כל התלונות. הבת של האחראית במשרד החינוך על הסמינרים, לומדת בסמינר ה'חדש'. יש שם חונטה שמגינה זו על זו. ואנחנו, ההורים, רק יכולים לראות ולהתפלץ".

• ומה אומרים לך בוועדת הרבנים?

"מציעים לי כל מיני סמינרים מפוקפקים. אני מתעקש על חינוך, והילדה מבינה שלמרות הקושי והסבל הבלתי נתפס בחודשים האלה, בסוף זה יסתדר. אני רק לא מקנא ב'גן עדן' של אותם מנהלים. אם היו רואים בבוקר את הכרית של הבת ספוגה בדמעות, לילה אחר לילה מזה כמחצית השנה, אולי היה זז משהו. אבל לי נראה שהלב שלהם כבר אבן. אין עם מי לדבר".

לא ריאלי. פינדרוסצילום: לא ריאלי. פינדרוס
לא ריאלי. פינדרוס


"המבאק באפלייה קרוב ללבו של ראש העיר"

יצחק פינדרוס, מחזיק תיק החינוך החרדי בעירייה, אומר בתגובה לטענות: "אני חושב שהעובדה של-3,000 בנות בירושלים יש מקום לימודים - זה כבר אומר משהו. מדובר בסך הכול ב-20 בנות.

"אמנם כל בת היא עולם ומלואו", הוא מדגיש, "אבל אני מתעסק עם זה המון - ויש בנות מסוימות שמתעקשות על מקום מסוים וזה יוצר מצוקות. זה לא ריאלי".

לאחר פרסום הדברים נמסר בתגובה מעיריית ירושלים:

"המאבק באפליית הבנות הספרדיות קרוב לליבו של ראש העיר והוא מלווה אותו עוד מהיותו באופוזיציה. מאז כניסתו לתפקיד של ברקת נעשו צעדים רבים וחל מהפך בנושא בירושלים אשר זוכה לשבחים מאישי ציבור ומחברי מועצה מטעם ש"ס.

"בין השאר, ביוזמת ראש העיר וממלא מקומו, יצחק פינדרוס, מחזיק תיק חינוך חרדי, הותנה תקצוב בתי הספר באי אפליה על רקע עדתי והעירייה פועלת לוודא זאת. העירייה פועלת ע"פ אמות מידה מקצועיות בלבד ודוחה האשמות שווא בדבר אפליה בקרב בתי הספר הפועלים בתחומה.

"יצוין, כי ישנן מספר בנות בודדות אשר לא נקלטו בסמינרים אליהם התעקשו להירשם בשל מצוקת מקום, ולא בשל אפליה והעירייה פעלה למתן פיתרון לכולן כפי שהיא פועלת בשאר המגזרים. במסגרת זאת אף הציעה העירייה למנהלי הסמינרים הקיימים תמריצים מיוחדים לצורך פתיחת כיתות חדשות בתיכונים הקיימים".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד