כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

תכנית זה"ב בגני ילדים צוברת תאוצה • וידאו לצפיה

כ-1,500 מתנדבים בני גיל הזהב מעבירים שיעורי חינוך בנושא בטיחות בדרכים ב-1,300 גני ילדים ב-72 יישובים בכל הארץ • מנכ"ל אור ירוק: "הילדים משמשים כשגרירים ומעבירים את המסרים להורים"

 תכנית זה"ב בגני ילדים צוברת תאוצה  • וידאו לצפיה



1,500 מתנדבים בני גיל הזהב מעבירים לילדי הגנים ברחבי הארץ שיעורי חינוך בנושא בטיחות בדרכים ב-1,300 גני ילדים ב-72 יישובים בשנת 2011, מדווחת עמותת אור ירוק. רמת גן מובילה ביישום התוכנית עם פעילות ב- 75 גני ילדים בעיר. בחמש הערים הגדולות – חיפה, ת"א, ירושלים, אשדוד וראשל"צ מתקיימת פעילות בכ-200 גני ילדים.

המתנדבים מעבירים את ההדרכות לילדים במסגרת תכנית "זה"ב בגן", המופעלת ע"י עמותת אור ירוק ותנועת של"מ – החברה למתנ"סים, בשיתוף משרד החינוך. וועדת שיינין, אשר בדקה את אופן הטיפול בבטיחות בדרכים בישראל והגישה את המלצותיה לממשלה כבר בשנת 2005, המליצה לשים דגש לנושא החינוך לתעבורה כבר מגיל הגן. לכן הוקמה תכנית זה"ב בגן כתוכנית ארצית, המחברת בין מתנדבים גמלאים לבין ילדי גני הילדים. הגמלאים, המגיעים מכל קשת המקצועות, מעבירים לפחות אחת לשבוע לילדי הגנים בכל המגזרים (ממלכתי, ממלכתי דתי, מגזר ערבי וחינוך מיוחד), שיעורים בנושא בטיחות בדרכים.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "גיל הגן הוא האפקטיבי ביותר מבחינת היכולת להעביר ולהטמיע מודעות לבטיחות בדרכים. הוכחה לכך היא עדותם של הורים, אשר מספרים איך הילד הקטן מעיר להם על אי חגירת חגורות בטיחות או חצייה שלא במעבר חצייה, דבר המביא אותם לשפר מיד את התנהגותם ומתגלה כצעד אפקטיבי הרבה יותר מכל דו"ח שיקבלו משוטר בגין אותה פעולה שגויה".

הפעילות בגנים מועברת בעזרת דמות מצוירת בשם לֶלָה - דמות שנועדה להזכיר לילדים את כללי הבטיחות בדרכים. השם לֶלָה מזכיר לילדים בגן את כל הדברים שאנו מבקשים מהם לזכור כאשר חוצים את הכביש: להביט, להקשיב, לתת יד, לחצות. במסגרת התכנית מכין לעצמו כל ילד את "לֶלָה" שלו, החברה שתזכיר לו ולבני משפחתו את הכללים בזמן חציית הכביש, בזמן נסיעה ברכב ובזמן בילוי בשעות הפנאי עם האופניים והכדור.

בנוסף לפעילות השוטפת בגני הילדים, נפגשים המתנדבים, במסגרת התוכנית, אחת לחודש עם אנשי עמותת אור ירוק ומקבלים הכשרה המשלבת תכנים וידע בנושא בטיחות בדרכים. כמו-כן, מעבירה העמותה הרצאות וסדנאות ברחבי הארץ למתנדבים וצוותי גן, בנושא בטיחות בדרכים בגיל השלישי, הסחי דעת בנהיגה וכדומה. לדברי רונית רביב, מנהלת הפרויקט באור ירוק, "המתנדבים מהווים דמויות משמעותיות עבור הילדים - הם משמשים מודל לחיקוי והערכה. המסרים שאותם הם מביאים בעקביות, בדרך חווייתית, מסייעים להטמעה של דרכי התנהגות בדרך. הילדים משמשים כ"שגרירים" לנושא ומעבירים את המסרים להורים ולשאר בני המשפחה".

תכנית זהב בגן מנוהלת על ידי רונית רביב, בשיתוף עם יעל דרורי, עידית קידר וצוות גדול של מפקחות, גננות ועובדי מערכת החינוך, לשעבר. החומרים בנושא לֶלָה, פותחו על ידי נטע סילוני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד