ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מי דאג לזקנה במסדרון? • שלושה אוחזים בהישג

מי באמת דאג להישגים למען החולים? • נתניהו: אני. שטיניץ: אני. ורק ליצמן שומר על שתיקה • נתניהו שיבח את ליצמן: "הפעילות האקטיבית שלך אינה משאירה דבר על מקומו!"

שר הבריאות וסגנו הבוקר בישיבת הממשלה. צילום: פלאש 90.
שר הבריאות וסגנו הבוקר בישיבת הממשלה. צילום: פלאש 90.



בישיבת הממשלה שהתקיימה היום (א) אושרה התכנית לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, בעלות כוללת של למעלה מחצי מיליארד שקלים. זאת, במטרה להפחית בעומסי האשפוז בבתי החולים, להרחיב את שירותי הבריאות לאזרחים, ולשפר את השרות הרפואי המונע בקהילה, תוך מתן עדיפות לבתי החולים בפריפריה.

כבר בשבוע שעבר, במהלך ישיבה משותפת, הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לתמימות דעים ברצון לחזק את מערכת הבריאות, במטרה להקל על הצוות הרפואי ועל החולים, ולאפשר למערכת הבריאות להמשיך ולהיות מהמובילות בעולם.

נתניהו הדגיש, כי במשך עשור כמעט שלא הייתה תוספת של מיטות בבתי החולים בישראל. "היום אנחנו באים לשנות זאת", אמר והוסיף: "כוחה של חברה נמדד לא רק בחוסנה הביטחוני והכלכלי של המדינה, אלא גם בדרך שאתה מטפל בקשיש, ובחלש ובחולה. היום אנחנו מטפלים בחולים".

חולים יקרים, שימו לב

התכנית, המשותפת למשרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ומשרד האוצר, כוללת:

• הוספת כ-960 מיטות אשפוז, בשש השנים הקרובות. תוספת המיטות האמורה תתבצע לצד הוספת 300 מיטות עם הקמת בית החולים החדש באשדוד, כך שסך תוספת המיטות הכולל יעמוד על 1260 מיטות.

• הוספת 160 תקני כוח אדם עבור רופאים בבתי החולים בשנתיים הקרובות, תוך מתן עדיפות לפריפריה.

• גיבוש תכנית לעידוד התמחות רופאים בפריפריה ובחינת דרכים להעסקת רופאים מעבר לשעות העבודה הרגילות במטרה להגדיל את רמת השירות הניתן בבתי החולים.

• מתן תמיכות בעלות של 75 מליון ₪ בשנה לפיתוח שירותים מונעי ומחליפי אשפוז בקהילה, לרבות טיפולי בית, טיפול מונע באי ספיקת לב, שיקום ריאה ועוד.

• הגדלת מספר הסטודנטים בבתי הספר לסיעוד ב-185 מכסות (מעבר ל-200 המכסות שאושרו ביוני 2010).

• הוספת 100 מיטות במסגרות טיפוליות בבתי החולים לבריאות הנפש.

• הגדלת מספר מכשירי ה-MRI מ-10 ל-21 והוספת 8 מאיצים קוויים למרכזי הקרנות בבתי חולים.

• הוספת יחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים בנהריה, במטרה להקל על הנגישות לשירותים אלה לתושבי הצפון.

• הגדלת זמינות ונגישות חיסונים לילדים בפזורה הבדואית בנגב.

התוכנית היא 'ביביבלוף'?

הביקורת מכיוון האופוזיציה לא איחרה לבוא.

מטבע הדברים, בנושא הבריאות נושאת את דגל המאבק ח"כ ד"ר רחל אדטו. אדטו היא רופאה במקצועה, חברת ועדת העבודה הרווחה והבריאות, לשעבר סמנכ"ל בי"ח 'שערי צדק', וחברת וועדת סל התרופות.

"הממשלה לא מבינה כי לא ניתן לעבוד על כל האנשים כל הזמן", היא אומרת. לדעתה, "התכנית לחיזוק מערכת הבריאות" אשר הממשלה אישרה היא למעשה 'ביביבלוף' נוסף. "התכנית כוללת מספר צעדים אשר אושרו בממשלה ובכנסת לאורך השנה האחרונה, ובנוסף לכך מלאה באי דיוקים והטעיות, דוגמה נוספת לתוכניות שנתניהו ולשכתו מנסחים בדקה התשעים תוך חוסר בקיאות בחומר ובנעשה בשטח, וגם התזמון אינו מקרי לאחר שרק ביום שני האחרון קדימה הגישה אי אמון בממשלה בשל המחסור במיטות האשפוז בישראל והמשבר במערכת הבריאות".

אדטו חושפת כי ההודעה על הוספת אלף מיטות במשך חמש שנים נמסרה על ידי סגן השר במספר הזדמנויות בעבר, כולל מעל בימת מליאת הכנסת (סך כל התוספת פותרת רק כשליש מהמחסור הקיים כבר היום), ובדיקת התקציב הדו שנתי ל-2011-12 מראה כי ישנה כבר תוספת תקציב לשנתיים אלו.

בנוסף, טוענת אדטו, השימוש ב-300 מיטות האשפוז בבית החולים אשדוד הינו אחיזת עיניים כי למרות הצעת החוק הפרטית אשר אושרה בכנסת בשנת 2002, מכרז ההקמה עדיין פתוח, ולפי ההערכות בית החולים לא יקבל חולים לפני שנת 2020.

לדבריה, הסעיף לפיו מוסיפים 160 תקני כוח אדם עבור רופאים בבתי החולים בשנתיים הקרובות, תוך מתן עדיפות לפריפריה, אף הוא הטעייה של הממשלה. אישור הקמת מיטת אשפוז כולל תקצוב לא רק עבור תקן למיטה אלא גם עבור צוות רפואי המורכב מרופאים ומאחיות האחראים על המיטה. הפרדת שני הסעיפים הינה הטעיית הציבור.

לגבי מכשירי ה-MRI, אומרת אדטו כי ועדת הבריאות של הכנסת כבר אישרה באוקטובר 2009 את בקשת הממשלה להגדיל את מספר מכשירי ה MRI מ-10 ל-18. "אישור הממשלה לא כולל תקצוב מלא לרכישת המכשירים ורק לאחרונה בתי חולים בפריפריה קיבלו תרומות מהקרן לידידות לרכישת המכשירים ש'אושרו' על ידי הממשלה".

גם לגבי תוספת היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים בנהריה, במטרה להקל על הנגישות לשירותים אלה לתושבי הצפון, אומרת אדטו כי בפועל אין צורך באישור ממשלה להוספת יחידת הפריה חוץ גופית. ב 12- בספטמבר 2006 נתקבלה החלטת ממשלה כי השיעור המרבי של יחידות ומכונים להפריה חוץ-גופית ביחס לאוכלוסייה לא יעלה על יחידה אחת ל-300,000 נפש. כיום לפי מספר התושבים בישראל יש מקום ל 24 יחידות אך בפועל יש 23 יחידות, ובהתאם לכך בסמכות משרד הבריאות לפתוח יחידה נוספת. בפועל משרד הבריאות עיכב את מתן האישור לפתיחת היחידה בנהריה בשנה וחצי למרות העובדה כי בכל הגליל המערבי על 650 אלף תושביו, אין יחידה מסוג זה.

תוכנית עוקפת ליצמן

בלי קשר לדברי רחל אדטו, שקצת מוציאים את העוקץ מהבשורה הגדולה שניתנה היום בישיבת הממשלה, קשה שלא להבחין בנקודה נוספת, עליה מעדיפים בלשכת סגן הבריאות שלא להרחיב את הדיבור.

כתב על כך מיקי פלד ב'כלכליסט':

"לפוליטיקאים מסוגו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יש מעין תכונה כזו שמאפשרת להם לקחת הישגים של אחרים ולמנף אותם כאילו מדובר בהברקה שלהם. דוגמה לכך קיבלנו היום, כאשר לשכת ראש הממשלה עקפה את משרדי האוצר והבריאות והוציאה הודעה לעיתונות על התוכנית להוספת חצי מיליארד שקל לשיקום מערכת הבריאות הציבורית, שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון".

"ניחא שברוב המקרים מדובר בהסכמות ישנות בין משרדי האוצר והבריאות, שלכל היותר יקבלו ביום ראשון אישור טכני. מה שמצחיק באמת הוא שנתניהו מתהדר גם בהוספת לא פחות מ־1,260 מיטות לבתי החולים בשש השנים הקרובות. לא רק ש־960 מהמיטות הן תוצאה של סיכום קודם, ושגם מספר זה הוא כשליש ממה שמערכת הבריאות זקוקה לו, אלא ש־300 המיטות הנותרות יגיעו למעשה מהקמתו של בית החולים באשדוד".

"כן, בית החולים באשדוד, זה שהמכרז להקמתו תקוע יותר משנה. זהו אותו בית חולים שסגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר עליו, ספק בצחוק ספק ברצינות, שבקצב הנוכחי הוא יקום ב־2025. למרות שבאפריל צפויה לקבל אסותא, המתמודדת היחידה במכרז, הודעה על זכייתה. החקיקה בכנסת היא זו שעזרה לאוצר לא לתקוע את המכרז לחלוטין. אם המכרז ייתקע, המדינה תצטרך לממן את הקמת בית החולים מתקציבה, ואין דבר שבאוצר רוצים פחות. אבל מה זה משנה ללשכת ראש הממשלה, העיקר לסמן עוד "וי" על כך שהם חברתיים, שבועיים אחרי ההודעה על ההנחה בכרטיסי החופשי־חודשי לתחבורה הציבורית".

"ביום שלישי בבוקר נזכרנו ב'כלכליסט' שמי שאמור לנהל את מערכת הבריאות הוא לא אחר מאשר נתניהו, שמתפקד גם כשר הבריאות. בנוסף לדעותיו לגבי הסכסוך בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר ומצבו העגום של בית החולים ביקור חולים בירושלים, שאלנו את לשכת ראש הממשלה מה חושב נתניהו על הפתרונות למצוקות הקיימות במערכת. לא התפלאנו כאשר לא קיבלנו תשובה באותו היום, אך כאשר קיבלנו אותה אתמול בערב כהודעה לעיתונות עם תכנית שמקורה בליצמן זה היה לא יותר מאשר סתם עצוב".

עד כאן - מפי אמרם.

אגב, ליצמן, מצידו, העדיף לתת את הקרדיט לנתניהו ולשטיניץ. בהודעתו, הוא משבח אותם ואת הצוותים המקצועיים במשרדי הבריאות והאוצר "שסייעו בגיבוש ההחלטות שהתקבלו".

לדבריו, "שר האוצר הפגין בעמדתו עמדה חברתית ראויה לכל שבח". הוא אף שיבח את כל שרי הממשלה "שהביעו תמיכה בלתי מסויגת בתוכנית ואמר כי הממשלה נוקטת מדיניות חברתית שתשפר את מערכת הבריאות לטובת אזרחי ישראל".

"אתה מדהים אותי", אמר נתניהו

כדי להיות הוגנים, חשוב לספר כי במהלך ישיבת הממשלה דאג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להחמיא לסגנו במשרד הבריאות, יעקב ליצמן, כשהוא מנכס לו באופן מפורש את ההישגים הגדולים בתחום הבריאות.

"אתה מדהים אותי", אמר לליצמן. "הפעילות האקטיבית שלך, אינה משאירה דבר על מקומו!"

"אני חושב שמגיע לו קרדיט, חברים", אמר לו נתניהו.

בהמשך שיבחו את ליצמן כמה וכמה שרים. נתניהו שמע את דבריהם בענין רב, ולסיום סיכם ואמר: "למה אתם אומרים את כל זה פה בחדר הסגור? לכו, תתראיינו, תאמרו את זה גם בחוץ"...

חודשים לאחר התרגיל שעשה לו נתניהו בפרשת ברזילי, דומה כי בישיבת הממשלה האחרונה הצליח לתקן, ולו במשהו, את העוול ההוא, אותו מתקשה ליצמן לשכוח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד