כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

איך מאבטחים מותג? תשאלו את ה'שלוחים'

"זה כאילו מובן מאליו שאם קורה משהו בתפוצות, שליחי חב"ד מטפלים", התלוננו שלוחי חב"ד בוועדת העלייה והקליטה • מה הם רוצים? 80 אלף דולר לשנה לכל בית חב"ד

רוצים תקציבים. הדיון בוועדת הקליטה
רוצים תקציבים. הדיון בוועדת הקליטה



לא בכל יום עורכת הכנסת דיון שראשיתו בשתיית 'לחיים' על כוס של יין.

ביום חמישי האחרון התכנסה ועדת העלייה והקליטה, בראשות ח"כ דני דנון, לדיון מיוחד בנושא תנועת חב"ד וסידורי האבטחה בבתי חב"ד ברחבי העולם.

מאחורי ארגון האירוע עומד, איך לא, העסקן החב"די, זלמן וולף.



"חב"ד היא מותג", פתח דנון את הדיון. "כל מטייל יודע, שתמיד בית חב"ד פתוח בפניו", המשיך ואמר, כשהוא מתאר את העזרה הרבה אותה מגישה חב"ד בימות החול, בשבתות, בחגים וחלילה גם באירועים קשים.

בהמשך, כאשר שבו הדוברים השונים ופיארו ושיבחו את חב"ד ופעולותיה, נאלץ דנון לבקש להתרכז בנושא המרכזי. לא כי הוא אינו מצטרף לכל מילת שבח, אלא להיפך - כי קצרה היריעה מלהכיל את השבחים. וצריך להתרכז במטרה: השגת תקציבים למימון הפעילות החשובה.



למי זה מובן מאליו?

"יש אצלנו 4,500 שגרירים", פתח ואמר הרב משה קוטלרסקי, יו"ר ארגון השלוחים העולמי ומי שמנצח ביד רמה על הפעילות העולמית. הוא הביע תקווה כי הפגישה הזו, היא "הפגישה הראשונה בסדרה".

הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה, תיאר את עבודתם הקשה של השלוחים. הוא סיפר כי לפני מספר חודשים נפל מטוס שעשה את דרכו מישראל לרוסיה. היה זה באזור סוצי'ן, והשליח, הרב איידלקופ, שהיה די חדש בשליחותו במקום, מיהר להירתם למשימה. עד מהרה הוא הפך לאיש זק"א, לפסיכיאטר, לפסיכולוג ולשליח נאמן גם יחד.

"יש שיתוף פעולה עם משרד החינוך, שמממן פעילות חינוכית בתפוצה, אבל עדיין חסרה תמיכה כלכלית", סיים הרב לאזאר את דבריו הנרגשים.

יו"ר הוועדה ביקש מהדוברים לשים דברים על השולחן ולהיות ישירים יותר. הוא פנה אל הרב וילהלם, שליח חב"ד בתאילנד, וביקש ממנו לספר על ההתרעות הרבות, על הדרישות הביטחוניות, ועל העלות הכספית הגבוהה שלהם.

"אנחנו מקבלים ייעוץ מטעם משרד החוץ הישראלי, אבל תקציבית אנחנו צריכים לממן את השמירה בכוחות עצמנו", אמר הרב וילהלם, האיש המנצח על מלאכת הטיפול במטיילים הישראלים, כולל השבתם של רבים מהם למקורות, חיפוש אחר נעדרים שאיבדו את דרכם ועוד ועוד. הוא סיפר כי יש התראות ואיומי טרור כנגד ריכוזי מטיילים ישראליים, וכי האבטחה על בית חב"ד כרוכה בעלות של 60-80 אלף דולר לשנה.

לעלות הזו, אמר הרב וילהלם, "יש להוסיף גם טלפונים חינם לארץ עבור המטיילים, וכן סעודות במחיר סמלי.

"זה כאילו מובן מאליו מבחינת השגרירויות, וגם מבחינתנו, שאם קורה משהו בתפוצות, שליחי חב"ד מטפלים. שהרי הקונסול אינו יכול לרוץ ברחובות אחר מסוממים. אבל איפה התמיכה התקציבית בכל זה?" – שאל.

דנון השלים את דבריו בספרו כי המדינה משקיעה כספים רבים בפעילויות כמו "תגלית", "מסע" ועוד, ורק כשמדובר בפעילות חב"ד, הכסף נעצר...



אנשים בודדים הפכו למוסד

"כשאתה מסייר בעולם ורואה את העשייה של חב"ד, אתה מתפעל. לראות איך אנשים בודדים הפכו את עצמם ואת משפחתם למוסד, למפעל חיים", אמר השר יעקב מרגי, שהשתתף אף הוא בדיון החשוב.

הוא סיפר כי היה באודסה ובקזחסטן, ועמד על גודל הפעילות. "באודסה בנו בית יתומים, אוספים לשם ילדים מפסי הרכבת ומעוד מקומות שלא אפרט אותם כאן. יש תקופות בהן קל יותר לאסוף תרומות, אבל יש תקופות קשות יותר. המדינה צריכה לעשות חושבים בנושא הזה. לדעתי, הכסף אינו מחולק נכון בין הרפרמים, האורטודוקסים והקונסרבטיבים".

כאשר נכנס סגן שר החינוך מנחם אליעזר מוזס, אל החדר, קיבלו את פניו בחיבוק עז הרב קוטלרסקי והרב לאזאר. נזכיר כי בכינוס השלוחים האחרון היה מוזס אורח הכבוד של חב"ד, והוא שב משם עם רשמים עזים, עליהם אף כתבנו בידיעה ב'בחדרי חרדים'.

"איך עוזרים בגילט (געלט...ש.ר.)?", ניסה דנון להיות ישיר עם מוזס, שיושב היום על אחד מהשאלטרים במשרד החינוך. כך באופן רשמי, לפחות. מה שיפה בדנון הוא הלב היהודי שלו שתמיד חם אוהב ואוהד כל דבר שבקדושה, ביהדות ובמסורת. הוא לא רק הסמן הימני של הליכוד, הוא גם הסמן המסורתי של הליכוד. בהחלט אדם בעל לב, וכל מילת שבח מגיעה לו ביושר.

סגן השר מוזס הודה כי בעשרים השנים האחרונות צנח תקציב החינוך היהודי בתפוצות. "בשנת 87' הוא עמד על 48 מיליוני ₪, בשנת 2003 על 28 מיליון ₪ ושרת החינוך דאז יולי תמיר, הפחיתה אותו ל 8 מיליון ₪ בלבד".

הוא סיפר כי עם כניסתו לתקציב הגיש לשר סער קלסר ובו נתונים בנושא, וסער הבטיח לו לדון על כך עם ראש הממשלה.



על כוס של יין

"הרב קוטלרסקי הוא הרב אלוף של שליחי חב"ד בעולם", פסק יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, אסיר ציון לשעבר.

הפתיעה בדבריה ח"כ שמטוב-ברקוביץ, שסיפרה כי היא עולה מסמרקנד שבאוביקסטן, "יהודיה בוכרית, כמו שקוראים לזה". אביה, כך מתברר, "היה מאד מקורב לקהילה בחב"ד סמרקנד, בימים ההם". כשהיא רואה את פעילות חב"ד, היא נזכרת בקשר שהיה להם עם שליחי חב"ד בבוכרה.

ואז חשף שרנסקי את הסוד העומד מאחורי כינוס הוועדה.

"היה זה לאחר שנכנס דנון לתפקידו כיו"ר הועדה, לפני מספר חודשים. החלטתי שכדאי להכיר לו את הפעילות ברוסיה. אנחנו שלחנו אותו כדי לעזור לסוכנות, אבל הוא חזר והחליט לעזור לחב"ד", אמר שרנסקי בבדיחותא לקול צחוקם של המשתתפים בדיון.

מתברר, כי בעת שהותו ברוסיה התארח דנון באחד מלילות השבת אצל משפחת לאזאר. שם, על כוס של יין ("ואל תגלה איזה יין שתינו", כפי שצחק דנון בהביטו לרב לאזר. "מיץ ענבים", השיב לו הרב), גמלה בליבו ההחלטה: לעשות הכול כדי לעזור לפעילי חב"ד בעולם.

"אמר לי מישהו, בנימת ביקורת על עזרתנו לשלוחי חב"ד, 'ציוני כמוך מוכר את רוסיה לחב"ד?" – המשיך שרנסקי בדבריו. "השבתי לו: אדרבה, תן לי יהודי, עם אשה וילד אחד, שמוכן לגור בחור בסיביר, במקום שיש בו נניח 50 יהודים. אבל זה יילך ויגדל, ובעוד שנה יהיו לו כבר שני ילדים, ובקהילה יהיו מאה יהודים וכך הלאה וכך הלאה. הוא עצר אותי לפני שאמשיך לפרט לו את קצב ההתקדמות. 'לא, אין מישהו כזה', הבהיר לי".

תם הדיון הראשון, כשיו"ר הועדה מבטיח שיהיה זה רק דיון ראשון בסדרה. בתקווה כי ממשלת ישראל תרים את הכפפה, ותבין ששלוחי חב"ד הם השגרירים הטובים ביותר שלה בעולם.

ולשגריר, צריך לשלם. תשאלו את שגרירי ישראל בעולם.





























































































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד