כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לקראת הבחירות, כמה גייסו המתמודדים בעבודה

לקראת הבחירות לראשות מפלגת העבודה, שייערכו ביום שלישי, גייסו המועמדים יותר מ-3 מיליון שקל, הצטיידו ביועצים ובמנהלי קמפיין מנוסים, הפיקו מאות סרטונים וערכו עשרות סקרים האם המנצח יוכל להחזיר את הרלוונטיות למפלגה?

גבאי ומרגלית, צילומסך אתר 'וואלה'
גבאי ומרגלית, צילומסך אתר 'וואלה'



עד לשבועיים האחרונים, הבחירות לראשות מפלגת העבודה, שייערכו ביום שלישי הקרוב, היו מנומנמות. תשעת המועמדים שיצאו לדרך (נותרו שמונה לאחר פרישתו של עמירם לוין בשבוע שעבר) עוררו גיחוך, משום שמספר המתמודדים מתקרב למספר המנדטים של המפלגה בסקרים האחרונים.

חמשת המתמודדים העיקריים הם היו"ר יצחק הרצוג, עמיר פרץ, אראל מרגלית, עמר בר־לב ואבי גבאי, שבאחרונה הרבו להתעמת, הפיצו סקרים סותרים ושלחו אינספור הודעות סמס לבעלי זכות הבחירה. לפי החוק, כל אחד מהם יכול לגייס למימון הקמפיין תרומות בסך 1.3 מיליון שקל. לפי הערכות, המתמודדים הוציאו מאות אלפי שקלים על הקמפיין, שכולל סרטונים, תוכן ברשתות החברתיות והיערכות ארגונית ליום הבחירות.

בנוסף, החמישה שכרו יועצים מנוסים כדי להגיע לכ–50 אלף המתפקדים בעלי זכות הבחירה. הרצוג שכר את ליאור חורב; פרץ את שמוליק כהן; גבאי את הלל פרטוק; מרגלית את משה קלוגהפט; ובר־לב את אמילי מואטי. שלושת המועמדים הנוספים, בעלי הסיכוי האפסי, הם דינה דיין, הוד קרובי ואבנר בן זקן.

יצחק הרצוג: ההדלפות על התוכנית המדינית סייעו לו לקום מהקרשים

תרומות מדווחות: 47 — בסך הכל 1.16 מיליון שקל (+ 25 אלף שקל שהרצוג תרם לעצמו). תקציב המטה הוא כ–1.2 מיליון שקל, ותקציב נוסף מוקצה לסיבוב השני

אנשי מטה בולטים: היועץ האסטרטגי ליאור חורב, איל שוויקי ולירון צח

תומכים בולטים: ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ מנואל טרכטנברג, רון חולדאי

יו"ר המפלגה החבוט לא נחשב עד לאחרונה כמתמודד בעל סיכויים להעפיל לסיבוב השני (המנצח יהיה זה שיזכה ב–40% מהקולות בסיבוב הראשון, או שינצח בסיבוב השני שבו יתמודדו שני המובילים בסיבוב הראשון).

בשבועות האחרונים שינה הרצוג את קו הקמפיין, ולפני כשישה שבועות שכר את היועץ האסטרטגי ליאור חורב. חורב, שעיקר עסקיו בחו"ל, שימש יועץ של מפלגת כולנו עד סוף דצמבר 2016, ובעבר ייעץ גם לאהוד ברק, לאריאל שרון, לאהוד אולמרט ולציפי לבני. חורב סירב להתראיין לכתבה או לפרסם את שכרו.

מקורבים להרצוג אומרים כי "בחודש האחרון עשה בוז'י מהפך מטורף כתוצאה משני מהלכים שסייעו לו לקום מהקרשים. האחד, נחשפו המהלכים מאחורי הכוונה האמיתית להקמת ממשלת האחדות, שבגינם חטף ביקורת ציבורית רבה, תוכנית שהיתה אמורה להוביל למהלך מדיני אמיתי". המהלך השני, לדברי המקורבים: "הרצוג החל בהטמעת מסרים שלפיהם יש ליצור גוש חדש. הוא הכריז שאם ייבחר, יעמיד עצמו לבחירה בראשות גוש מרכז־שמאל, שישמש פלטפורמה פוליטית להחלפתו של בנימין נתניהו".

לדברי אחד המקורבים, "בוחרי העבודה רוצים להגיע לשלטון בסופו של דבר, ולכן הכרזתו של הרצוג שיעמיד עצמו לבחירה של ראש הגוש עשויה לחלחל את המסר שזהו הסיכוי היחיד להוציא את נתניהו מהמעון הרשמי ברחוב בלפור. לעומתו, פרץ ואחרים לא מדברים על יצירת גוש".

לפי מטה הרצוג, סקרים שנערכו באחרונה מנבאים שהוא עולה לסיבוב השני עם פרץ. עם זאת, מועמדים אחרים מציגים סקרים שבהם פרץ עולה לסיבוב השני, אך לא עם הרצוג.

הרצוג, כמו יתר המתמודדים, שוקד על העבודה ביום הבחירות. הוא גייס את תמיכתם של מזכירי תנועת הקיבוצים, תנועת המושבים, ראשי הקבוצות הדרוזיות והערביות — ואלה צפויים לפעול כדי להביא את תומכיו ל–70 הקלפיות שיהיו פזורות ברחבי המדינה. גם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, הביע השבוע תמיכה בהרצוג, החשובה לו לנוכח החשש במטה שמתפקדים בתל אביב היו עשויים לנהור אחר מועמדים חדשים. מבין חברי הכנסת, תומכים בהרצוג איילת נחמיאס ורבין ופרופ' מנואל טרכטנברג.

עמיר פרץ: פועל לגייס רוב כבר בסיבוב הראשון

תרומות מדווחות: 45 — בסך הכל 532 אלף שקל.

תקציב הקמפיין: כ-300 אלף שקל

אנשי מטה בולטים: מנהל הקמפיין שמוליק כהן, הסוקרת מינה צמח ויורם דורי, לשעבר יועצו של שמעון פרס.

תומכים בולטים: ח"כ איציק שמולי, ח"כ נחמן שי, ח"כ רויטל סויד, ח"כ חיליק בר, ח"כ איתן ברושי.

יו"ר המפלגה לשעבר פרץ חזר לעבודה בפברואר 2016. היועץ האסטרטגי ומנהל הקמפיין הוא שמוליק כהן, שעבד בעבר עם אהוד ברק, שמעון פרס ויצחק רבין, ואף ניהל בעבר את הקמפיין של פרץ לראשות העבודה.

לדברי כהן, "עמיר פרץ תמיד היה איש שמאל - שמאל זה ביטחון ושלום, שמאל זה צדק חברתי וזכויות אדם, שמאל זה דמוקרטיה. הוא היחיד שיוצר שינוי בניסיון לתת פייט לנתניהו. פרץ יכול להביא ציבורים נוספים לתמוך במפלגה, מה שאף אחד לא יודע לעשות מאז ימי רבין. הוא יכול להביא תומכים למפלגה, ולא רק מהליכוד. ב–2006, העבודה בראשותו זכתה ב–19 מנדטים, למרות הקמת קדימה ומעברם אליה של פרס, חיים רמון ודליה איציק, ולמרות הקמת מפלגת הגמלאים".

במטה פרץ מציינים שלפי סקרים שביצעו, הוא מוביל בבחירות במקום הראשון, אם כי לא מגיע לתמיכה של 40% מהקולות. לפיכך, אומר כהן: "בשבוע האחרון אנו רוצים לשכנע את הבוחרים לסיים את הבחירה כבר בסיבוב הראשון. אנו עובדים הרבה על ארגון יום הבחירות".

לדברי כהן, רוב הוצאות המטה מיועדות לארגון, ובכלל זה ליום הבחירות. לעריכת הקמפיין ועריכת סרטונים ברשתות החברתיות הוקצו 250–300 אלף שקל. בנוסף, לגמלאי המפלגה נשלח מכתב מהח"כים נחמן שי ואיציק שמולי התומכים בפרץ, שהם מראשי שדולת הגמלאים בכנסת.

אבי גבאי: בלי קמפיין שלילי ועם תוכנית כלכלית

תרומות מדווחות: 54 — בסך הכל 778 אלף שקל

אנשי מטה בולטים: ראש הקמפיין הלל פרטוק, איציק אלרוב והסוקר פרופ' קמיל פוקס

תומכים בולטים: עמירם לוין, ח"כ יוסי יונה, ח"כ מיכל בירן, והח"כים לשעבר משה מזרחי, קולט אביטל ומיכה גולדמן

גבאי, עד לפני כשנה השר להגנת הסביבה בממשלתו של נתניהו מטעם מפלגת כולנו של משה כחלון, הצטרף לעבודה בסוף 2016, ומנסה לשוות רעננות וחדשנות בהתמודדות על ראשות מפלגת האופוזיציה המקרטעת. גבאי, לשעבר מנכ"ל בזק שפרש ממנה עם כ–50 מיליון שקל בכיס, התעמת במהלך הקמפיין עם מרגלית, שהציג הקלטה מראיון שבו מודה גבאי שהצביע בעבר לליכוד. בנוסף, בערוץ 2 נטען כי גבאי תמך בהצעת החוק להסדרת החטיבה להתיישבות שהוגשה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בוועדת השרים לחקיקה, בעת שגבאי היה השר להגנת הסביבה.

ליועצו האסטרטגי מינה גבאי את הלל פרטוק, לשעבר דובר עיריית תל אביב והמשטרה, ובעל חברה לייעוץ שמייצגת גם את חברת אלעד ישראל מגורים, שבבעלותו של יצחק תשובה. כשר להגנת הסביבה יצא גבאי נגד מתווה הגז, שהיטיב עם תשובה.

לדברי פרטוק, "אחד המסרים שלנו הוא שגבאי עזב את הממשלה, עזב את הכורסה המרופדת בגלל סיבות ערכיות. לא ראינו שאנשים אחרים עושים זאת, אלא נצמדים לכיסא". פרטוק מדגיש שבקמפיין לא תקף גבאי מועמדים אחרים ולא ניהל נגדם קמפיין שלילי. "החבירה למפלגת העבודה היתה טבעית, מאחר שגבאי מאמין בערכים שלה והיה בוחר שלה", אומר פרטוק. "גבאי הוא המועמד היחיד שמסוגל לנייד קולות ולהביא קולות ממפלגה כמו יש עתיד. הוא גם יכול להביא קולות מהליכוד, מפני שיש לו יכולת להגיע לאנשים האלה. הוא הראשון שהציג תוכנית כלכלית שמדברת על השקעה של כ–100 מיליארד שקל ונועדה לעודד את הצמיחה".

לדברי פרטוק, "לפי הסקרים, גבאי ופרץ עולים לסיבוב השני. אנו מאמינים שהחבירה של עמירם לוין לגבאי תסייע לייצר את השינוי".

אראל מרגלית: קו אגרסיבי והגדרת השמאל הישראלי

תרומות מדווחות: 21 — בסך הכל 380 אלף שקל (+ 10,000 שקל שמרגלית תרם לעצמו)

אנשי מטה בולטים: היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, ראשי הקמפיין — רמי שדה ודורון טמיר, מנהל יום הבחירות — שמעון בטאט, ששימש מנהל מטה הרצוג בבחירות האחרונות, והיועצת הפוליטית איילת אזולאי, לשעבר היועצת הקרובה של בנימין בן אליעזר

תומכים בולטים: רחל ויובל רבין, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון

מרגלית מנהל קמפיין תוקפני: הוא מעלה לרשתות החברתיות סרטונים פרובוקטיביים, התעמת עם גבאי ופרץ ומרבה להציג את פעילותו העסקית, התגייסותו לפריפריה, פגישותיו עם מלך ירדן וקנצלר גרמניה. סרטון שבו עירית לינור אומרת שהוא "בזבוז של חתיך" כבר רשם 170 אלף צפיות.

מרגלית, אחד הפוליטיקאים העשירים בישראל, עובד בצמוד ליועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, שמשמש גם מנהל הקמפיין ומתווה את הקו האסטרטגי, המסרים, עריכת הסקרים והפקת הסרטונים. אגב, מרגלית הציג בקמפיין 47 סרטונים.

קלוגהפט הוא גם יועצו של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. עיקר פעילותו היא ניהול קמפיינים באירופה, והוא אף ייעץ באחרונה למנצח הבחירות ברומניה.

"לקחנו על עצמנו משימה להגדיר מהו השמאל הישראלי", אומר ניסן זאבי, הדובר והאחראי על התקשורת במטה מרגלית. "אראל אומר שהוא השמאל, כי אחד הדברים שאנו מזהים הוא שמפלגת העבודה איבדה את הזהות הברורה שלה. פעם העבודה הובילה את מחנה השמאל, והיום היא מתחפשת לדברים באמצע, שגורמים לה להיות בלי זהות ברורה.

"אלמנט נוסף שמודגש בקמפיין הוא היותו של מרגלית אופוזיציה לוחמת לנתניהו", מוסיף זאבי. "העבודה ספגה ביקורת קשה על כך שהפסיקה להיות אופוזיציה. אנו מבקשים מחברי המפלגה לזכור שלפני שמכתירים את ראש הממשלה, קודם כל אנחנו צריכים להיות אופוזיציה".

על הקו האגרסיבי של מרגלית אומר זאבי כי "בשבוע האחרון הוא התנצל בפני גבאי ופרץ על הדברים שאמר להם בעימות. ההתנצלות באה מתוך הבנה שהם השותפים שלו ויצטרכו להיות אתו בהובלה. מרגלית הוא איש ייצרי שאומר הכל בפנים. בכל הסקרים שלנו, מבין כל המועמדים, מרגלית זוכה למרב התמיכה כמי שיכול להתעמת עם נתניהו, וזאת גם בזכות הופעה מרשימה ברמה הבינלאומית".

לדברי זאבי, 11,200 מבין 50 אלף מתפקדי העבודה מזוהים כתומכיו של מרגלית. "המטרה שלנו היא להביא 75% מהם להצבעה ביום הבחירות, כדי לעלות לסיבוב השני. אם מעבר לכך הוא יקבל תמיכה של מצביעים חופשיים — הוא יכול לנצח בסיבוב השני".
עמר בר-לב: "עובדים על מיתוס הסוס השחור"

תרומות מדווחות: 49 — בסך הכל 454 אלף שקל

אנשי מטה בולטים: ראש מערך התקשורת אמילי מואטי, משרד האסטרטגיה יוניק שבבעלות ניסים דואק והסוקר רפי סמית

תומכים בולטים: ח"כ מיקי רוזנטל, מזכ"ל העבודה לשעבר מיכה חריש, ראשי השב"כ לשעבר שבתי שביט ותמיר פרדו והאלופים במיל' טל רוסו וגיורא איילנד

בר־לב הוא היחיד שחשף בפנינו את תקציב המטה שלו, בסך כחצי מיליון שקל. על ניהול המטה הוצאו 35 אלף שקל; אסטרטגיה — 60 אלף שקל; תקשורת — 40 אלף שקל; ניו מדיה — 20 אלף שקל; קריאייטיב — 20 אלף שקל; תוכן — 25 אלף שקל; פרסום — 50 אלף שקל; וידאו — 50 אלף שקל; מחקר — 30 אלף שקל; רישום התמודדות — 10,000 שקל; ייעוץ משפטי וראיית חשבון — 30 אלף שקל; מטה מתנדבים — 30 אלף שקל; שכירת מטה — 30 אלף שקל; שונות — 40 אלף שקל.

"בר־לב, שבפריימריס האחרונים במפלגת העבודה הגיע למקום הרביעי, מוערך כביטחוניסט, אבל מכאן ועד ההכרה של המתפקדים לבחור בו ליו"ר הדרך עוד ארוכה", אומרת ראש מערך התקשורת במטה בר־לב, אמילי מואטי, שהיתה יועצת התקשורת של ראובן ריבלין בהתמודדותו על נשיאות המדינה ב–2014.

"אנו עוסקים בליטוש, ולא בריטוש", אומרת מואטי. "אנחנו רוצים להנגיש את בר־לב בצורה חזיתית עם חברי המפלגה. בר־לב שהכירו בפריימריס הוא דמות ביטחונית. תופשים אותו כאדם קר רוח, שקול מאוד, ממלכתי. זה היה עקב אכילס שלו. לא ראו את הצד הנגיש, הרגיש, החבר'מני, הצנוע שלו. כל העומקים באישיות לא באו לידי ביטוי בתקופתו כחבר כנסת".

בסוף מארס שיחרר בר־לב את הסרטון הראשון שלו, שבו טען כי "חברי העבודה צריכים להחליט אם הם רוצים להיות מפלגת נישה, או לחזור להילחם על מקומנו בזירה הלאומית ומחויבת להחליף את השלטון. המצב הנוכחי הוא לא אופציה. הפכנו להיות מוזיקת רקע ברכב שהימין מדרדר לתהום".

מואטי מספרת ש"הצילומים לסרטון הזה, רק 2.5 דקות, ארכו יום שלם. בסרטון השני בר־לב היה נוקב יותר, ואמר שאם המפלגה תמשיך בדרכה — נהיה 'יש עתיד ג' או ליכוד ד''. בסרטון אחר, חברים מסיירת מטכ"ל (שעליה פיקד בעבר) סיפרו עליו סיפורים מהשירות. הסרטון זכה להצלחה והאתר שלו קרס. בסקר שעשינו לאחר הסרטון הזה ראינו שהפרופיל שלו נסק מבחינת חברי המפלגה ונתן להם אור באישיותו שהם לא מכירים".

"אנו מאמינים שעל ציר הזמן ההיסטורי היו מנהיגים כמו רבין בקדנציה הראשונה, לוי אשכול ויצחק שמיר, שאף אחד לא ספר אותם קודם לכן כחברי כנסת" מוסיפה מואטי. "לא היו שנאות גדולות נגדם, והם היו שקטים, אבל ברגע שנבחרו ונכנסו לדמות של ראש הממשלה, היו אנשים שאמרו שזה תפור עליהם. על זה אנו עובדים — על מיתוס הסוס השחור שמנצח בסופו של דבר".

ביום שלישי יאיישו 80 מתנדבים של בר־לב את הקלפיות. "בכל קלפי יהיו לנו שני מתנדבים. אין לנו תקציב לרקדניות בטן. התקציב שלנו מצומצם ומהודק", אומרת מואטי.
העבודה יצחק הרצוג פריימריז עמיר פרץ אראל מרגלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד