כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

'אתרא קדישא', הרשות ופקחי הגר"נ - נלחמים

קבר שנמצא ביהוד הכניס את 'אפריקה ישראל' למערבולת של מאבקי יוקרה • 'אתרא' סירבה לפקח, אבל שלחה מפגינים, 'העדה': לא מתערבים, ובחברה שואלים: הגר"נ לא מקובל?

מפגיני 'אתרא קדישא' ביהוד. צולם במצלמה סלולארית
מפגיני 'אתרא קדישא' ביהוד. צולם במצלמה סלולארית



חשבתם שכעת, אחרי שסערת הגיורים מאחורינו, יהיה שקט? ובכן, קבלו את המאבק הבא, ההולך ומתפתח בעיר המנומנמת שבמרכז הארץ - יהוד:

חברת 'אפריקה ישראל' רכשה לפני שנתיים, בשותפות עם חברת 'מצלאוי חברה לבנין', מתחם בעיר יהוד. הרכישה בוצעה לצורך הקמת פרויקט נדל"ן חדש, במסגרתו בוצע 'פינוי בינוי' של מתחם מסחרי לטובת הקמת 170 יחידות דיור, שטחי מסחר וחניונים.

כחלק מבדיקות שגרתיות המתבצעות לקראת הבנייה, ערכו ראשי החברה, בתיאום מלא עם 'רשות העתיקות', בדיקה באזורים מסוימים בשטח הבנייה. הבדיקה בוצעה מתוך חשש כי בשטח עשויים להימצא ממצאים עתיקים.

במהלך הבדיקה שערכה 'רשות העתיקות' נחשפו ממצאים עתיקים. במקביל, בקצה המגרש המיועד לבנייה, התגלה פיר אשר נציגי 'רשות העתיקות' חשדו כי הוא עשוי להתגלות כקבר. מדובר בשטח קטן מתוך מגרש המשתרע על פני מאות מטרים.

מיד עם הגעתן של תוצאות הבדיקה, פנו ראשי חברות הבניה, שניהם שומרי תורה ומצוות, אל ארגון 'אתרא קדישא', בבקשה שישלחו נציגים שיפקחו על עבודת החפירות בקצה המגרש - עבודות שתבצע 'רשות העתיקות'. ראשי החברות רצו להימנע מכל חפירה העלולה להיות כרוכה בחילולי קברים.

ויכוח מתעורר: מי יהיו המפקחים של 'אתרא קדישא'

בשלב זה הסבירו אנשי 'רשות העתיקות' לבעלי הפרויקט, כי העבודות בשטח לא יכולות להתבצע במלואן על-ידי גוף חיצוני אחר, מלבד על-ידי אנשי 'רשות העתיקות', וכי רק הפיקוח ההלכתי יתבצע על ידי 'אתרא קדישא', או גורם אחר שיפקח על עבודת אנשי 'רשות העתיקות'.

"פנינו במשך תקופה ארוכה ל'אתרא קדישא', אך לא קיבלנו שום תשובה", מספר גורם בכיר ב'אפריקה ישראל' ל'בחדרי חרדים'.

בשלב זה התברר לבעלי הפרויקט כי בין 'רשות העתיקות' ל'אתרא קדישא' קיים סכסוך מר על רקע מאבקים קודמים וישנים בין הגופים, מה שהוביל לעיכוב רב בביצוע העבודות במקום.

ב'רשות העתיקות' לא היו מעוניינים לעבוד עם מפקחים מסוימים מטעם 'אתרא קדישא', ודרשו פיקוח של מפקחים המקובלים גם עליהם.

אולם במקרה זה לא הסכימה 'אתרא קדישא' להיענות לדרישה לשלוח מפקחים המקובלים על 'רשות העתיקות' - והסיכסוך בין הצדדים עיכב את המשך הבנייה בשטח בשלושה וחצי חודשים.

במהלך החודשים הללו, ניסתה 'אפריקה ישראל' לנהל מגעים עם 'אתרא קדישא', כדי שהארגון ישלח את הנציגים המקובלים על 'רשות העתיקות', אך המו"מ נכשל.

הגר"נ קרליץ ממנה מפקח - 'אתרא קדישא' כועסים

בשלב מסוים פנו בעלי פרויקט הבנייה אל הגאון רבי ניסים קרליץ.

לאחר שהציגו בפניו את העובדות, ביקשו ראשי החברות למנות מפקח המכיר את המלאכה. שתי החברות - 'אפריקה ישראל' ו'מצלאוי חברה לבנין' - התחייבו להעניק את מלוא הגיבוי למפקח שימונה על-ידי הגר"נ קרליץ.

המפקח שמונה על ידי הגר"נ קרליץ, היה מטעמה של 'האגודה למניעת חילול קברי ישראל'.

ביום חמישי האחרון החלו חברות הבנייה בהמשך העבודות בשטח, תוך פיקוח מלא של המפקח שמונה על-ידי הגר"נ קרליץ. במקביל, הודיעה 'רשות העתיקות' ל'אפריקה ישראל', כי לא תחפור כל קבר, הממוקם בקצה המגרש, ללא רשותה המפורשת.

אלא שלנציגי 'אתרא קדישא', ההסכמים עם הגר"נ קרליץ ו'רשות העתיקות', שהותירו את הארגון מחוץ לתמונה - לא התאימו, ואתמול (א) הם החליטו לצאת למלחמה בשטח.

מספר מפגינים נשלחו, ככל הנראה על-ידי ראשי הארגון, כדי למחות, לטענתם, על חילול קברים, שבבדיקה שבוצעה כלל אינם קיימים בשטח בו מתבצעת הבניה בפועל.

בשעות הצהריים מחו מפגינים נוספים במקום, ובין היתר הרסו גם את רכוש רשות העתיקות שהוצב בקצה המגרש. במקום עוכבו מספר מפגינים לחקירה.

אבל המאבק על הכבוד האבוד של הארגון לא הסתיים שם: בשעות הערב הגיעו מפגינים, כדי למחות גם מול ביתו של אחד מראשי החברה.

אפריקה ישראל: "נפלנו למאבק פנימי ב'עדה'"

ב'אפריקה ישראל' הבהירו אמש, כי הם מעוניינים להימנע מממלחמות ומריבות, ולכן בחרו לעצור את העבודה, נכון לאתמול, אך יחד עם זאת, הביעו תמיהה רבה על התנהלותו של הארגון. "האם ארגון 'אתרא קדישא' לא אמור לקבל את דעתו ההלכתית של הגר"נ קרליץ?" שאלו שם.

במקביל הונחה אתמול הפרשה גם על שולחן בד"צ 'העדה החרדית'. בהחלטה שהתקבלה נאמר, כי הבד"צ לא יתערב בנעשה בשטח ביהוד, וכי הבד"צ סומך בית דינו של הגר"נ קרליץ ועל הראב"ד, הגר"מ שטרנבוך.

גורם ב'אפריקה ישראל' אמר ל'בחדרי חרדים': "אם יש חברה שהפסידה מיליונים בגלל שמירה על עקרונות היהדות - זו אפריקה ישראל. הם לא יבואו לחנך אותנו. בסך הכל נפלנו למאבק פנימי ב'עדה החרדית'".

תגובות רשות העתיקות ו'אתרא קדישא' טרם התקבלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד