י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הסיפור האמיתי בדרמה החרדית; המספרים והמהלך של דרעי

יממה לאחר שפורסם ב'בחדרי חרדים', כי האוצר מסרב לאשר את סבסוד נסיעתם של בחורי הישיבות בתחבורה הציבורית, המאבק עולה שלב ו'בחדרי חרדים' חושף את 'מאחורי הקלעים' בדרמה שעלולה להביא לפיצוץ בין החרדים ושר האוצר כחלון

דרעי וכחלון
דרעי וכחלון



מעקב "בחדרי חרדים": המאבק לעצירת אפליית בחורי הישיבות – עולה שלב. לאחר שאתמול (א')פרסמנו כאן ב"בחדרי חרדים" כי ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה שוב את הדיון בהצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, הדורשת לסבסד אף את נסיעתם בתחבורה הציבורית של בחורי הישיבות - "בחדרי חרדים" חושף את 'מאחורי הקלעים' של הוויכוח בין משרד האוצר לנציגים החרדים ובראשם השר אריה דרעי וח"כ אשר.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי על פי תחשיבים שגובשו בחודשים האחרונים על ידי בכירים בלשכת דרעי עולה כי העלות של אישור הצעת החוק – היא בסך חמישה מיליון שקלים בלבד, בעוד שמשרד האוצר מציג עלויות אדירות של שישים מיליון שקל.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי הפער בין נתוני האוצר לנתוני לשכת דרעי – נובע מהעובדה שבלשכת שר הפנים חישבו מלכתחילה סבסוד בתחבורה הציבורית רק לבחורי הישיבות ולא לאברכי הכוללים, וזאת במטרה שהצעת החוק תקודם ותעבור ולא תתקע בתירוצי עלויות גבוהות. מנגד, משרד האוצר מציג תחשיבים הכוללים אף את אברכי הכוללים ולא רק את בחורי הישיבות, מה שמקפיץ את העלויות לשישים מיליון שקלים.

הסיבה שסבסוד אברכי הכוללים בתחבורה הציבורית מעלה את העלויות – היא בגלל העובדה שהאברכים משתמשים בתחבורה הציבורית בכל יום, הלוך וחזור ל'כולל', בעוד שבחורי הישיבות, מגיל 18 עד החתונה – חוזרים לביתם רק פעם בשבועיים, ובכל לילה הם ישנים בפנימייה של הישיבה. ומכאן הפער בין נתוני האוצר לח"כים החרדים.

כעת, בלשכת השר דרעי עמלים לשכנע את פקידי האוצר, להפריד בין בחורי הישיבות ואברכי הכוללים ולחשב מחדש רק את העלויות של סבסוד הבחורים, כאמור, מגיל 18 עד מועד חתונתם – ללא האברכים, ובכך להסיר את התנגדות משרד האוצר לקידום החוק שיעשה סוף לאפליית תלמידי הישיבות, כך נודע ל"בחדרי חרדים".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "דוח הוועדה לשינוי חברתי כלכלי (דוח ועדת טרכטנברג) המליץ על הוזלת תעריפי נסיעה לאוכלוסיות ייעודיות באמצעות צמצום עלות הנסיעה בתחבורה הציבורית לאוכלוסיות זכאיות ובהתאם לקריטריונים של ביטוח לאומי, כך שהיקף ההנחה תעלה לרמה המקסימאלית הקיימת בתחבורה הציבורית, (קרי, 50% בדומה לדמי הנסיעה עבור אזרח ותיק)".

"בנוסף, הומלץ לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על ידי הרחבת ההנחה ל-50% לסטודנטים העושים שימוש קבוע בתחבורה הציבורית בכל הקווים, לרבות ברכבת ישראל".

עוד נכתב כי "בהתאם למסקנות הוועדה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הרחיב את זכאות הסטודנטים לדמי נסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור מופחת בטווח שבין 30%-50%. יחד עם זאת, כיום סטודנטים הלומדים במוסדות רבים אינם זכאים להנחה בדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית על אף שמדובר באוכלוסייה ייעודית העוסקת בלימוד ואינה משתכרת. מטרת הצעת החוק היא להרחיב את מעגל הזכאות לכלל הסטודנטים".

תחבורה ציבורית בחורי ישיבה אריה דרעי יעקב אשר משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד