כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

"הריבית תמשיך לעלות" • דעת מומחה

בראיון ל'בחדרי חרדים', מסביר אבי בדלוב לנוטלי המשכנתאות כיצד להיערך להעלאת הריבית • האם יש חשש מ'סאב פריים'? • לאן יטפס ה'פריים'? • ומה עתיד הדולר?

"הריבית תמשיך לעלות" • דעת מומחה
שווה הרבה יותר. חבילת דולרים



בעקבות העלאת הריבית על-ידי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר והסערה המתחוללת בשוק ההון והמשכנתאות, שוחחנו עם אבי בדלוב, סגן מנהל מרחב מרכז לנושא משכנתאות בבנק מזרחי-טפחות.

• האם הצעד של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר - חיובי?

"ראוי לחלק את השאלה לשנים. אם אתה שואל מבחינת נוטלי המשכנתאות, זה תלוי באופן בו התיק שלהם מורכב, אבל מבחינת המשק בוודאי שהצעד חיובי ותועלתי: האינפלציה מתחזקת בשיעור גבוה.

"בנוסף, כל זמן שהמשק מתחזק צריך להחזיר את שיעור הריבית למצבו הנורמלי. צריך לזכור שמאז המשבר שיעורי הריבית בעולם היו נמוכים במיוחד, ובתקופה האחרונה גם הם מתחילים לעלות, אם כי בזהירות. היות ובארץ כמעט ולא הושפענו מהמשבר הגלובלי, אין סיבה לשמר את הריבית הנמוכה לאורך זמן".

• האם אתה צופה העלאות נוספות של הריבית בטווח הקרוב ועד סוף השנה?

"בהקשר הזה אין צורך להיות חכם גודל ולצפות. הנגיד עצמו מצהיר באופן מפורש וברור שעד סוף השנה הוא רוצה להעלות את הריבית לפחות לשיעור של 4%. אנחנו כבנק הוצאנו הערכה כבר בתחילת השנה שעד סוף 2011 ריבית בנק ישראל תהיה בשיעור של לפחות 3.5%-4.5% ובהחלט אנחנו ערוכים לכך".

• מה אתם ממליצים למי שבא לקחת משכנתא כיום?

"כפי שכבר אמרתי, אנחנו נערכים כבר כמה שנים לכך שהריבית לא תישאר בשיעור נמוך כל כך לאורך זמן, והיות והלוואה ממוצעת של משכנתא היא לכ-20 שנה, צריך לשקלל את כל התקופה ואי אפשר לקחת על בסיס העובדה ששנה אחת מתוך ההלוואה יהיה הפריים נמוך במיוחד.

"כבר תקופה ארוכה אנחנו אומרים ללקוחות לצאת ממסלולים שהמרכיב שלהם הוא נטו פריים. באופן כללי לא מומלץ לקחת יותר מ-30-40% מרכיב פריים במשכנתא. למרות שלא ניתן לתת כללים גורפים בזה, וכל לקוח צריך התאמה אישית לפי יכולותיו".

• האם לדעתך הצעד יהווה פיתרון של אמת בנושא הדיור?

"ברור שלא מדובר בפתרון מלא, אבל זה בהחלט נדבך נוסף. האינטרס של בנק ישראל הוא להוביל למצב של בלימת מחירי הדירות, והצעד הנוכחי בהחלט ישפיע.

"ניקח לדוגמא משקיע שיושב על הגדר, ומתלבט אם להשקיע בדירה: הצעד הנוכחי יגרום לו לעשות חושבים, ולמרות זאת אנחנו לא צופים ירידת מחירים בדיור.

"חשוב גם לזכור שזה לא הצעד היחיד שהנגיד ביצע במטרה לבלום את מחירי הדירות, והוא מצטרף לסדרת צעדים נוספת במסגרתה הגביל עוד דברים במשכנתאות כגון הוראות שעה שפירסם בנושא המשכנתאות".

סאב פריים? לא אצלנו

• האם אתה חושש מסיטואציה בה מחירי הדירות יקרסו ויווצר כאן משבר הדומה ל'סאב פריים'?

"אנחנו רחוקים מסאב פריים גם אם ירדו המחירים באופן דרסטי. ישנם 3 הבדלים משמעותיים בין מה שקרה בארה"ב לבין מה שקורה בתחום זה בארץ:

"1. אנחנו דורשים מלבד הגיבוי של הנכס להלוואה גם הוכחה מהלקוח לגבי יכולת החזר של המשכנתא, מה שלא עשו בארה"ב.

"2. תיק המשכנתאות של הבנק מהווה היום 60% מערך הנכסים, כך שגם ירידה גבוהה בשיעור הנכס עדיין תותיר אותו מעל שווי ההלוואה.

"3. ההלוואות אצלנו מחייבות את הלקוח גם אם הבנק מימש את הנכס, במידה וההלוואה שנותרה גבוהה מערך הנכס החוב נותר על הלקוח, כאשר בארה"ב היתה ההלוואה מיוחסת רק לנכס".

• האם דווקא אלו שמחפשים לקנות דירה וזקוקים לה לא יפגעו מהמהלך?

"בכזה מקרה הם צריכים לקחת מסלול שבנוי בצורה נכונה, משכנתא מפוזרת שמשלבת בתוכה כמה מסלולים שונים, כך הבנק מגן עליהם שההחזר החודשי לא יזנק בבת אחת בסכום גבוה.

"מי שכבר לקח משכנתא עם מרכיב גדול של פריים כדאי לו בהחלט להיכנס לבנק, ולבדוק אפשרות של פיזור המשכנתא במרכיבים נוספים. למרות שבסך הכל צריך לזכור שפריים הוא במסלול טוב, אבל צריך לתפור חליפה אישית לכל אחד ולא להיצמד למסלול בודד.

"אני אישית כבנק מעוניין ורוצה שללקוח תהיה האפשרות לשלם את המשכנתא באופן סדיר, ולכן אמליץ לו על מסלול שיכיל בתוכו מינימום סיכונים".

• בעקבות ההחלטה, צפוי שער הדולר לעלות. מה הנגיד יכול לעשות בכדי לעצור את זה?

"לא 'יכול לעשות' אלא עושה בפועל. בתקופה האחרונה ביצע הנגיד 2 צעדים שנועדו לבלום את המשקיעים בשקל בכדי למנוע את המשך התדרדרות הדולר מולו. בצעד ראשון הפסיק בנק ישראל להנפיק מק"מ, כי הרי הגיעו משקיעים מחו"ל ארצה בעקבות הריבית הגבוהה להשקיע בשקל והובילו לעליית ערך השקל, אבל ברגע שאין מק"מ אין למשקיע הזר איך להשקיע בשקל. בנוסף הטיל האוצר מיסוי של 15% על המק"מ הקיים והקטין את הרווח".

"צריך גם לזכור שבעקבות כך שמדינות נוספות התחילו לבצע העלאות של הריבית, גם אם באופן איטי, זה עשוי לעצור גם את משיכת המשקיעים לשקל את התחזקותו. בסך הכל מדובר כאן בסדרה של מהלכים חכמים".

• לסיום, האם יש לכם הערכה מדויקת לגבי גובה הריבית הצפוי?

"בתחילת השנה הערכנו שעד סוף 2011 ריבית בנק ישראל תעמוד על 3.5%-4%. אנחנו חושבים בהחלט שהמהלך של הנגיד תואם לציפיות שלנו, מה שמציב את ריבית הפריים בסוף השנה על שיעור של כ-5%-5.5%.

"הנגיד נחוש ללכת עד הסוף בנושא הזה, והוא מוכיח שאם האינטרס שלו להוריד את האינפלציה ולבלום מחירי הדירות אז הוא עושה את זה, ואם הוא חוזר ומדגיש פעם אחר פעם שיפעל בכיוון הזה אז אנשים צריכים להקשיב לו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד