כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

רבבת קונכיות ו-9 צבים הוחרמו

מבצע GAPIN למניעת הברחת ערכי טבע - בו שותפה גם ישראל, הוכיח את עצמו: נלכדו 2 נסיונות הברחה ארצה של מוצרים בשימור, בהם אלפי קונכיות נדירות ו-9 צבים

רבבת קונכיות ו-9 צבים הוחרמו



רשויות המכס הודיעו על תפיסה של משלוח שהכיל 12,056 קונכיות שהגיעו מהפיליפינים, ביניהן קונכיות נדירות ביותר, ו-9 צבים שהגיעו ממרוקו, התפיסה בוצעה במסגרת מבצע שכונה GAPIN - מבצע אכיפה בינלאומי שנערך בשיתוף של ה-WCO (ארגון המכס העולמי), האינטרפול, האו"ם ועוד.

מטרת מבצע GAPIN הייתה, בראש ובראשונה, אכיפת אמנת וושינגטון הידועה גם כאמנת CITES Convention on International Trade in Endangered Species) ) אמנה שמטרתה להסדיר את הסחר בערכי טבע שבסכנת הכחדה, בנספחי האמנה רשומים מאות מינים של בעלי חיים, שהסחר בהם אסור או מוגבל.

מטרות נוספות של המבצע היו פיתוח מודעות וערנות לנושא, הרחבה והעמקת התקשורת ושיתוף הפעולה בין המדינות המעורבות ובניית יכולות אכיפה של רשויות המכס וחיזוקן, כל זאת על מנת להשיג תוצאות אכיפה מוחשיות וברורות.

מינהל המכס הישראלי ורשות המסים בישראל, נרתמו למבצע GAPIN בשיתוף עם רשות הטבע והגנים (אשר חתומה בשם מדינת ישראל על אמנת CITES) והשירות הווטרינרי של משרד החקלאות, שהיו שותפים פעילים במבצע זה.



170 קרטונים של קונכיות

בחלקו הראשון של המבצע נתפסו בבית מכס חיפה 12,056 קונכיות ארוזות ב-170 קרטונים, כאשר ביניהן קונכיות נדירות ביותר, שהגיעו לישראל מהפיליפינים, משקלן של הקונכיות נאמד ב-2.5 טון וערכן הכספי במאות אלפי שקלים, הקונכיות נתפסו בעזרת סימנים מחשידים שהוזנו למערכת של יחידת הערכת סיכונים במינהל המכס.

בחלק השני נלכדו בבית מכס אשדוד 9 צבים שהגיעו לישראל במכולה ממרוקו, צבים מוגדרים כיום כחיה נכחדת ומוגנים אף הם על ידי האמנה.

לאחר תפיסתם, הועברו הקונכיות והצבים להמשך טיפול פקחי האכיפה של רשות הטבע והגנים, אשר מגבשים כתבי אישום כנגד החשודים בהברחת ערכי הטבע.

המבצע הבינלאומי, שהסתיים לאחרונה ונמשך כעשרה ימים, התמקד בסחר הלא חוקי בפרימטים (קופי אדם) כגון: גורילות, שימפנזות, קופי הבונובו, ובחטי פילים (שנהבים) וקרני קרנפים, אשר הסחר בהם אינו חוקי אף הוא.




המאבק הוא מאבק בינלאומי

פעילות המכס כללה בדיקת תהליכי היצוא והיבוא המסחרי והאישי, ובמהלכו נבדקו נוסעים וכבודותיהם בנמלים ובמרינות ונבדקו דברי דואר, הבדיקות נערכו על פי סימנים מחשידים שנקבעו מראש.

דורון ארבלי - ראש מינהל המכס ברשות המסים, אמר, כי מבצע בינלאומי זה, הנערך בחסות ארגון המכס העולמי, יש בו כדי לשקף את מאמצי האכיפה של המכס הישראלי ואת החשיבות שהוא רואה בהגנה על ערכי טבע מוגנים, לדבריו, המכס משקיע באופן שוטף משאבים במניעת סחר לא חוקי בערכי טבע המצויים בסכנת הכחדה, ולשם כך משתף פעולה עם רשות הטבע והגנים ועם השירות הווטרינרי של משרד החקלאות, וכך היה גם בפעילות הנוכחית.

רוני מלכא - הממונה על אכיפת החוק ברשות הטבע והגנים הגיב: "המאבק בסחר הלא חוקי בערכי טבע הוא מאבק בינלאומי, ומקומה של ישראל לא נפקד ממנו, כשם שלא נרצה שיסחרו בערכי טבע מוגנים שהוצאו מישראל - כך אנו מחויבים לעצור כניסה של ערכי טבע שנעקרו מבית גידולם הטבעי בעולם, שיתוף הפעולה עם רשויות המכס והשירות הווטרינרי במבצע זה הוא המשך ישיר לעבודה השוטפת של רשות הטבע והגנים עם גופים אלו, במלחמה היום יומית כנגד הסחר הלא חוקי בערכי טבע."


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד