כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

סערת הכוללים • ליצמן לסער: הכסף ישירות לחשבון האברכים

רגע לפני שסערת הביקורות בכוללים יוצאת משליטה, מציע ליצמן לסער: "האברכים יחתמו על תצהיר שהם מקבלים הכסף לחשבון האישי. התצהיר ייתר את כל הביקורות"

צילום: יואל לוי
צילום: יואל לוי

רגע לפני שסערת הביקורות בכוללים ובישיבות יוצאת מכלל שליטה, החליט סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לכתוב אל ידידו משכבר הימים, שר החינוך גדעון סער.

המכתב נשלח ביום שלישי שעבר, י"א באדר א', 15 בפברואר 2011, ומתפרסם הבוקר לראשונה.

"לכבוד מכובדי הנעלה, ח"כ גדעון סער, שר החינוך, ירושלים,

"כפי שידוע לך היטב, לאחרונה קיימת מהומה בכל הקשור לביקורות בכוללים לאברכים.
ביקורות אלו, בצורה כפי שהן מתבצעות באחרונה, גרמו לסערה רבתי, לתחושת הכללה שאינה מוצדקת ולהתמרמרות מצד מנהלי הכוללים, שלא לדבר מצד האברכים שכולם נחשדים כ'גנבים' ולגמרי לא בצדק.

"מנהלי המוסדות שבלאו הכי עמלים למעלה מכוחותיהם בכדי לגייס את החלק הארי מהסכום הניתן לאברכים, מעבר למה שהמדינה נותנת, חשים עלבון צורב, ובעיקר בגין העובדה שאיש אחד יחטא...

"יתר על כך, מדובר בביקורת שאיננה קיימת בשום גוף המתוקצב או מפוקח על ידי המדינה באופן זה או אחר. זה לא שאין ביקורות, אולם בעוצמה כזו, עם שוטרים, עם סגירת דלתות, עם איסוף כל תעודות הזהות?! מלבד בכוללים, אין בדומה לכך ולו רק קצה של קצה.

"אני רגיל לומר שלו הייתה מופעלת אפילו רק חלק קטן של ביקורת זו בזמנו ב'בנק למסחר' – אזי אותם 300,000,000 ₪ היו נשארים בידי בעליהם (שם היה רק רו"ח אחד שפיקח על הבנק).

"אולם זה אינו הנושא כעת.

"עוד ארחיב. הכוללים, שמקבלים תקציב שנתי של כמה מאות אלפי שקלים בלבד, עוברים כמה ביקורות בשנה: ביקורת ממשרד החינוך, ביקורת ממשרד הרווחה, ביקורת מרשות המיסים, ביקורת עומק של רשם העמותות, דו"ח פילת, ביקורת פדגוגית ורשימת הביקורות עוד ארוכה. אני לא נגד ביקורות, אני רק נגד העובדה שמנהלי ומזכירי המוסדות מתפנים מעיסוקם האמיתי ועסוקים חלק מהיום רק ב'לענות לביקורות'. הם אינם עוסקים בלהביא תרומות ובגיוס כספים למוסד שלהם, שזהו הדבר האמיתי שעליהם לעמול.

"אולם זה אינו הנושא כעת. אני בא להציע הצעה מעשית שתפתור את הנושא בכללותו, אם ניתן להגדיר – לטובת כל הצדדים.

"מדובר ברעיון אותו הצעתי לפני מספר שנים למשרד האוצר, והוא: שהמלגה החודשית תינתן ישירות לחשבונותיהם של אברכי הכולל, לפי הרשימה שתוגש על ידי מנהלי הכולל. האברכים במקביל יחתמו על טופס לקבלת מילגה בצירוף תצהיר שהם מקבלים את הכסף לחשבונותיהם האישיים. תצהיר זה ייתר בעצם את כל אותן ביקורות תכופות.

"בהצעה זו תיפתרנה בעיות רבות".

"אודה על פועלך להסדרת המהלך שהצעתי, ושהוא לטובת עולם התורה".

"בכבוד רב", על החתום, "ח"כ הרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות".

תגובתו של השר סער למכתב לא התקבלה עד לרגע זה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד