י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיוחד לשבועות: קבלת התורה של השרה גילה גמליאל

בראיון אישי עם 'לובי נשי' מספרת השרה לשווין חברתי על חג השבועות האישי והמשפחתי שלה, על שיעור התורה הקבוע בביתה ומה יש לה לומר על חרדיות? "האישה החרדית היא בעיניי מופת לחיים גדולים מהחיים - גם תורה, גם עבודה, גם גידול ילדים, גם עבודת ה'. מדהים"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



זמן קצר לפני חג מתן תורה, לפני יום הנישואין הקדוש כל כך, בו נתחייב כמו כל פעם מחדש, לחיי תורה - ישבנו ב'לובי נשי - בחדרי חרדים', לשיחה עם השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, לשיחה פרטית על החג המשמעותי כל כך.

בתור אישה שעוסקת בתפקיד מאוד מחייב, שהוא אחד התחומים הכי רגישים במדינה, כמו לדאוג לאזרחים ותיקים, ענייני מגדר שונים, צעירים שזקוקים לסיוע בנושאים חברתיים, מיעוטים ועוד - חייבת להגיע איתה גם הרבה מאוד אינטליגנציה רגשית, אהבה וטוהר כוונות. אין כמו חג השבועות כדי לשוחח קצת על מחויבות, אחריות ותורה.



מה האסוציאציה הראשונה שעולה לך מהמילים חג השבועות?

"אחריות. שבועות הוא חג מתן תורה, היום בו עם ישראל קיבל את האחריות להפיץ את אור התורה בעולם ועם ישראל הפיץ, ועם ישראל מפיץ. את השבת, היסוד הסוציאלי החשוב ביותר בעולם העבודה בעולם, היא בשורה של עם ישראל. האמונה באל אחד, נתפסת כיום כמובן מאליו ושרוב מוחלט מהאנושות מאמינה באל אחד, זו בשורה של עם ישראל. חוקות המוסר כלא תרצח, לא תגנוב, לא תחמוד - כל אלו היום הם חלק טבעי מהתנהלות של כל חברה תקינה, אבל צריך לזכור שעם ישראל היה הראשון לדבר על כך. הוא שנאמר, "עם זו יצרתי, תהילתי יספרו". לעם ישראל, כעם הנבחר, שהקב"ה בחר, אין פריבילגיה, יש לו אחריות. ב"ה, למעלה משלושת אלפים שנה מאז מתן תורה אנחנו יכולים לומר בגאווה שעם ישראל עומד באחריותו ובשליחותו ההיסטורית - לבשר תורה ומוסר בעולם. זה חג השבועות שלי, חג של אחריות. כשרה בממשלתו של עם ישראל, אני מרגישה אחריות כפולה ומכופלת - ובחג השבועות אני מקבלת תזכורת גדולה לכך".


השרה גילה גמליאל עם בני משפחתה: חובב דמרי ובנותיהן יעל ותהל בנות 5 ו-7

ספרי לנו קצת על החג שלך בתור ילדה?

"כולנו לבושים בלבן, במיטב מחלצותינו. אמא מבשלת ממיטב מסורת המטבח הלובי, אבא ואחיי חוזרים מבית הכנסת, השולחן ערוך וכולנו מסובים בשמחת החג. לאחר הסעודה, אבא ואחיי הולכים לבית הכנסת התימני בגדרה לתיקון ליל שבועות ובבוקר בבוקר שבים הביתה למנוחה. עם קומם, כמיטב המסורת של עם ישראל אנחנו עושים על האש וכנהוג אצלנו בגדרה בשבועות, פותחים ב-"מלחמות מים" מלאות שמחה. שבועות בילדותי, הוא חג משפחתי ומקרב, של הרבה מסורת והרבה אהבה".

מה השתנה, אם בכלל, במהלך השנים?

"פרקטית, לא הרבה השתנה מעבר לפרספקטיבה. שבועות שלי כאדם בוגר, כאם ורעיה הוא חג משמעותי יותר, עמוק יותר ומהותי יותר. הדבר קשור, כמובן, להתקרבותי למסורת ולאורח החיים היהודי, אבל עוד קודם לכן להתבגרותי כאדם".


זמן משפחתי. עם גיסתה

בביתך מתקיים שיעור תורה כבר 8 שנים - איך הכל התחיל? מה המשמעות שלו עבורך?

"גדלתי במשפחה מסורתית, אך כשגדלתי התרחקתי מחיי מסורת היהודית. אבל ברוך ה' כבר מעל שמונה שנים, למן נישאתי לאישי חובב, אנחנו זוכים לשמור שבת ולחיות חיי מסורת יהודית ולגדל את בנותינו על ברכי מסורת זאת. בזכות חובב, ובזכות חמי הרב שאול דמרי, שלימדני את אורה הגדול של תורת ישראל, והכל בסבר פנים, והכל בנועם והכל בעמקות, זכיתי להתקרב מחדש למסורת ישראל ולקיים אורח חיים יהודי.

תודה לאל, ותודה גם לחמי, מידי יום א', כבר שמונה שנים, שבביתינו מתקיים שיעור תורה קבוע – רוב הזמן חמי הוא שמעביר את השיעור, ומעת לעת רבנים נוספים כהראשון לציון הרב יצחק יוסף, כהרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו, כרב הראשי הנוכחי הרב דוד לאו, רבה של צפת הרב שמואל אליהו ועוד רבים. בשיעור משתתפים עשרות נשים ואנשים מכל קצות הקשת הדתית, העדתית, הפוליטית, החברתית והכלכלית והמשותף לכולם הוא שהם רוצים לשמוע וללמוד על ומתורת ישראל. זו זכות גדולה עבורי ועבור חובב, שזכות שאנחנו מקפידים שתתקיים מידי שבוע בביתנו גם אם אנחנו לא בבית".


בשיעור תורה בביתה. עם הרב לאו, חמה, הרב שאול דמרי ובעלה חובב

מהי בעינייך המשמעות של קבלת התורה?

"כפי שאמרתי, אחריות. עם ישראל קיבל תורה וזו זכות שכולה אחריות - כלפי ה', כלפי האמת, כלפי הדורות הבאים וכלפי האנושות כולה".

האם בצורה וברמה כלשהי משפיעה על עבודתך כיום?

"אני מקפידה לשאול את עצמי האם אני עושה את מה שהקב"ה מצפה ממני - כאדם, כבת, כרעיה, כאם, כשליחת ציבור. חיי תורה ומצוות הם סמן לחיים שלמים, לחיים מחוברים, סמן שלאורו אני שואפת ומשתדלת לקיים את חיי בכל מישור ומישור שלהם".

מהי רמת ההיכרות שלך עם נשים חרדיות ומהו המקום שמאפשר ללמוד מהן דוגמה אישית?

"יש לי כמה וכמה חברות חרדיות, מהן אני לומדת איך כשאין זמן יש זמן. האישה החרדית היא בעיניי מופת לחיים גדולים מהחיים - גם תורה, גם עבודה, גם גידול ילדים, גם עבודת ה'. מדהים".

מאכל אהוב לחג - בשרי או חלבי?

"אישית, ברבות השנים אני פחות ופחות אוכלת מאכלי חלב, כך שאני נאלצת לוותר על מאכלים חלביים. בעבר, היו אלו תבשיליה של אימי שתחיה, כל שבישלה היה ערב לחיך מזה ולנשמה מזה. כמה אהבה הייתה בבישול שלה, כמה מיומנות. כל שאימא בישלה היה התבשיל הטעים ביותר שאכלתי מימיי. לצערי, אימי חולת דיאליזה ומאושפזת מזה יותר משנה. אימא שלי, דוגמא ומופת ליראת שמיים, לאהבת החיים ולמאבק על החיים. מתפללת שבע"ה תתבשר ברפואה שלמה במהרה. אני מקפידה לבקר אותה כמעט מידי יום, באה לחזק ויוצאת מחוזקת".


עם אמה שתחי'

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל חג השבועות מאכלי חלב שיעור תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד