י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"מופחת סוכר": מה עומד מאחורי האותיות הקטנות על מוצרי תנובה?

על גבי מעדנים המיועדים לילדים ולתינוקות מופיע כיתוב גדול המציין כי המוצר מכיל כמות מופחתת של סוכר - אך באותיות קטנות מוסבר כי ההפחתות הן בהשוואה למוצרים ששווקו לפני שלוש שנים • אמון הציבור: "לדעתנו מדובר בסוג של הטעיה". תנובה סירבה להגיב

אילוסטרציה
אילוסטרציה



טריק שיווקי לגיטימי או סוג של הטעיה? בימים האחרונים השיקה תנובה מעדן קרלו בטעם שוקולד במארז שמינייה בעיצוב חדש. על האריזה מופיע באופן מודגש הכיתוב "20% פחות תוספת סוכר", אלא שלצד הכיתוב מופיעה כוכבית קטנה, ובתחתית האריזה — בכיתוב קטן הרבה יותר — נכתב המשפט: "בהשוואה לקרלו בטעם שוקולד 1.5% שומן שיוצר עד נובמבר 2013". כלומר, הפחתת הסוכר בשיעור 20% לא בוצעה כעת, וההשוואה היא למוצר במתכונת ששווקה עד לפני שלוש שנים וחצי.

זו אינה הדוגמה היחידה: במקרים שונים בוחרת תנובה במדיניות שיווקית שבה הפחתות הסוכר מופיעות בכיתוב גדול ובולט על האריזות, אך בכוכבית כתוב בקטן שההפחתה היא למעשה ביחס למוצרים ישנים מאוד או זניחים במכירות. כמעט בכל המקרים האלה מדובר במוצרים המיועדים לילדים או לפעוטות.

כך, גם על מעדני שטוזים כתוב בגדול ובצבע שונה "פחות סוכר", ובתחתית האריזה מצוין — באותיות קטנות כמובן — כי מדובר בפחות תוספת סוכר "בהשוואה לשטוזים תות, שיוצר עד פברואר 2014". כלומר גם ההפחתה הזאת אינה חדשה — ולפחות חלקה נעשתה לפני יותר משלוש שנים.

פעולה דומה נעשתה גם על אריזות השוקו החדש של תנובה. על גבי האריזות מצוין בכיתוב בולט כי מדובר בהפחתה של 95% בתוספת הסוכר, אך בכיתוב קטן מצוין כי ההשוואה מתייחסת לשוקו עמיד — קטגוריה קטנה וזניחה במכירות. ביחס לשוקו הנוכחי והמוביל במכירותיה של תנובה, זוהי הפחתה של 90% בתוספת הסוכר.

בכירים בחברות מזון אחרות טוענים כי אף שהחוק אינו קובע הגדרה מדויקת לזמן שבו סביר להתהדר בהפחתה כזאת — כאשר משיקים מוצר מופחת סוכר או נתרן, ההשוואה על גבי האריזה מכוונת למוצר האחרון שיוצר בסדרה המדוברת. בחברות מזון גדולות אחרות סיפרו כי נהוג להוריד את הכיתוב "מופחת סוכר" או "מופחת נתרן" מהאריזה כמה חודשים עד שנה מיום שיווק המוצר המופחת, שכן בשלב זה הוא כבר הופך למוצר הבסיס עצמו. תנובה, לעומת זאת, מפרסמת את הכיתוב "20% פחות תוספת סוכר" על מעדני קרלו שהיא משווקת כבר מ–2013 — אז פירסמה כי ביצעה הפחתה של 20% בכמות הסוכר המוסף במעדן.

בארגון אמון הציבור יוצאים נגד התנהלות זו. אורלין נציו, מנהלת המחלקה לבריאות וסביבה בארגון, אומרת: "אנחנו שמחים מאוד על מסרים שיווקיים שמשקפים עשייה חיובית במוצרי מזון, אבל לדעתנו מדובר בסוג של הטעיה". היא מוסיפה: "למה לא לכתוב בצורה שקופה וברורה את שיעור ההפחתה לעומת המוצר האחרון ששווק? ולמה לשים מסר אחד בגדול ואת המסר השני בקטן? לא נכון להודיע במשך שלוש שנים וחצי שהמוצר מופחת 20% סוכר. ההודעה צריכה לרדת מהמוצר אחרי תקופה סבירה".

נציו מפנה לתזכיר חוק שמונח על שולחן הממשלה, שלפיו יחויבו הרשתות השונות לבצע שינויים במדיניות המבצעים. התזכיר קובע, בין היתר, שכשרשת יוצאת עם מבצע על מוצר — היא תציג השוואה בין מחיר המבצע ובין המחיר הנמוך מתוך המחירים במכירה רגילה.

"חברות מזון בכל העולם, וגם בישראל, משווקות הפחתות סוכר ונתרן כדי להיות רלוונטיות לטרנד הבריאות. אבל הן לא מנופפות בהפחתה שנעשתה לפני שנים — אלא רק בהפחתה שנעשתה עכשיו", אומר ספק מזון גדול. "מה שתנובה עושה שקול לחברת טלפונים ניידים שתייצר גרסה חדשה של מכשיר הטלפון, ותכריז ששיפרה את המצלמה במכשיר ביחס למצלמה שהיתה לפני שלושה דגמים".

בתנובה סירבו להגיב לידיעה.
קרלו תנובה הטעיה סוכר תינוקות וילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד