כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חשש לשוחד במשרד התקשורת: "כשזה עובר דרך אורלי, זה מוכן בתוך יום"

אורלי סבאן, ראש לשכה במשרד התקשורת, מפעילה חברה פרטית הגובה לכאורה תשלום מיבואנים תמורת קידום אישורים בהליך מזורז ■ יבואן: "במשרד התקשורת אומרים 'בתוך 14 יום נעניק לך אישור'. כשזה עובר דרך אורלי, זה מוכן בתוך יום"

פלאפונים, צילום: רשות המכס
פלאפונים, צילום: רשות המכס



מסמכים שהגיעו לידי TheMarker מצביעים על פעילות פלילית לכאורה במשרד התקשורת: אורלי סבאן, ראש הלשכה של הסמנכ"ל לספקטרום ורישוי תדרים במשרד, מפעילה חברה פרטית המאפשרת לכאורה ליבואנים לזרז קבלת אישורים ליבוא של ציוד תקשורת.

אגף הספקטרום הוא הגדול ביותר במשרד, ואחראי על ניהול התדרים. בסמכותו לאשר את השחרור מהמכס של ציוד הפולט קרינה אלחוטית — הליך שבו מונפק מסמך המכונה "אישור תקשורת". בשנים האחרונות התארך משמעותית הליך קבלת האישור עקב הגידול בסחר המקוון הבינלאומי, מה שמכביד על יבואנים קטנים וגדולים כאחד.

במסגרת הליך משפטי שנחשף באחרונה — עתירה לבג"ץ שהגיש בפברואר היבואן קאיה מולטימדיה נגד משרד התקשורת — הודה היבואן כי במשרד התקשורת פועל מאכער, שיבואנים רבים משתמשים בשירותיו. "התפתח שוק פסול של גורמים הסוחרים במידע הקיים במשרד התקשורת", כתבו עורכי הדין. "יבואנים מקבילים רבים נאלצים לקחת חלק בתופעה הפסולה ולשלם כדי לקבל את הנתונים".

"הכל עובד בכסף"

מדברים שנאמרו בדיון שנערך באחרונה בבית משפט, שעסק בסכסוך עסקי של סבאן, עלה חשש כי היא קשורה לכאורה לפעילות כזאת, דרך חברה שרשמה בפברואר 2015 בשם "טלפריים טכנולוגיות בע"מ", ולפי פרוטוקול הדיון היא הבעלים היחידים שלה:


ש: איפה את עובדת?

סבאן: אני עובדת במשרד התקשורת במשרה רגילה ומנהלת חברה בבעלותי. אני הבעלים היחידים של החברה. במשרד התקשורת זו משרה מלאה.

ש: מה תפקידך במשרד?

סבאן: אחראית של שחרור ציוד אלחוטי מהמכס.

ש: מתי התאגדה חברת טלפריים?

סבאן: בפברואר 2015.

ש: על שם מי?

סבאן: קודם על שם הבן שלי, הוא היה משוחרר מצה"ל ורציתי שיהיה לו עיסוק. בתקופה שראיתי שזה לא מקדם אותו לשום מקום לקחתי את הבעלות אלי.

ש: מהיכן החברה פועלת?

סבאן: אצלי בבית.

ש: כמה עובדים החברה מעסיקה?

סבאן: חמישה, שהם בני משפחה.

ש: איך עובדים המיילים — התקשורת של טלפריים עם ספקים?

סבאן: דרך מיילים.

ש: מה המייל שלך?

סבאן: [email protected]

כלומר, סבאן מודה שהיא משתמשת לצורך תפעול החברה בתיבת מייל של משרד התקשורת. בנוסף, בדיון היא מסרה את מחזור העסקים של החברה — 110 אלף שקל לחודש. עוד התברר בדיון שהחברה פועלת מפברואר 2015, אף שלסבאן יש אישור עבודה מהמדינה רק מנובמבר 2016.

כשעלה בדיון נושא עיסוקה של חברת טלפריים, הכחישה סבאן כי החברה נתנה שירותים ליבואנים לשם הנפקת אישורים במשרד התקשורת.

ש: ראיתי שיש חשבוניות של החברה שנושאות את השם "אישור תקשורת".

סבאן: מה הקשר?

ש: את יכולה להסביר את המונח?

סבאן: לא.

מאחר שהדיון לא התמקד בטלפריים, עורך הדין של התביעה הניח לנושא, אך ל–TheMarker הגיעו חשבוניות שהנפיקה טלפריים, שבכולן מופיע סעיף חיוב אחד: "אישור תקשורת". לקוח מתחום הסאונד, למשל, שילם 5,000 שקל על חמישה אישורי תקשורת וקיבל הנחת מזומן של 1,200 שקל.

התעריף הזה — 1,000 שקל לפני מע"מ לאישור תקשורת — נראה אחיד למדי בחשבוניות, אך נמצאו לקוחות ששילמו פחות. יבואן בתחום הסמארטפונים שנעזר בשירותיה של חברת טלפריים סיפר: "יש משהו שמאוד מציק לי — הכל עובד תחת כסף, גם במשרד התקשורת. כשאני רוצה לייבא משהו, שולחים טבלה מסודרת למשרד התקשורת, ואז הם אומרים: 'בתוך 14 יום נעניק לך אישור'. אבל 14 יום זה לא בסדר — אם יוצא דגם חדש כולם רוצים מהר אישורים, אי־אפשר להמתין. כשזה עובר דרך אורלי, זה מוכן בתוך יום, למרות שאני מעולם לא התנהלתי מולה ישירות, אלא מול מישהו שעובד איתה".

כמה כסף שילמת לטלפריים?

"כמה אלפים".

מה שיטת התשלום?

"בדרך כלל העברה בנקאית".

כלומר, לקוחות ישרים נדחקים לאחורי התור בעקבות שחקנים שגילו את ההליך המקוצר.

התיק תקוע במשטרה

במשרד התקשורת יודעים כנראה על פעילותה של סבאן. בכיר במשרד אישר כי כבר לפני כשנה וחצי הגיע מידע על פעילות של שוחד לכאורה בהקשר של סבאן, ואחרי שהצטבר די חומר הגיש המשרד תלונה במשטרה בספטמבר 2016 — אך ככל הידוע המשטרה לא ביקשה עד כה כל מידע נוסף מהמשרד, והתיק אינו מתקדם.

בימים האחרונים השיב מבקר הפנים של משרד התקשורת, אלון זולר, למכתב תלונה על סבאן וכתב כך: "לאחר בדיקה ראשונית של העניין התרשמתי שהמקרה מעלה חשש לפחות לעבירה חמורה אחת של עובדת המדינה". לדבריו, העניין הועבר לטיפול אישי של מנכ"ל משרד התקשורת.

עו"ד אביעד בללתי, המייצג את כונס הנכסים של טלפריים (בתיק אחר שמתנהל בבית המשפט המחוזי), אמר: "בעלת המניות הרשומה של טלפריים היא סבאן, אלא שהיא עובדת במשרה מלאה במשרד התקשורת. עיסוקיה מציבים אותה בניגוד עניינים אינהרנטי, בניגוד גמור לכללי המינהל התקין. הדבר דומה לכך שעובד בפרקליטות המדינה יחזיק בבעלותו משרד עורכי דין".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ברגע שעלו חשדות לפני כשנה להתנהגות שאינה הולמת של עובדים במשרד, הנושא הועבר באופן מיידי לבדיקת נציבות שירות המדינה ולמשטרת ישראל. עתה, משנתקבלו חומרים נוספים, המשרד פועל באופן מיידי על פי ההוראות במקרים כאלה".

מסבאן נמסר: "אני בעלת החברה רק מאמצע 2016, ומיד ביקשתי וקיבלתי אישור עבודה. כפי שכתוב באתר האינטרנט של טלפריים, החברה עסקה ועוסקת בתחום טלפוניה פרימיום. החברה אינה מייבאת ציוד כלשהו ואינה עוסקת בעמלות מכס או בכל צורה אחרת ביבוא מוצרים ו/או שחרורם מהמכס. למיטב ידיעתי, על מנת לשחרר ציוד מהמכס צריך מהנדס, ואיני מהנדסת. אדגיש — מעולם לא טיפלתי בשחרור מהמכס ולא קידמתי שחרור מהמכס של מוצרים, לא בתמורה ולא בחינם".

מהמשטרה לא נמסרה תגובה.
משרד התקשורת שחיתות שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד