י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024

זה קרה בביתר: כך פירקו בית כנסת שוקק • תיעוד וסיקור

לפנות בוקר הגיעו חסידי סאדיגורה, תושבי מודיעין עילית, ופירקו קראוון ששימש כבית המדרש של חסידות ברדיטשוב בביתר • העירייה במפתיע התגייסה לטובת המפרקים

זה קרה בביתר: כך פירקו בית כנסת שוקק • תיעוד וסיקור
משה ויסברג

העיר ביתר כמרקחה: בשעות הבוקר המוקדמות (ג'), הגיעו חסידי סאדיגורא לבית הכנסת בגבעה בי בעיר, זרקו את החפצים, והחלו בפירוק הקראוון לשם העברתו למודיעין עילית, שם מתגוררים רבים מבני החסידות.

בשביל להבין איך זה קורה, צריך לחזור שש שנים אחורה. עיריית ביתר עלית הקצתה שטח עבור בית כנסת שאמור היה לשמש את חסידי סאדיגורא בעיר. חיים יצחק כהן, שניהל את המוסדות, שילם את חלקה של החסידות בעסקה, והקראוון הוצב בשטח.

הימים נקפו, הקראוון נמצא, השולחנות הונחו, אך מתפללים – אין. מעט מאד חסידי סדיגורא מתגוררים בעיר, והקראוון עמד שומם במשך קרוב לשנתיים.

לפני כשלוש שנים, הבחין הרב צבי חלמיש, חסיד ברדיטשוב המתגורר בעיר, כי הקראוון עומד שומם, והחליט להכשיר אותו למקום תפילה ולימוד. בשלוש שנים האחרונות, הוא השקיע במקום סכומי עתק, בכדי לפאר את בית ה', ואל המקום הובאו ספרים, ריהוט חדש, וכל מה שנצרך לעשרות המתפללים שגדשו את המקום.

הרב חלמיש ביקש את אישורו של חיים יצחק כהן, מי שייצג את חסידות סאדיגורא, ולאחר שקיבל את האישור, היה בטוח כי המקום שהפך למגדלור של תורה, ימשיך לפרוח ולשגשג.

אך מתברר שההסכמה של הרב חיים יצחק כהן, לא סיפקה את כלל חסידי סאדיגורא. מבלי להיכנס לעובי הקורה, נסביר בקצרה, כי בחסידות ישנה מחלוקת למי יש את הסמכות לתת את האישור להשתמש במוסדות. בימים האחרונים הורה מנכ"ל המוסדות הרב מעשי פרידמן, הוראה לחסידים המתגוררים במודיעין עלית, לבוא לביתר ולקחת את הקראוון לשימושם.

לפנות בוקר (ג') הגיעו חסידי סאדיגורא מברכפלד, ופינו את כל החפצים והריהוט עם הארון קודש אל מחוץ לבית המדרש. לאחר הפינוי הברוטאלי, התחילו החסידים לפרק את הקראוון לשם פינויו למודיעין עילית.

המשטרה שהוזעקה למקום, ביקשה מהחסידים הוכחה כי הקראוון שייך להם, ולא, טוב יעשו אם יפנו את האזור, ומהר. אלא שמהר מאד הגיע עוזרו של ראש העיר, יהודה דייטש עם האישור המיוחל, שהבהיר לשוטרים כי הקראוון אכן שייך לחסידות סאדיגורא.

נציג בית הכנסת ברדיטשוב אמר ל'בחדרי חרדים' דקות לאחר הפינוי :"העירייה הייתה יכולה לומר לסאדיגורה ללכת לבית הדין ולפתור את הסכסוך. לא שמענו מעולם שעירייה פוסקת במקום שיש מחלוקת זו פשוט שערורייה".

מעיריית ביתר עילית נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' "מדובר במבנה יביל (קראוון) שנרכש ע"י חסידי סאדיגורא החתומים על חוזה הצבה עם עריית ביתר עילית והם רשאים להעבירו לכל מקום שיחפצו. השטח עליו הוצב המבנה שייך לתושבי השכונה והרחוב, אנחנו נשמח שיוקם על מגרש זה בית כנסת. כל ערעור המתפתח על קביעות אלה אינו לשביעות רצונינו ואינו תורם, בלשון המעטה למרקם החיים הנפלא הקיים בין התושבים בעיר.
































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד