כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

המשק בצמיחה • "מגיע לנו צל"ש"

בעוד העולם מתקשה להתאושש מהמשבר הכלכלי, המשק הישראלי צמח ברבעון האחרון של 2010 ב-7.8 אחוז • נתניהו ושטייניץ זוקפים את הצמיחה, איך לא, למדיניותם הכלכלית

"הצמיחה תורגש בכל שכבות האוכולוסייה". שטייניץ
"הצמיחה תורגש בכל שכבות האוכולוסייה". שטייניץ



שבוע לאחר שחש ברע ואושפז בבית החולים, זוכה היום (ד) שר האוצר, יובל שטייניץ, לרגעים של נחת כלכלי.

נתונים שפורסמו בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מעלים כי המשק הישראלי צמח ברבעון האחרון של 2010 בקצב שנתי גבוה מהצפוי - 7.8 אחוזים.

הפעילות שהובילה את הצמיחה היתה ההוצאה לצריכה ציבורית, שעלתה בתקופה זו בקצב שנתי של 6.5%, וכן ההשקעה בנכסים קבועים שרשמה קצב צמיחה גבוה של 15.8%. קצב צמיחה מתון יותר נרשם בצריכה הפרטית לנפש (2.5%) וביצוא (3.7%).

נתונים אלה, יש לציין, נמוכים במיוחד בשל השפעות עונתיות. בניכוי השפעות עונתיות עמדה העלייה בהוצאה על צריכה פרטית על 4.5% ויצוא הסחורות והשירותים גדל ב-7.1%.

ההשקעה בנכסים קבועים במשק, בין השאר בבתי מגורים, בבנייה, בציוד וכלי תחבורה, עלתה במחצית השנייה של שנת 2010 בקצב גובר של 18.8% בחישוב שנתי. זאת לאחר עלייה של 11.9% במחצית הראשונה של 2010 וירידה של 0.4% במחצית המקבילה אשתקד.

מדובר בקצב הגבוה משמעותית מההערכות בנק ישראל. רק לפני שלושה ימים העריכו בבנק כי קצב הצמיחה ברבעון הרביעי של שנת 2010 צפוי היה לעמוד על 4.3%-4.6%.

שטייניץ בירך על הנתונים ואמר: "מדובר בהישג כלכלי נאה, הבולט בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD".

הוא זקף את ההצלחה, איך לא, לזכותה של המדיניות הכלכלית שנקטה הממשלה, עוצמת המגזר הפרטי, מדיניותו השקולה של בנק ישראל והשקט התעשייתי שנשמר בזכות עסקת החבילה במשק עם ההסתדרות והמעסיקים. "אם נשכיל לשמור על המשמעת התקציבית ועל שיתוף פעולה בין הגורמים השונים במשק, תוכל ישראל להתמיד בקצב צמיחה זה שיורגש בכל שכבות האוכלוסייה", אמר.

פועל יוצא של מדיניות כלכלית אחראית

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע סיפוק מהנתונים.

"הצמיחה החדה הזו המעידה על עלייה ברמת החיים של אזרחי ישראל. היא פועל יוצא של מדיניות כלכלית אחראית, שאינה פורצת את מסגרת התקציב. ממשלת ישראל משקיעה כסף רב בקידום התשתיות, קירוב הפריפריות למרכז, יצירת מקומות עבודה חדשים ועידוד הייצוא.

"מדיניות זו הביאה למעלה מ 100 אלף מקומות עבודה בשנה האחרונה, והורידה את רמת האבטלה לנמוכות בעולם המערבי", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הוסיף כי זו בשורה חברתית הנוגעת לכל אחד ואחת במדינה, והודיע שימשיך יחד עם שר האוצר במדיניות אחראית זו גם בעתיד.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד