י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

המשנה לנגיד: אין בועת נדל"ן בישראל

המשנה לנגיד בנק ישראל, דיבר בועידת ישראל לנדל"ן על בועת הנדל"ן • "לא קיים מחסור בעובדים זרים לבנייה. בעלות הממשלה על הקרקעות יוצרת בעיה" • עיקרי הנאום

המשנה לנגיד: אין בועת נדל"ן בישראל
יצחק לב ארי מהיר חימה



המשנה לנגיד בנק ישראל פרופ' צבי אקשטיין הרצה היום בועידת ישראל לנדל"ן שנערכה על ידי 'גלובס'.

בפתח דבריו ציין המשנה לנגיד כי המעורבות של בנק ישראל בתחום הדיור נובעת מהאחריות שמוטלת על הבנק, על פי החוק, לשמור על יציבות המחירים ולתמוך ביציבות הפיננסית, ומכך שמשברים פיננסיים רבים בעולם התרחשו כתוצאה מקיומן של בועות נדל"ן.

"החלטות ממשלה שהביאו להפסקת שיווק קרקעות במרכז הארץ, בשילוב עם אחוז בעלות גבוה בקרקע (כ-75%) של המדינה אשר מתאפיינת ביזמות נמוכה, הובילו למחסור בהיצע של קרקעות, במקביל, הריבית הנמוכה והנגישות הגבוהה למשכנתאות יצרו תנאים לעליית מחירים. שוק הנדל"ן הישראלי התאפיין בשנים האחרונות במחירים לצרכן שעולים מצד אחד, וביציבות של עלות הבניה מצד שני, המשמעות היא שאת עיקר הרווח מעליית המחירים גרפו היזמים ובעלי הקרקע".

המשנה לנגיד התייחס לעלייה במחירי הדיור והסביר כי על מנת לקבוע האם קיימת בועה בשוק זה יש להבין באיזו מידה עליות המחירים מבטאות מגמת מחזורית ארוכת טווח של מחירי הדיור.

"מחזוריות בשווקי הנדל"ן מתקיימת תמיד בארץ ובעולם, על קובעי המדיניות להבטיח שהמחזוריות לא תתפתח לחוסר יציבות פיננסית", בהקשר זה התייחס המשנה לנגיד לצעדים שנקט בנק ישראל ושננקטו במדינות אחרות, החל מצעדי מדיניות מוניטארית וכלה בצעדים מאקרו יציבותיים המוכוונים ישירות לתחום האשראי לדיור.

בהתייחסו לשאלת קיומו של מחסור בעובדים בענף הבניה הסביר פרופ' אקשטיין כי "משך הבניה לא השתנה במשך שני עשורים, עלויות הבניה הריאליות נותרו קבועות ומספר העובדים הישראלים בענף הבניה ובעבודות הרטובות גדל דרמטית ב-2010 מבלי שנרשמה בענף עליית שכר ריאלית. נתונים אלו מצביעים באופן חד משמעי על כך שענף הבניה אינו סובל ממחסור בכח אדם".

מהן, אם כן, הסיבות לכך שגופים שונים טוענים שהתכנית להפחתת מספר העובדים הזרים תפגע בענף הבניה? המשנה לנגיד ציטט בהקשר זה מחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת אשר טוען כי קיימות קבוצות לחץ המרוויחות ישירות מדמי התיווך אותם משלמים העובדים הזרים, "אפשר להעריך כי הבאת כ-15,000 עובדי בניין מסין לפי דרישת התאחדות הקבלנים פירושה רווח (חד פעמי) לא חוקי ולא מדווח של כ-300 מיליון דולר עבור תאגידי כח האדם".

לבסוף אמר פרופ' אקשטיין כי כל שינוי במתווה ההדרגתי בירידת מספר העובדים הזרים בבינוי שעליו הוחלט יפגע בתעסוקה ובשכר של ישראלים, כתוצאה מכך, שינוי כזה יביא לגידול באי השוויון והעוני במדינת ישראל, ולכן ינגוד את יעדי התעסוקה והקטנת העוני שקיבלה הממשלה.

אקשטיין המליץ על תמיכה ממשלתית בתיעוש ענף הבניה ובמסלול סבסוד תעסוקה בקליטת עובדים ישראלים לעבודות הרטובות, כמו כן, ציין שקיימים יתרונות בהעסקת פלסטינים בענף על פני העסקת זרים, ולכן, במידה ויוחלט להגדיל את מספר העובדים הלא ישראלים בענף, יש לתעדף את הגדלת מספרם של אלו, בנוסף המליץ המשנה לנגיד על מדיניות לעידוד הגדלת הצע הקרקעות באמצעות עידוד היזמות הפרטית, יישום רפורמות ברישוי ותכנון וכן התחדשות עירונית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד