י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'אנשים לא ייצאו לרחובות למען הסוציאלים'

שביתת העובדים הסוציאליים - לא מתרוממת • אבי גליק יצא ללקט קולות, והופתע לשמוע שרבים דווקא שמחים עם השביתה • דובר עיריית ב"ב: "אצלנו מקרי החירום מטופלים"

הפגנת שובתים (אילוסטרציה)
הפגנת שובתים (אילוסטרציה)



שביתת העובדים הסוציאליים נכנסת ליומה הרביעי, ולשכות הרווחה מדווחות על אלפי פניות שנותרות ללא מענה.

בשיחה שקיימנו עם עובד רווחה חרדי בכיר, הוא משתף אותנו בדעתו על הפרשה.

• איך ציבור הנזקקים והמטופלים מגיב לשביתה המתמשכת?

"התשובה די מורכבת. אפשר לומר שיותר מחצי מהמטופלים דווקא מאושרים: מטבע הדברים מרבית האנשים שנעזרים על ידי הסוציאליים עושים זאת בעל כורחם מסיבות כאלה ואחרות. בנוסף, אל לנו לשכוח את מקרי הגירושין והמשפחות המפורקות בהם במקרים רבים יוצאים האבות מקופחי: לא זאת בלבד שלא יגדלו את ילדיהם, אלא שבאה צעירה בת 25-26 ומחליטה שהאבא לא יראה בכלל את ילדיו.

"למרות שלמראית עין ההחלטה ניתנת על ידי שופט, מניסיוני השופט מהווה רק חותמת גומי להמלצותיהם של הסוציאליים. אפשר לומר שמדובר כאן באנשים שמחזיקים כוח רב מדי בידיהם, כוח שלא מוביל לאהדה כלפיהם בציבור.

"אישית כמטפל, לעולם לא אכפה על אדם משהו. למרות זאת, אין ספק שיש מקרים שחיוני שיהיה 'מי שיצמיד אקדח לרקה' של המטופל".

• אז הכל רע בעבודה סוציאלית?

"את זה לא אמרתי, בהחלט חשוב לציין עובדות סוציאליות העובדות כמטפלות ומשקיעות מזמנן בנשים קשות יום, בנערות שלא מסתדרות עם הוריהן ועוד.

"אל לנו לשכוח שישנם מקרים רבים בהם הסוציאליים מביאים תועלת, בסיוע כזה או אחר למשפחות הרוסות או בקשיים, אם על ידי בניית אימון בתוך המשפחה, טיפול בבעיות נפשיות, ולעיתים אף בסיוע כלכלי וסיוע בטיפול בילדים".

• האם לדעתך מאבקם של העובדים הסוציאליים ינחל הצלחה?

"קשה לי לראות אנשים יוצאים לרחובות בשבילם. כמו שאמרתי, רוב האנשים לא ממש היו מרוצים מהעובדים הסוציאליים, גם אם הטיפול שקיבלו היה חיוני, והיות וסביר להניח שכל פוליטיקאי עושה את חישובי דעת הקהל בהקשרים כאלו, אני מניח שהוא גם יידע שיותר אנשים יעדיפו ששביתת הסוציאליים תימשך מאשר מצביעים פוטנציאליים שישמחו לסיום השביתה.

"לדעתי, לא לחינם העובדים הסוציאליים נמצאים בתחתית סולם השכר הציבורי: האהדה הציבורית למקצוע משפיעה באופן ישיר על הסכום".

ומה קורה בסכנת חיים?

דובר עיריית בני ברק, אברהם טננבוים, מרגיע גם הוא את הדאגה מהשביתה ואומר כי למרות השביתה, מקרי חירום עדיין זוכים למענה הולם.

"מי ששובת", הוא אומר, "הם רק צוות העובדים הסוציאליים, אבל הצוות המינהלי עובד לגמרי, הפקידות והמזכירות פעילות כרגיל, ויש הנחיות מטעם המטה הארצי של השביתה להפנות מקרי חירום למטה חירום מיוחד, כגון כאשר מדובר בסכנת חיים או בחשש של נזק לנצרך, אז ניתו מיידית הטיפול הדרוש.

"בנוסף, נשלח ביממה האחרונה מכתב ממנכ"ל משרד הרווחה נחום איצקוביץ' עם הנחייה למוטי וינטר המשמש כסמנכ"ל בכיר במשרד הרווחה לקבל פניות של הרשויות במקרים חריגים ולעבוד מול העובדים הסוציאליים בכדי לזרז את הטיפול".

"למיטב ידיעתי", מוסיף טננבוים, "אין מקרי חירום בבני ברק שלא טופלו בשל השביתה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד