כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

מלחמת המצות • מי יקבל 'הכשר' מ'שארית ישראל'?

מאפיית המצות המסורתית של הציבור הליטאי, 'יד בנימין', התפלגה • כעת נלחמים הפלגים: מי תזכה לקבל השגחה של 'שארית ישראל'? • ואלו מצות יעלו הפסח על שולחן הגרי"ש אלישיב?

מאפיית מצות. צילום אילוסטרציה
מאפיית מצות. צילום אילוסטרציה



הקרב הבא, על המצות המהודרות שתאכלו בפסח, הוא קרב פנימי, המתנהל בבית של הציבור הליטאי, כאשר הניצים נעזרים בפרסום מודעות סותרות בעיתון הבית 'יתד נאמן'.

מדובר בקרב של ממש: האם אחת מהמאפיות תקבל בלעדית את חותמת הכשרות של הציבור הליטאי -בד"צ 'שארית ישראל'? היכן יאפו אלפי משפחות אברכים מצות חבורה לפסח הקרוב - ומי ישלשל את המזומנים לכיסו? ושאלת היוקרה: מי יזכה שמצותיו יעלו על שולחנו של פוסק הדור הגרי"ש אלישיב?

מאפית 'יד בנימין' הוקמה לפני כשני עשורים על-ידי אשר בש, שמעיה יוספוביץ ואהרן סטניצקי, בתמיכתו ובגיבויו של הגראמ"מ שך זצוק"ל. המטרה הייתה ברורה: לאפשר לציבור בני התורה הליטאים ליהנות ממצות לפסח בכשרות מהודרת.

על-מנת לכסות את ההוצאות הכרוכות בהקמת המאפיה, ביקשו המשקיעים והמייסדים בלעדיות על הכשרות. ואכן, עד מהרה הפכה המאפיה למאפית המצות הליטאית המסורתית. אלפים סמכו את ידיהם על מוצריה - והפכו ללקוחותיה הקבועים מדי שנה בערב חג החרות.

שנתיים לאחר פתיחת המאפיה, קיבלו האחים שלמה ויעקב הרשלר את הפעלת המאפיה מידיו של אשר בש. לאחר כשנה, פשטו האחים רגל, והמכונות נלקחו להוצאה לפועל, מה שהביא לכך ששמעיה יוספוביץ רכש את המכונות מההוצאה לפועל והפעיל את המפעל מחדש.

האחים הרשלר התקשו לעמוד מרחוק. הם ביקשו על נפשם מהמפעיל החדש-ישן שיתן להם לעבוד אצלו, על-מנת שיוכלו לכסות את החובות שצברו בשנים בהן הפעילו את המכונית.

יוספוביץ, ברוב טובו, נענה להצעה - והעסיק את האחים הרשלר במשך 10 שנים.

עשור חלף, ועל שולחנו של יוספוביץ הונחה הזמנה לבית הדין. התובעים: האחים הרשלר. סיבת התביעה: הם טוענים לשותפות במפעל המצות ומבקשים חלק ונחלה.

כמו יהודים טובים ויראים, פותחים הצדדים בהליך של דין תורה. לאחר שלוש שנות דיונים בבית הדין של הרב שלמה בן שמעון בתל-אביב, עברו הדיונים לבית-דינו של הגר"נ קרליץ.

ה'חבורות' ממתינות

לפני כשנה, בעיצומם של הדיונים בבית הדין, העביר יוספוביץ' את המפעל למשכנו החדש בעיר בית שמש. הוא שינה את שם המפעל ל'מצות חבורה בית שמש' והמשיך ליהנות מחותמת הכשרות של 'שארית ישראל'.

הדיינים בבית דינו של הגר"נ קרליץ פסקו, כי לאחים הרשלר מגיע מכח הפשרה 26.6% מהמכונות שהיו במפעל ב'יד בנימין'.

נושא נוסף שהועלה: מי יזכה לקבל את המכונות ואת המותג 'יד בנימין'?

בית הדין קבע: כל המרבה במחיר ויעביר את הכסף לצד השני, יזכה. האחים הרשלר הרבו במחיר - וזכו במותג ובמכונות תמורת סכום של 1.394.000 ₪. הסכום הופקד בבית הדין, והמכונות הועברו לאחים הרשלר.

במפעל המצות בבית שמש, רכשו בסכום המכירה מכונות חדשות - והמאפיה עברה לבעלותו של חיים אהרון סטניצקי והייתה למאפיה היחידה הנושאת את סמל הכשרות של 'שארית' במשך כשנתיים ימים.

לקראת תחילת האפיה בשנה זו, הוארך הסכם הבלעדיות של 'שארית' גם לשנה זו.

אך לפני מספר שבועות, כאשר בית הדין של הגר"נ קרליץ היה אמור להעביר סכום נוסף מזה שהופקד על-ידי האחים הרשלר עבור המאפיה בבית שמש, הופתעו בבית שמש לגלות כי האחים הרשלר חוזרים לתחרות - ומקימים מאפיה חדשה בירושלים תחת המותג הוותיק 'יד בנימין', אותו רכשו בכסף מלא.

החברים מבית שמש מיהרו לוודא כי היריבים הוותיקים לא יזכו בחותמת הכשרות, אולם הדיין הגר"י סילמן הורה לסטינצקי לחתום על ויתור הסכם הבלעדיות עם בד"צ שארית ישראל. "אחרת", אמר, "הכסף לא יעבור אליכם, למאפיה בבית שמש".

המאבק עבר לפומבי כאשר האחים הרשלר פרסמו ביום שישי האחרון על המאפיה החדשה שהקימו בירושלים - והיה מי שזעם למראה המודעה.

בתוככי בית הדין של 'שארית ישראל' טרם הוחלט האם אכן יתנו כשרות לשתי המאפיות או שמא ימשיכו בבלעדיות למאפיה בבית שמש, שכן הדיינים עצמם חלוקים בדעותיהם.

מי שעומד מאחורי מאפית המצות בירושלים של משפחת הרשלר הוא העסקן יעקב פניאל, הנהנה מתמיכתם של חברי בד"צ 'שארית', הגר"ע אויערבאך והגר"צ ובר. לעומת זאת, חברי הבד"צ הגר"מ גרוס, הגר"א דינר והגר"צ שינקר מצדדים בהותרת הבלעדיות על המאפיה בבית שמש.

במידה ואכן המאפיה בירושלים תקבל גם היא את חותמת הכשרות, הם ירשמו ניצחון כפול: הם מחזיקים גם בשם המותג, גם במכונות - ואולי גם בכשרות.

למרות זאת, יש מי שאומר כי החבורה המסורתית של הגר"י זילברשטיין, העולה בפסח על שולחן חמיו, פוסק הדור הגרי"ש אלישיב, כבר קבעה תאריך לאפיית המצות גם השנה בבית שמש, לצד ישיבות חשובות שהבטיחו את מקומן.

לעומת זאת, חלק ממנהלי ה'חבורות' טרם נרשמו - והם ממתינים להכרעת 'שארית ישראל' בנושא.

במידה ואכן שתי המאפיות יקבלו את ההכשר, צפוי מחיר המצות בשתי המאפיות להיות מוזל משמעותית?

כעת ממתינים ב'שארית ישראל' להכרעתו הסופית של הגרי"ש אלישית - ובימים הקרובים אמור להיכנס אל הקודש פנימה מנכ"ל 'שארית', הרב גבריאל שרמן.

מתחילים לעבוד

חיים אהרן סטניצקי, ממנהלי 'מצות חבורה בית שמש', בתגובה ל'בחדרי חרדים': "מאפית 'מצות חבורה בית שמש' בהשגחת 'שארית ישראל' החלה באפיית המצות כבר לפני כמה חודשים. קציר החיטים נעשה על-ידי חברי בד"ץ 'שארית' בעצמם, על-פי הנחיות ברורות שקיבלו מפי מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א.

"כל החבורות הוותיקות נרשמו גם השנה, כולל החבורה שבראשות הגר"י זילברשטיין וכן עשרות כוללים כמו 'עטרת שלמה' ו'יששכר באוהליך'".

בהנהלת מאפית 'יד בנימין' בירושלים בטוחים משום מה שיזכו גם הם בסמל הכשרות. תגובת המאפיה ל'בחדרי חרדים': "לאחר שנים של דיונים, זכינו במכונות ובשם 'יד בנימין', ולמרות שבתחילה קיבלנו את המכונות עם חלקים חסרים ולאחר דין ודברים ארוך קיבלנו הכל, אנחנו מתחילים לעבוד כבר מיום ראשון הקרוב תחת המותג 'יד בנימין' עם המכונות והכשרות של 'שארית ישראל'.

"יש לנו הבטחה בכתב מ'שארית ישראל' שנקבל כשרות'. אנחנו באותו מצב כמו של המאפיה בבית שמש. מודעה מטעם המאפיה תפורסם בימים הקרובים ב'יתד נאמן'".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד