כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מחסור עולמי באנטיביוטיקה חיונית מורגש בבתי החולים בישראל

המחסור בטזוצין נגרם בעקבות פיצוץ במפעל בסין. מנהל יחידת הזיהומים באיכילוב: אם המצב יחמיר ניאלץ להשתמש בתרופות שאנחנו שומרים כקו אחרון, שגם עלולות לגרום להופעת עוד חיידקים עמידים

מחסור עולמי באנטיביוטיקה חיונית מורגש בבתי החולים בישראל



המחסור העולמי ב"טזוצין" (Tazocin), אחת מתרופות האנטיביוטיקה החשובות והנפוצות ביותר, החל להיות מורגש באחרונה בבתי החולים בישראל. טזוצין, שניתנת לרוב בעירוי תוך־ורידי, היא אנטיביוטיקה רחבת טווח המיועדת לשימוש יומיומי נגד זיהומים.

טזוצין היא תרופה מסוג פיפרצילין־טאזובקטם, המשמשת לטיפול בזיהומים נרכשים, ונעשה בה שימוש נרחב בבתי החולים בארץ ובעולם – בעיקר ביחידות לטיפול נמרץ. השימוש בה, לעתים בשילוב עם תרופות נוספות, יעיל במגוון רחב של דלקות וזיהומים במבוגרים וילדים, וכן נעשה בה גם שימוש למניעת זיהומים לפני ניתוחים מורכבים. בנוסף, התרופה משמשת לטיפול במגוון רחב של סיבוכים רפואיים: בין היתר במחלות סיסטיק פיברוזיס, דלקת ריאות, דלקת בדרכי השתן, זיהומי דם, זיהום נגעי עור של חולי סוכרת וזיהומים מסכני חיים שנגרמים אצל חולי סרטן. המחסור העולמי בה נגרם בעקבות פיצוץ במפעל שמייצר את חומרי הגלם שלה, לפני ארבעה חודשים בסין.

"אנחנו מכירים את המחסור העולמי ב'טזוצין' והוא כבר מורגש גם אצלנו", אמר אתמול ל"הארץ" ד"ר רונן בן־עמי, מנהל יחידת הזיהומים במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. "עדיין לא מדובר במחסור קריטי, אבל אנחנו כבר עכשיו שוקלים את השימוש שלה בזהירות, כיוון שזו תרופה שהיא חשובה לנו", הוסיף.

"אנחנו משתמשים בתרופה לטיפול בזיהומים ריאתיים בחולים מונשמים, דלקות ראייה, דלקות שנגרמות משימוש בצנתרים,דלקות בדרכי השתן ועוד. בנוסף, ישנם חולים אונקולוגיים שמופיעים אצלם זיהומים לאחר טיפול הכימותרפיה ועבורם זו תרופת 'קו ראשון'. האנטיביוטיקה הזו היא סוג של 'סוס עבודה' לטיפול בחולים מאושפזים", הוסיף בן עמי.

לדבריו, למחסור בתרופה אין פתרון שתואם בדיוק את טווח פעילותה. מחסור קריטי יאלץ את הרופאים לבחור בין תרופות שהן פחות רחבות טווח ולא יספקו את אותה היעילות, או לחילופין תרופות מתקדמות מדי. "אם נגיע למצב של מחסור קריטי, כמו שכבר קיים בכמה מדינות, ייתכן שהמחיר יהיה שנצטרך לטפל בתרופות רחבות טווח במיוחד – תרופות שאנחנו שומרים כקו אחרון. לתת את התרופות הללו במצבים שהן לא חיוניות, עלול לגרום להופעה של עוד חיידקים עמידים, ולפגוע ביעילות קבוצת התרופות החשובות והיעילות ביותר כנגד זיהומים עמידים".

לדברי ד"ר רונן לבשטיין, מנהל המערך לניהול הטיפול התרופתי בבית החולים שיבא, "אנחנו עדיין לא מרגישים את המחסור כי ידענו עליו מבעוד מועד, והצטיידנו ברכש למספר חודשים קדימה. כרגע אנחנו לא משתמשים בחלופות תרופתיות, בתקווה שהמלאים יספיקו. אך אם המשבר יימשך יותר מהצפוי, אנחנו נצטרך לחפש חלופות. ישנן כאלה, אך לצערנו הן יותר יקרות".

תרופת הטזוצין משלבת תרכובת של חומר בשם פיפרצילין, ממשפחת הפניצילנים, יחד עם חומר מעכב אנזים בטא־לקטמאז הנקרא טאזובקטאם – חלבון תוך־תאי מזרז, שמעניק לחיידק יכול עמידות בפני אנטיביוטיקה. השילוב בין החומרים הופך אותה לתרופה אנטיביוטית שפוגעת במנגנון בניית הדופן של מגוון חיידקים, וכך הורגת אותם.

לפי עיתון הגרדיאן, השיבוש באספקת התרופה החל במארס השנה, בעקבות פיצוץ שהתרחש במפעל שמייצר את חומרי הגלם לרקיחת התרופה בסין. לפי הדיווח, בתי החולים בבריטניה הונחו על ידי רשויות הבריאות להגביל את שימוש בתרופה, ולהשתמש ככל הניתן בתרופות אנטיביוטיות אחרות. זאת, מחשש לפגיעה משמעותית במלאי התרופות הקיים.

גורמי רפואה בבריטניה אמרו כי מדובר באחד המחסורים התרופתיים החמורים ביותר שעמם נאלץ שירות הבריאות הלאומי הבריטי (NHS) להתמודד עד כה. בחלק מבתי החולים בבריטניה כבר מדווחים כי מלאי התרופה אזל לגמרי. לפי הגרדיאן, המפעל בסין כבר חזר לייצור מלא של חומרי הגלם, אך ההערכה היא כי יחלפו חודשים עד ששרשרת האספקה העולמית של התרופה תתאושש לחלוטין.

ממשרד הבריאות נמסר: "לאגף הרוקחות דווח על שיבוש באספקת תכשירים המכילים piperacillin-tazobactam אשר נובע מבעיית מחסור בחומר גלם. כמענה למחסור הזמני, אושר ייבוא חלופי של אנטיביוטיקה המכילה שילוב זהה של חומרים פעילים. אגף הרוקחות פועל מול כל הגורמים הרלוונטיים למען המשך אספקת התרופה. בשלב זה לא ידוע על חוסר שאין לא מענה".
אנטיביוטיקה מחסור עולמי יחידת זיהומים חיידקים עמידים בתי חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד