ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מכה נוספת לבזק? תיאלץ להוריד את מחיר קו הטלפוi

לפי תוכנית של משרד התקשורת: המחיר המפוקח יופחת - ובזק תוכל לראשונה לרדת למחיר נמוך, אם תרצה ■ ב-2016 דיווחה החברה על הכנסות של 1.5 מיליארד שקל מקווי הטלפון בלבד

בזק,פלאש 90
בזק,פלאש 90



אחרי שנים שקו הטלפון של בזק (596.3 +2.99%) היה בפיקוח מחירים שאסר על בזק להוריד מחירים, וגרם להוצאה מיותרת של כמיליארד שקל בשנה מצד הצרכנים, משרד התקשורת מקדם משטר חדש לפיקוח על מחירי בזק, במחירים מופחתים.

המשרד יודיע בימים הקרובים על שימוע שיערוך לתוכנית חדשה, שקובעת מחירים חדשים לשירותי הטלפוניה של בזק, עם הוזלה מסוימת לעומת התעריפים כיום. שנית, וחשוב יותר, מחיר הפיקוח יהפוך למחיר מקסימלי — ובזק תוכל להוריד מחירים מתחת אליו.

לגבי המחירים עצמם, המשרד ידון בכמה חלופות לתמחור קו הטלפון. למשל, חבילת 300 דקות תעלה 50 שקל בחודש. כיום חבילה כזו בבזק עולה 50 שקל בחודש בשנה הראשונה ו–60 שקל בחודש החל מהשנה השנייה, כך שמדובר בהוזלה של כ-17% מול מחיר בזק היום (מהשנה השנייה), אך כאמור, מדובר במחיר מרבי, ובמשרד התקשורת מקווים כי תנאי התחרות בשוק יובילו להוזלה יותר משמעותית.

הבסיס החישוב לתעריפים החדשים הוא העבודה של חברת הטלקום האמריקאית פרונטיר, שחישבה את עלויות רשת בזק כחלק מהרפורמה בפס הרחב (רפורמת השוק הסיטוני). הפחתת המחיר אינה משמעותית, במיוחד לאור הרווחיות החריגה שעליה מדווחת בזק בתחום הטלפוניה — יותר מ–60 אגורות על כל שקל בהכנסות. נקודה זו ודאי תועלה בשימוע על ידי גופים צרכניים, שידרשו הוזלה נוספת.

"נספק הגנה מפני פגיעה בתחרות"

שינוי התעריפים הקמעוניים מגיע במקביל להחלת פיקוח על מכירה סיטונית של קווי טלפון של בזק למתחרות — שיתחיל באמצע יולי. מחיר קו הטלפון במנגנון זה נמוך הרבה יותר, החל ב–16 שקל בחודש לקו טלפון שתרכוש חברה מתחרה (סלקום, פרטנר ועוד).

לבסוף, כדי למנוע מבזק להשתמש במנגנון הפיקוח החדש במטרה ליצור תמחור טורפני, משרד התקשורת עמל גם על מנגנון "צמצום מרווחים", שגם הוא חלק מהשימוע. המשמעות היא שבזק תוכל להוריד מחירים לצרכן ככל שתרצה, אך הדבר עשוי להשפיע גם על התמחור של הקו הסיטוני למתחרות. כלומר, אם מחיר הקו ללקוחות יופחת, גם המחיר הסיטוני יירד.

"מנגנון צמצום המרווחים יאפשר לשחקנים נוספים להתחרות בדואופול ולהציע חבילות איכותיות לצרכן", מסר שר התקשורת, איוב קרא. "שינוי משטר הפיקוח על תעריפי בזק צפוי להפחית את הוצאות הציבור על שירותי הטלפוניה הנייחת של חברת בזק ולהוזיל מחירים לצרכן".

ממשרד התקשורת נמסר: "צמצום המרווחים מהווה מנגנון המספק הגנה מפני פגיעה אפשרית בתחרות בידי בעלי התשתית בעידן השוק הסיטוני, באמצעות חיוב בעלי התשתיות לשמור על מרווח בין המחיר הקמעונאי למחירי התשומות הסיטונאיות הנמכרות למתחרים".


נתח שוק של 70%

קו הטלפון הוא הפרה החולבת של בזק. ב–2016 דיווחה החברה על הכנסות מתחום זה של 1.5 מיליארד שקל. נתון זה נמוך מעט מהכנסות האינטרנט של בזק, אך פעילות הטלפוניה היא הרווחיות ביותר של קבוצת בזק, ואחראית לחלק משמעותי במנגנון הדיווידנדים של הקבוצה.

מסיבה זו בזק נלחמת כבר שנים נגד הרפורמה בטלפוניה, וסביר שתנסה להילחם גם בשימוע החדש. אף שתחום הטלפון הקווי נמצא בדעיכה, רוב מוחלט של הבתים בישראל עדיין מחזיקים קו טלפון, כאשר על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בכ–70% מהאוכלוסיה. עלות קו ממוצעת בבזק היא 67 שקל בחודש, ונתח השוק של בזק בתחום, על פי נתוני משרד התקשורת, הוא כ–70%.

מלבד הטלפון הקווי, היום פרטנר תשיק את מוצר הטלוויזיה הרב־ערוצית שלה. מדובר בתחרות נוספות ל–yes שסובלת מנטישת אלפי מנויים ברבעונים האחרונים. נראה כי מפת האיומים על בזק רק הולכת להתרחב במחצית השנייה של 2017.

בכל מקרה, השימוע החדש הוא חדשות לא טובות לבזק, שעוברת ממילא ימים לא פשוטים מאז נפתחה החקירה נגד בעל השליטה, שאול אלוביץ'.
בזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד