כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

עולם התורה במצור • היועץ: "רימיתם - תתמודדו"

גם היום המשיכו הפקחים לפקוד את היכלי הישיבות ולזרוע פחד • במכתב ציני שנשלח ממשרד היועמ"ש נכתב: "תאשימו את הרמאים. מה יוצא לנו מלומדי התורה?" • שערוריה

עומדים בתור. ביקורת בכולל
עומדים בתור. ביקורת בכולל



הפשיטות היומיומית המתבצעות בתקופה האחרונה על היכלי הכוללים והישיבות, הביאו ראשי ישיבות רבים אל קצה גבול היכולת.

המתח התמידי, והחשש מהביקורות הפוגעניות אינו מרפה, וראשי המוסדות, הנאלצים להתמודד עם משבר כלכלי מתמשך, לצד ביקורות שנועדו לפסול כמה שיותר מוסדות תורה - משפיע עליהם לרעה.

בשבועות האחרונים קיבלו הפקחים הוראה חד-משמעית לעבור בישיבות ובכוללים, ולהביא כמה שיותר 'גופות' למשרד החינוך.

המטרה ברורה: להוריד כמה שיותר תלמידים מרשימות הנתמכים של משרד החינוך. האמצעי: נעילת שערי הישיבות, ותנאים דרקוניים ההופכים את הביקורות לבלתי אפשריות.

בשבוע שעבר הייתה זו ירושלים. מידי יום פשטו הפקחים על אזור אחר בעיר, ופקדו ישיבות הממוקמות בשטח. המנהלים, שדאגו להכין את התלמידים - עברו רובם בהצלחה. ה'סדרים' המתנהלים בישיבות בשבועות האחרונים, יכולים ללמד משהו על אימת התלמידים. תלמיד הרוצה לצאת לשירותים, יוצא במהירות הבזק, וחוזר תוך שניות ספורות. "אם יבוא הפקח שלא יאשימו אותי", אומר התלמיד תוך כדי מרוצה.

הרב טוביה שולזינגר, המחזיק מוסד תורני בצפון, שלח תלונה למשרד היועץ המשפטי, בה הוא קובל על הביקורות המרושעות. במכתבו טען הרב שולזינגר, כי עריכת הביקורות אינה שוויונית. "איפה יש עוד מוסד תרבות או אוניברסיטה ה'זוכה' לקבל כזה יחס", שאל במכתבו.

במכתב תשובה אותו כתב חנן ארליך, יועץ לענייני חקיקה במשרד היועץ המשפטי, המתפרס על פני ארבעה עמודים, מוסבר היטב כיצד נולדו הסנקציות הפוגעות ברבבות לומדי התורה.

"כל המוסדות הזוכים לתמיכה מהמדינה עוברות הליכי פיקוח דומים", כותב ארליך.

אז מאיפה נובע השינוי וההחמרה בביקורות? כאן נותן היועץ מספר סימנים המבדילים את התמיכות הניתנות לישיבות לבין התמיכות הניתנות לשאר המוסדות בארץ:

ראשית, נטען במסמך, להבדיל ממוסדות תרבות בהם הלקוחות משלמים כסף עבור השימוש, והמדינה מסבסדת את החלק הנותר, הרי שבישיבות המצב הפוך בדיוק. האברכים מקבלים כסף על הלימוד. דבר היוצר בעיה בבדיקת הנוכחות.

"אם במוסדות תרבות ניתן לבדוק את כמות הכרטיסים שנרכשו, ועל פי זה לדעת כמה אנשים משתמשים בשירותי המוסד, הרי שבמוסדות התורנים אין שום צורת מעקב על המתרחש".

בנוסף, טוענים במשרד, מוסדות להכשרה גבוהה נועדו לשם קבלת תעודות, מה שמאפשר פיקוח אחר הנלמד, ועל רמת התלמידים, להבדיל ממוסדות תורניים שם אין שום פיקוח על הנעשה. היועץ רומז במכתבו כי באוניברסיטאות יש ערך מוסף ללימוד מה שאין כן במוסדות התורניים.

"העובדה שהתלמידים לומדים 'לשמה' מחייבת את המשרד לבדוק את נוכחות התלמידים, ולדאוג שהכסף שמועבר לשם לימוד תורה, אכן מגיע ליעדו".

את הטענות לגבי אופי הפיקוח דוחים במשרד היועץ, ומאשימים את מעשי המרמה שהתגלו לאחרונה במוסדות התורניים. "במקרים מסוימים התברר כי התקבלו דיווחי שקר על הנעשה במוסדות. במקרים רבים הציגו המוסדות מצגי שווא אודות המתרחש במוסדות. אנשים הגיעו באמצעות מוניות בעת הביקורת בכדי להציג מצג שווא".

את מכתבו הציני מסיים ארליך ואומר, כי הוא מקווה כי עולם התורה יפרח וישגשג.

ועל זה כבר אמרו חכמנו: אם כאלה חברים מי צריך שונאים.







המסמך באדיבות 'קול ברמה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד