י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

בנק ישראל: גידול בשיעור תעסוקת נשים חרדיות

לפי מחקר בנק ישראל, נרשם גידול במספר הסטודנטים החרדים אך אין גידול משמעותי במספר הגברים המועסקים • לעומת זאת נרשם זינוק בשיעור תעסוקת הנשים

בנק ישראל: גידול בשיעור תעסוקת נשים חרדיות
אתר מחלקה ראשונה



בנק ישראל מפרסם היום דו"ח המסקר את השתלבות החרדים בשוק העבודה, לדברי עורכי המחקר ישנו גידול בלימודי מקצוע אצל חרדים אך אין עלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה.

לפי המחקר, בשנים האחרונות ננקטו מספר צעדי מדיניות המיועדים לעודד את התעסוקה של החרדים, בהם צעדים עקיפים כצמצום קצבאות הילדים בשנת 2003 ותוכניות ישירות לעידוד התעסוקה. ביוני 2003 בוטל חוק משפחות ברוכות ילדים ("חוק הלפרט"), וכן הוחלט על קיצוץ נוסף בקצבאות. צעד זה נועד, בין השאר, להניע גברים חרדיים להצטרף למעגל התעסוקה.

נוסף על כך מופעלות בשנים האחרונות תוכניות שונות לעידוד השתלבות חרדים בשוק העבודה על ידי הכשרה והשמה מקצועית, תמיכה בלימודים עיוניים ותמיכה בתעסוקה.

ההוצאה מתקציב המדינה לפרויקטים אלו עמדה בשנת 2010 על למעלה מ-300 מיליוני שקלים (מתוכם כ-150 מיליונים הופנו לסבסוד מעונות יום לאוכלוסייה החרדית). עידוד החרדים לרכוש השכלה המכוונת לשוק העבודה והכשרה מקצועית הוא המפתח לשילובם בעבודה.

נתוני סקרי כוח האדם מצביעים על עלייה מתמדת וניכרת בשיעורי התעסוקה של נשים חרדיות לאורך העשור האחרון.

לעומת זאת, בשיעורי התעסוקה של גברים חרדיים לא ניכרים בתקופה זו, שינויים משמעותיים.

אחת הסיבות העיקריות לאי השתתפותם של גברים חרדיים בשוק העבודה היא חוסר כדאיותה הכלכלית, הנובע מהעדר השכלה המכוונת לשוק העבודה.

הכנסתה הפנויה של משפחה חרדית שבה הגבר אינו עובד והאישה עובדת עלולה לרדת משמעותית כשהגבר ייצא לעבודה (בהנחה שישתכר שכר מינימום), בשל ירידת הכנסותיה שלא מעבודה (למשל מלגת כולל ועזרה כלכלית מארגוני צדקה).

לכן, שינוי משמעותי בדפוסי התעסוקה של הגברים החרדיים תלוי במידה רבה בעליית כושר ההשתכרות שלהם, יחסית למקורות ההכנסה האלטרנטיביים שמחוץ לשוק העבודה. שינוי זה אפשרי באמצעות רכישת השכלה או הכשרה המכוונות לשוק העבודה, שתעלה את השכר הפוטנציאלי של גברים חרדיים.

אקדמיזציה במגזר החרדי

כפי שמוסיף המחקר וטוען: בשנים האחרונות קיים תהליך איטי אך יציב של אקדמיזציה במגזר החרדי, המתעצם בפרט בקרב הגברים. גברים ונשים חרדיים פונים ללימודים אקדמיים ומקצועיים בתוכניות ייעודיות לאוכלוסייה זו ובתוכניות רגילות.

על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, מספר הסטודנטים החרדיים (גברים ונשים) בתוכניות לימוד המופנות למגזר החרדי עלה מכאלפיים בשנת 2005 לכחמשת אלפים ב-2010.

רובו המוחלט של השינוי נבע מגידול מספר הסטודנטים הגברים.

נוסף על אלה לומדים סטודנטים חרדיים בתוכניות ובמוסדות לימוד כלליים, ושם אין דרך לזהותם בסטטיסטיקות. ההערכה היא שהמספר הכולל של הסטודנטים החרדיים ב-2010 היה כ-6,000, מתוכם כ-42% גברים. כמו כן מגמת האקדמיזציה מתרכזת ברכישת מקצועות בעלי פוטנציאל גבוה להשתלבות בשוק העבודה. כאשר מעל 90% לומדים מקצועות אלו.

עורכי המחקר מסיימים את דבריהם באופטימיות זהירה: "המדיניות הממשלתית יכולה לסייע להתגבר על חסמים שונים המונעים מחרדים להשתלב בלימודים אקדמיים ומקצועיים. אם מגמה זו תתעצם, ייווצר בעתיד שינוי משמעותי בדפוסי התעסוקה של האוכלוסייה החרדית. שינוי זה יכול להשפיע רבות על מצב המשק הישראלי, ולמנוע ממנו להגיע למצב שבו שיעורי השתתפות נמוכים בכוח העבודה יכבידו על יכולתו לצמוח".

לקבלת מידע על קרן פנסיה מחברת מגדל לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד