כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

מה יותר חשוב, עולה חדש או אוטובוס?

נתניהו ושטייניץ העלו הצעה להפחית מחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית על חשבון תקציבים אחרים • רוב השרים - כעסו • אז למה שר החינוך בירך על ההחלטה?

"קיצוץ רוחבי מתון". ביבי ושטייניץ. צילום: פלאש 90
"קיצוץ רוחבי מתון". ביבי ושטייניץ. צילום: פלאש 90



במהלך ישיבת הממשלה הבוקר (א), הביא ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני השרים הצעה משותפת שלו ושל שר האוצר, יובל שטייניץ, לפיה יופחתו עשרה אחוז ממחירי התחבורה הציבורית.

במסגרת ההחלטה. יופחתו מחירי כרטיס "חופשי חודשי" בכ-10 אחוזים, ותינתן הנחה לתעריפי נסיעה בפריפריה בכ-10 אחוזים. מחיר הכרטיס החופשי חודשי ברכבת יירד ממחיר של כ-26 שח ל-23שח.

"זו החלטה חברתית ממעלה ראשונה למדינת ישראל", אמר נתניהו.

אבל אז הוא הגיע לחלק הפחות נחמד של הודעתו. "מאין נממן זאת? על ידי כך שנפחית מתקציבים אחרים, אבל לא מתקציבי החינוך, הרווחה והביטחון. אנו נוהגים באחריות מפוכחת בתחומים המדיני, הביטחוני, החברתי והכלכלי".

פגיעה בעליה לארץ

חלק מהשרים מיהרו להתנגד.

השרה לבנת כעסה על קיצוץ צפוי בתקציבי התרבות והספורט בפריפריה.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, כעס על כך שההוזלה תבוא על חשבון "משרדים שהם המנוע לצמיחה כלכלית", בהוסיפו כי "כנראה שבפעם הבאה, כדי למנוע את הקיצוץ במשרדה, שרת הקליטה צריכה להיות יו"ר מרכז הליכוד".

שרת הקליטה עצמה, סופה לנדבר, אמרה כי "הקיצוץ עוצר את העליה ונועל את השער. צריך לחשוב על כך שקיבלנו החלטה על עלייה מהפלאשמורה. אי אפשר לקבל עולים מהפלאשמורה ומתוניסיה בלי תקציב. המשרד לקליטת עליה הוא חברתי וצריך למנוע את הקיצוץ".

מי שהגן על ההצעה היה, כצפוי, שר האוצר, שאמר כי מדובר ב"אחד משלושת צעדי ההקלה שהחלטנו עליהם. זה ממומן על ידי קיצוץ רוחבי מתון מאוד. החלטתי להחריג את החינוך והרווחה. כל צעד, כדי לממן אותו, צריך לחסוך בהוצאה אחרת", אמר.

גם שר החינוך, גדעון סער, הביע שביעות רצון מהמהלך, אולי בשל ההחלטה שלא לקצץ לו בתקציב החינוך. "ההחלטה משקפת סדר עדיפויות נכון של הממשלה להשקיע בהון האנושי, שהוא המפתח לעתיד המדינה ובתחומם החברתיים", אמר.

מיסוי עקיף על אנשים טובים

ב'קדימה' מיהרו להגיב בביקורת על החלטת הממשלה.

"הקיצוץ הרוחבי הוא קיצוץ של פחדנים. זהו מפלטו של ראש ממשלה שלא יכול לקבל החלטות ולקבוע סדר עדיפויות".

"יש מקורות תקציביים שהם לא תשלומים פוליטיים אך לנתניהו סדר עדיפויות לקוי שנובע מאידיאולוגיה כלכלית שהוא לא התאים לנסיבות המשתנות- הוא רואה את זה כשנה א' כלכלה ולא בצורה חברתית, הוא לא רואה את אזרחי המדינה הזו".

"נתניהו לוקח את החוסר התקציבי ומטיל מיסוי עקיף על אנשים טובים שרוצים לנסוע לעבודה ולמלא דלק ולא יכולים לגמור את החודש, שותים מים ולא יכולים לשלם, לא יכולים לשכור או לקנות בית ואוכלים חסכונות רק בשביל לגור איפשהו. מימון הסבסוד בתחבורה הציבורית ראוי וחשוב אך מדובר בפתרון לבעיה נקודתית בלי שום סדר עדיפויות", דברי דובר 'קדימה'.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד