י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בנק הפועלים שובר את הכלים: "אין מקום להסדר חוב עם פישמן, יש לקדם פשיטת רגל"

מוקדם יותר הסתיימה האסיפה שבה הוצג הסדר החובות של פישמן בפני נושיו באי-אישור ההסכם. בנק הפועלים: "עמדת הבנק היא כי יש לקדם הליכי פשיטת רגל ומימוש נכסים. המלצה זו תובא לדירקטוריון"

אליעזר פישמן, צילום: פלאש 90
אליעזר פישמן, צילום: פלאש 90



בנק הפועלים שובר את הכלים. בהודעה שפירסמה בדקות אלה דוברת הבנק נכתב: "בנק הפועלים מבהיר, בהמשך לאסיפת הנושים שהתקיימה הערב, כי אין מקום להסדר חוב עם מר אליעזר פישמן, וכי עמדת הבנק היא כי יש לקדם הליכי פשיטת רגל ומימוש נכסים. המלצה זו תובא לדירקטוריון הבנק".

מוקדם יותר הסתיימה האסיפה שבה הוצג הסדר החובות של אליעזר פישמן בפני נושיו - בפסילת ההסכם. כעת ספק אם סיכום נוסף שהושג באסיפה, עדיין רלוונטי. לפי סיכום זה, ב-30 הימים הקרובים יתקיים מו"מ בין עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד שמונה לנכסיו של פישמן, לבנק הפועלים שהוא הנושה הגדול ביותר בנוגע לבדיקת היתכנות ההסדר. במקביל הוחלט כי יסופקו הבהרות גם לבנקים הנוספים.

בפתח אסיפת הנושים במשרדי כונס הנכסים הרשמי, אמר בנקל כי "אנחנו לא מתיימרים לומר שמה שעשינו הוא מושלם, אבל אלה החיים. אתם הנושים, אתם אדוני ההליך ואתם תחליטו. המו"מ לא היה פשוט ואלו המסגרות אליהן הגענו". בחלקה הראשון של אסיפת הנושים הוצג ההסכם על ידי בנקל לעורכי הדין שמייצגים את הנושים. החלק השני שבו הביעו עורכי הדין את עמדתם נערך בדלתיים סגורות. מחוץ לבניין כונס הנכסים הרשמי המתינו לעורכי הדין כמה עשרות מפגינים שהפגינו נגד הסכם העקרונות.

"לא בכדי המו"מ הסתיים ביום חמישי ברבע לשלוש לפנות בוקר", אמר בנקל. "לנו היה ברור ש-1 ביוני הוא המועד שלנו להגיש את הבקשה העיקרית שלנו נגד אשתו של החייב. הבקשה היתה מוכנה והיינו כבר מוכנים להגיש אותה אחר הצהריים" (אם לא היה מתגבש הסכם עקרונות). בנקל הדגיש גם כי אף אחד מהנושים של פישמן לא היה שותף למו"מ ולא ידע על הסכם העקרונות שגובש, גם לא בנק מזרחי. "עו"ד פינס ששמש כמגשר פעל על פי דרישתנו כמגשר", אמר.

לעניינו של ההסדר, אמר בנקל: "מדובר בעקרונות בלבד שלאחר שנקבל את הפידבקים מהנושים ובהנחה שהנושים ינחו אותנו להמשיך במו"מ, הוא יימשך תוך דיווח לנושים". בנקל ציין כי ההסכם כולל רשימה ארוכה מאוד של תנאים מתלים שכל אחד מהם יכול להביא לאיונו. אולם נציגת רשות המסים, עוה"ד מזי רנצנר הקשתה: "איך אפשר ליצור תנאים מתלים בלי לדבר עם הנושים?"

הסכם העקרונות שנחתם בין בנקל לעורך דינו של פישמן, שולי גולדבלט כולל התחייבות של משפחת פישמן לתשלום של 140 מיליון שקל בלבד מתוך חובות של 1.7 מיליארד שקל ומגלם תספורת ענקית של עד 92%.

הנושים של הם רשות המסים, הבנקים הפועלים (2,373 -0.67%), דיסקונט (916 -0.52%), מזרחי-טפחות (6,440 +1.23%), לאומי (1,709 -0.41%), אגוד (1,796 -1.21%), מרכנתיל דיסקונט, הבינלאומי הראשון (6,350 +0.38%), לאומי בריטניה, קופת הגמל של אקסלנס, קרן מנוף 1א' והרמטיק נאמנות. עורכי דינם של הנושים צפויים להתייצב באסיפה ולהביע את עמדתם בנוגע להסכם, שאם יאושר יובא לאישורו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין.

אתמול (ג'), הצטרפו גם בנק מזרחי טפחות ודיסקונט לבנק הפועלים ובנק לאומי והביעו את התנגדותם להסדר המוצע במתכונתו הנוכחית. במכתב ששלח היום עוה"ד אורי גאון, המייצג את מזרחי טפחות הודגש כי הבנק לא היה שותף לגיבוש ההסדר. "ההצעה והעקרונות הנכללים בהסדר לא היו בידיעתו המוקדמת של הבנק, לא על דעתו, ומן הסתם לא ניתנה הסכמה כלשהי של הבנק", הודגש. הבנק הוסיף כי "מעיון ראשוני בהצעה עולה כי היא איננה הולמת הן לכשעצמה והן ביחס להסדרים אחרים, והבנק מתנגד להצעה". החוב של פישמן למזרחי מוערך ב-230 מיליון שקל.

במכתב ששיגר דיסקונט לבנקל נכתב כי "הבנק מתנגד לכל הסדר שיש בו כדי לפגוע בזכויותיו וביכולתו לגבות את החוב כלפיו, במלואו". החוב של פישמן כלפי דיסקונט מוערך ב-284 מיליון שקל. גם בנק איגוד צפוי להתנגד להסדר המוצע.

בבנק הפועלים אמרו כי נראה שהסדר אינו מבטא מאמץ ראוי להחזיר את החוב לבנק. "הבנק הודיע למנהל המיוחד כי בחן את הסדר החוב המוצע על ידי המנהל המיוחד שמונה על-ידי בית המשפט, ונראה כי ההסדר אינו מבטא מאמץ ראוי להחזיר את החוב לבנק", נכתב בהודעה ששיגר הבנק לכלי התקשורת. לאומי שיגר מכתב למנהל המיוחד באמצעות עוה"ד אייל רוזובסקי ורונן מטרי בו ציין כי על מנת שיוכל לבחון את הסכם העקרונות ולגבש עמדה לגביו- נדרשים לו נתונים נוספים.

בלאומי טענו כי הפרטים של ההסדר אינם ברורים, וכן לא ברור מדוע ההסדר המוצע שגובש עדיף על החלופה של הליך פשיטת רגל. הבנק דרש לקבל בין היתר תסקיר מטעם המנהל המיוחד באשר לסכומים שניתן לגבות מפישמן ובני משפחתו במסגרת הליכי פשיטת רגל, אל מול סכומי הגבייה הצפויים במסגרת הסכם העקרונות, כולל התייחסות לבדיקות שנערכו על ידו לשם קבלת תמונת מצב מלאה ומבוססת באשר למצבת נכסי פישמן ובני משפחתו, כולל גם זכויות ישירות או עקיפות, קיימות או מותנות בארץ ובחו"ל. כמו כן הבנק דורש לקבל כימות "התרומה" של פישמן וכל אחד מבני משפחתו להסדר.

הסכם העקרונות מנוסח בצורה מעורפלת ולא ברור ממנו מה חלקו של כל אחד מבני המשפחה. המקורות להסדר כוללים את כל נכסיו של פישמן, כולל כספים וניירות ערך בחשבונותיו, מניות בחברות, הלוואות בעלים ונדל"ן. זאת, בנוסף להשתתפות של רעייתו של פישמן טובה, וילדיו - ענת מניפז, רונית פישמן אופיר ואייל פישמן.

השלב הראשון כולל תשלום של 140 מיליון שקל לקופת המנהל המיוחד, שמבוססים על כל נכסיו של פישמן, כולל כספים וניירות ערך בחשבונות שלו ומניות בחברות. גם בני משפחתו של פישמן יתרמו מחלקם לצורך גיוס הסכום הזה. הסכם העקרונות לא כולל הסבר מפורט בנוגע לכמה יתרום כל אחד מבני המשפחה לקופת המנהל המיוחד, אולם נקבע בו כי אם הנכסים יניבו לקופת המנהל המיוחד סכום שנמוך מ–140 מיליון שקל - יתרמו בני משפחתו של פישמן לקופה את הסכום הדרוש להשלמת החסר לסכום המינימום.

החוב של פישמן לרשות המסים הוא כ-195 מיליון שקל, מתוכם כ-107 מיליון בדין קדימה - אותו על פישמן לפרוע קודם. המשמעות היא כי מתוך 140 מיליון שקל שפישמן ובני משפחתו מתחייבים להעביר לקופת המנהל המיוחד 107 מיליון שקל יועברו לרשות המסים, מה שמשאיר לשאר הנושים 33 מיליון שקל בלבד שיתחלקו ביניהם.

בהסכם העקרונות נקבע גם בני הזוג פישמן, אליעזר וטובה, יעזבו את ביתם ברחוב דפנה בסביון בתוך שנתיים מאישור ההסדר וכניסתו לתוקף אולם טובה תקבל מחצית משוויה של הווילה שמוערכת במיליוני שקלים. ילדיו של פישמן, לעומת זאת, לא יאלצו לפנות את הוילות שלהם בסביון.

בינואר הגיש בנקל דו"ח חמור לבית המשפט בו הוא הקדיש פרק נרחב למתנות במזומן ובנכסים בהיקפים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים שנתן פישמן לבני משפחה שונים. בעשר השנים האחרונות נתן פישמן לבני משפחתו ובהם ילדיו, נכדיו ובני דודים שלו מתנות בסכום כולל של 5.6 מיליון שקל.

לפי בנקל, חלק מהנכסים שרשומים על שם ילדיו של פישמן הועברו מפישמן ואשתו, ללא תמורה, לילדיהם במהלך השנים החל משנת 2002 והמהלך האחרון התבצע בדצמבר 2016. כך למשל, הבית ברחוב הר דפנה בסביון, החליף ידיים בין בנותיו של פישמן. בנוסף, לדבריו התברר כי קיימות חברות שמניותיהן מוחזקות על-ידי ילדיו של פישמן וחתניו, ושלפישמן עצמו אין, לכאורה, אחזקה ישירה בהן, שהוצגו במהלך שנים ארוכות כחלק מ"קבוצת פישמן" ובחינה ראשונית של פעילותן מעידה כי אכן כך היה.

"מהות החברות ופעילותן מעוררת את החשד כי הלכה למעשה, החברות הללו קיבלו נכסים של החייב במטרה להרחיקם מנושיו ונעשה בהן שימוש לשם הזרמת כספים מחברות 'בקבוצת פישמן' שלחייב יש אחזקה ישירה או עקיפה בהן, לרווחת ילדי החייב ובני משפחותיהם, שאלמלא כן, היו הכספים הללו משמשים לשם פירעון התחייבויות של חברות הקבוצה לנושיהן", נכתב בדו"ח. נכון להיום, לילדיו של פישמן אסור לעשות כל שינוי בזכויות שלושת ילדיו של פישמן בוילות בסביון, זאת בעקבות צו שניתן על ידי השופט אורנשטיין לבקשתו של בנקל.

אם ההסדר יאושר, הוא יאפשר לפישמן לחמוק מהכרזה כפושט רגל, אף שזה שנים הוא אינו עומד בהחזר ההלוואות שנטל מן הבנקים. ההסדר גם יאפשר לילדיו של פישמן לשמור על הנכסים הרשומים על שמותיהם, אף שלטענת בנקל, מקורם של רבים מהם בהעברות כספים אליהם שביצע אביהם במשך שנים ארוכות, בהכנה לאפשרות של פשיטת רגל.
אליעזר פישמן תספורת הסדר חוב themarker פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד