ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

מכה לראשי הערים: הממשלה תעקוף ותאשר בנייה

פרויקטים רבים העשויים לפתור את מצוקת הדיור בארץ, תקועים בגלל הוועדות המקומיות • למרות התנגדות ראשי הערים, משרדי השיכון והפנים החליטו לשים קץ למצב הקיים

חוק אנטי חברתי? פרויקט בבניה. צילום אילוסטרציה
חוק אנטי חברתי? פרויקט בבניה. צילום אילוסטרציה

ידוע ומפורסם כי פרויקטים רבים תקועים בכל רחבי הארץ רק בגלל שהוועדה המקומית הצליחה 'לתקוע' אותם.

תוצאה ברוכה של עבודה משותפת בין משרד הבינוי והשיכון למשרד הפנים, הצליחה להביא להישג משמעותי. לפי תיקון לסעיף 96 לחוק הקיים, הממשלה תהיה רשאית, במקרה של תכנית תקפה לתכנון ובנייה למגורים בהיקף של 5000 יחידות דיור לפחות, להכריז בצו על מרחב תכנון מיוחד ולהקים "ועדה מיוחדת" שתנהל את פעילות התכנון והבניה במרחב התכנון המיוחד.

אך טבעי הוא כי ראשי הערים ניסו למחות נמרצות נגד מה שהם מכנים "נטילת סמכויות מהוועדות המקומיות בחוק התכנון והבניה החדש".

ראשי הערים מחו על האפשרות ששר הפנים יכריז על מרחב כזה בתוך תחומי הערים שלהם ויפקיע מהם את זכותם לנהל את פעילות התכנון והבניה במסגרת הוועדה המקומית לתכנון ובניה.

מוטי ששון, ראש העיר חולון, אמר במהלך דיון בוועדה המשותפת (פנים וכלכלה) לנושא חוק התכנון והבניה, בראשות ח"כ דוד אזולאי כי "מדובר בניצול ברוטאלי של סמכויות הממשלה ואם יש מישהו שמדכא יזמות, אלו משרדי הממשלה", אמר והוסיף כי מדובר ב"הליך אנטי דמוקרטי".

מר אלי דלל, מ"מ וסגן ראש העיר נתניה, אמר כי הוא רואה בחוק "בריונות שלטונית".

גב' יעל גרמן, ראש העיר הרצליה, אמרה כי הסעיף הנדון "סותר את עקרון הדמוקרטיה ומדובר בחוק אנטי חברתי".

ח"כ ד"ר דב חנין אמר כי הצורך להכריז על מרחב תכנון מיוחד שבתוכו פועלת ועדת מיוחדת קיים במקרי קצה בלבד כמו הקמת העיר מודיעין או חריש. כעת, הממשלה מנסה להפוך את היוצא מן הכלל לנורמה. ח"כ חנין הזהיר כי תוצאת המהלך הזה תהיה פגיעה קשה במערכת התכנון. עוד אמר כי מערכת התכנון צריכה ליצור איזון בין מקצועיות לבין שיתוף הציבור. בפועל, החוק שובר את מנגנוני השיתוף וכשהציבור יגלה שאין לו דרך להתבטא, ייוצר כאוס.

ח"כ חנין אף קרא לראשי השלטון המקומי להפסיק להיות נחמדים ולפתוח במאבק ציבורי נגד החוק החדש.

בסיכום הדיון אמר ח"כ דוד אזולאי, יו"ר הועדה, כי הוא מבין את ראשי הערים. מאידך, אמר, צריך להבין כי הסעיף לא נולד בחלל ריק. הוא נוצר במציאות מסוימת שראשי ערים "תקעו" יוזמות ממשלה. ח"כ אזולאי הציע כי הממשלה והשלטון המקומי ימצאו את "שביל הזהב" בין הצורך לשמור על סמכויות הועדות המקומיות לבין הצורך הממשלתי שלא לעכב פרויקטים.

נציין אם אכן יתקבל התיקון החדש, כמה וכמה יוזמות להקמת פרויקטים חרדיים, ולא רק, בכל רחבי הארץ, ישתחררו באורח פלא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד