י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ה'סופרטאנקר' של התעסוקה החרדית • שמחון ב'מפתח'

שר התמ"ת שלום שמחון בא לביקור בסניף הירושלמי של ארגון 'מפתח' הפועל למען תעסוקת חרדים • השר יצא נלהב ומשוכנע: חייבים תוכנית שתחולל מהפכה בתחום • וידאו ותמונות

ה'סופרטאנקר' של התעסוקה החרדית • שמחון ב'מפתח'
יוסי פורמנסקי



לא בכל יום יושב שר ממפלגת העבודה במקום שכולו חרדים ואשר כל ייעודו טיפול נקודתי באוכלוסיה החרדית, על אברכיה, ועל ראשי משפחותיה המבקשים להתפרנס בכבוד.

עשה זאת לפני מספר חודשים שר התמ"ת דאז, בנימין פואד בן אליעזר. עם הקמתה של מפלגת 'העצמאות'.

כזכור, עבר משרד התמ"ת מידי פואד לידי שר התמ"ת הנוכחי, שלום שמחון, שמיהר להסתער על משרדו החדש בהתלהבות רבה.

מצאתי אותו יושב מול התלמידים ה'שחורים', מופתע לגמרי. כך ישב גם פואד, בשעתו, עד שיצא נלהב לגמרי וחדור ברוח הרעיון. אלא שהוא לא הספיק לקדם, את הרצון הזה למציאות בשטח, והותיר את התפקיד לבא אחריו. גם שמחון נראה היה חדור ברצון לחולל מהפכה. הוא שב ושאל "כמה זמן זה לוקח? מתי נוכל לראות פירות של מהפכה בשטח, אם נשקיע?" – שב ושאל.


גימטריא לשר שמחון

נחזור לנקודת ההתחלה.

סניף 'מפתח' הממוקם באחד מבנייני המשרדים בהר חוצבים בירושלים הוא רק אחד מהסניפים הרבים של הארגון, הפועל מטעם הג'וינט באמצעות 'תב"ת – תנופה בתעסוקה' בראשות פרו' יוסי תמיר, ואף ממומן על ידו.

"אנחנו לא מפרסמים את עצמנו, בעקרון", הציג ר' הערשיל קלין את העקרונות המנחים, "אבל מתפרסמים מפה לאוזן, יש לנו קשרים עם הקהילה עצמה, וגם רבנים רבים משתפים איתנו פעולה אם כי כל זה שלא לפרסום".

או, במילים אחרות, שיטת המקווה בפעולה...

"לא כולם מסוגלים להמשיך לשבת וללמוד, מסיבות שונות", ממשיך ר' הערשל להסביר, "עבור מי שלא מסוגל, אנחנו מהווים את הכתובת. יש לנו חיבור למנהיגות גם בתוך מאה שערים...בשכונות בית שמש, ואיפה לא".

למען האמת, מלבד העיר מודיעין עילית, שמסיבותיה שלה עדיין לא פתחה את שעריה בפני 'מפתח', אין ריכוז חרדי המכבד את עצמו ואין לו סניף...

לסיום, הציג בפני השר שמחון גימטריא נחמדה: "הגימטריא היא אחת מהמידות שהתורה נדרשת בהן", פנה אל השר. "ובכן, אני מצאתי לכבוד השר: מחקלאות לתמ"ת: 1455, להשר שלום שמחון בהצלחה: ג"כ 1455...

"אבל, זה לא מספיק שעברת לתמ"ת...עם הרבה סעייתא דשמייה: 1454, מג'וינט תבת ו-'מפתח' ג"כ 1454...".

ר' הערשיל חילק דף מודפס לכל הנוכחים, לקול צחוקו של השר כחלון, שבהחלט נראה משועשע מהמחווה.

הדרך רצופה קשיים

בין החדרים השונים מתבצעת עבודת קודש של ממש.

אל קו התפר שבין לימודים בכולל לבין יציאה אל שוק העבודה, הם נכנסים, בזהירות רבה, משתדלים שלא להיות אלו שגרמו להפסקת הלימוד, אבל מצד שני, לספק את הפתרון התעסוקתי ברגע הנכון, וכשאין לאברך כל ברירה אחרת.

נפתלי, מנהל המקום, הציג בפני השר שמחון את הנתונים: "אחוז ההשתתפות של גברים חרדיים בשוק העבודה עומד על 38-40%. בקרב הנשים האחוז גבוה יותר: כ-48%.

לפני כמה עשרות שנים היה האחוז הגברי גבוה הדרבה יותר, אך הוא הלך וירד".

הוא אף הציג את שיטות העבודה לפיהן הם פועלים כדי לשבץ כל פונה אל מקום העבודה המתאים לאופיו ולכישוריו או, לעיתים, אל מקום הלימודים המתאים. מקצועות היעד מגוונים לגמרי: מנהגי אוטובוס ועד לתעשיה האווירית...

יחד עם הצגת התמונה הורודה, הגיעו גם הרמזים המעשיים להגדלת תמיכה תקציבית. מתברר כי אילו רק הייתה המדינה מקצה את המשאבים הנדרשים כדי 'להרים' את הפרויקט אל על, יכול היה שיעור ההשתתפות של החרדים בשוק העבודה להמריא, והשמים היו הגבול.

אין די יחידות בצה"ל כדי להדביק את קצב הביקוש, ואין די תקציבים לתמיכה בלימודי חרדים תוך שילובם בשוק העבודה. מדובר בהרבה כסף, כולל דמי החזקת המשפחות לאברכים הנשואים, והמדינה מתקשה לעמוד בכך.

וכך, למרות ההצהרות היפות של קברניטי המדינה על כך שהם מעוניינים לשלב את החרדים במגזר היצרני, הדרך לביצוע רצופה בקשיים. החרדים, מבחינתם, עברו את המחסום הראשוני. היום חיל חרדי אינו מתבייש לשוב הביתה בסיומו של יום שירות כשהוא במדים. היו זמנים בהם היו החילים מחליפים את מדיהם בביגוד שחור רגע לפני שיצאו מהבסיס.

שלושה יצאו לדרך

את הסיכום המשכנע ביותר נטלו על עצמם שלושה תלמידים נבחרים.

הראשון שבהם לבוש מדים, ציציות מתנוססות לו משני צידיו. הוא אב לשלושה ילדים, שהיה עד לפני מספר חודשים אברך בכולל פתח תקוואי. "הגעתי ללימודים בשיטת המקווה...דרך חברים. התחלתי ללמוד תכנות, כשאני מקבל מהצבא כ-4500 שקלים פלוס פטור מארנונה. הגעתי כחסר ניסיון, ואצא בעוד כארבע שנים עם מקצוע ביד".

השני, סיפר שהגיע כבחור, רכש במפתח את הכישורים למצוא עבודה ואכן השתלב כמנהל רשת חנויות ירקות. כיום הוא נשוי, מפרנס בכבוד את משפחתו, ובהחלט מכיר טובה למקום הזה.

השלישי, שמואל, אברך מביתר עילית, הגיע למפתח כשהוא נשוי ואב לילד המחפש לו נואשות מקור פרנסה. תוך חודשיים עבר הכשרה מיוחדת לקידום תעסוקה למחפשי עבודה, ובימים אלו הוא עושה את עבודתו נאמנה בשלוחה הירושלמית של מפתח.

שלושתם הסכימו להיחשף ולשאת דברים רק משום רגש הכרת התודה שלהם למקום הזה. השר שאל אותם שאלות אישיות, התעניין איך החברה מקבלת את דרכם החדשה, מהו מצבם המשפחתי ועוד.

אחד מהם אף זרק לשר משפט מוטיבציה...ולפיו עליו להזדרז בטרם תסתיים הקדנציה.

ואכן, קשה לדעת לאן יהיו פניה של מפלגת 'העצמאות' מועדות לקראת הבחירות הבאות. האם הסיעה תשתלב בצורה כזו או אחרת בשורות הליכוד? אם להתחשב בידידות העמוקה השוררת בין נתניהו לשר הבטחון, אהוד ברק (יו"ר סיעת 'העצמאות') ובין רבים בליכוד, ובעיקר יו"ר הקואליציה זאב אלקין לבין שר התמ"ת שלום שמחון, הרי שמקומם של נפלטי מפלגת 'העבודה' כמעט בטוח בחיק הליכוד.

אבל בפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, קשה לדעת. כפי שהדברים נראו, יש לשר שמחון מוטיבציה גדולה לרשום על שמו מהפך אמיתי בנושא התעסוקה למגזר החרדי. ועם מרץ כפי שהוא גילה במפגש הירושלמי, אפשר בהחלט להגיע רחוק.

מי יודע, אולי נכונה לנו תוכנית 'סופרטאנקר' חדשה: ה'סופרטאנקר לתעסוקת חרדים', אותה יציג בפנינו, כמו תמיד, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לוקח לחיקו את הקרדיט, כשהתוכנית עצמה תישלף ממגירת הכבוד של משרד התמ"ת.

השר שמחון, ביכולתך להרים את הכפפה. הרצון, כבר קיים.

























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד