י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

פישר מסכם שנה: "לא לפריצת מסגרת התקציב"

נגיד בנק ישראל סיכם את 2011 וחשף את היעדים ל-2012 • "עשויה להיווצר כאן בועת נדל"ן" • "במידה ושער החליפין יסטה מרמת שיווי המשקל - נתערב בשוק המט"ח"

סטנלי פישר. צילום: הקריה האקדמית קרית אונו
סטנלי פישר. צילום: הקריה האקדמית קרית אונו

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נשא היום (ד) דברים לרגל הגשת דו"ח בנק ישראל לשנת 2010.

בדבריו אמר פישר כי המשק הישראלי צמח ב-2010 בצורה נאה, בקצב גבוה מרוב המשקים המפותחים.

פישר הוסיף כי "בנק ישראל פעל במהלך השנה להשגת כל היעדים שמוגדרים לו בחוק: שמירה על יציבות המחירים בתוך היעד שהגדירה הממשלה, בין 1-3 אחוזים, וזאת כיעד מרכזי, תמיכה ביעדים האחרים של הממשלה, ביניהם צמיחה, תעסוקה וצמצום הפערים החברתיים, בתנאי שהם לא פוגעים בהשגת יציבות המחירים, ותמיכה ביציבות הפיננסית.

"יעדי המדיניות לשנה הקרובה צריכים להתמקד בהשגת צמיחה בת קיימא, ולא להסתפק בכך שצמיחה חיובית צפויה גם ל-2012. בנק ישראל, מצידו, מחויב על פי החוק להחזיר את האינפלציה לתוך היעד בטווח זמן של שנתיים – סטיות של הטווח הקצר באינפלציה אינן משפיעות בדרך כלל על הצמיחה, אולם אינפלציה נמוכה הנה חיונית לצמיחה בטווח הבינוני והארוך. בשוק המט"ח, בנק ישראל יהיה מוכן להתערב בשוק במידה ושער החליפין יסטה מרמת שיווי המשקל שלו. הבנק יעשה גם את המוטל עליו לצורך השמירה על היציבות הפיננסית, ובהקשר זה חשוב למנוע את היווצרותה של בועה במחירי הדיור".

"תקציב המדינה אושר בכנסת לפני פחות מ-3 חדשים, אולם כבר עכשיו הממשלה עומדת בפני לחצים פופוליסטיים, מכיוונים שונים, להגדיל את הוצאות הממשלה ולפרוץ את מסגרת התקציב. שמירה על מסגרת התקציב ועל המשמעת הפיסקלית הייתה בשנים האחרונות אחד הגורמים להצלחת המשק ולצמיחה, וחייבים לשמור עליה בעתיד כדי שהצמיחה, שהנה אינטרס של כלל אזרחי ישראל, תוכל להימשך".

את נאומו סיים הנגיד בהתייחסות לתגליות הגז לחופי ישראל "תגליות הגז גרמו לרבים לחשוב שמדינת ישראל משופעת כעת בסכומי כסף שניתן להוציא אותם למטרות שונות. זוהי טעות - אין לנו כסף לבזבז. הסביבה הגיאופוליטית מאוד לא יציבה כעת, ולא ניתן לדעת אם ההתרחשויות האחרונות במזרח התיכון יביאו בסופו של דבר לשלום וליציבות או דווקא להיפך. אם נידרש להגדיל את הוצאות הביטחון נוכל לעשות זאת, והמשק הישראלי מספיק חזק כדי לספק את צרכיו גם בתחום החינוך, הבריאות ושירותי הממשלה האחרים, אבל לשם כך חייבים לשמור על משמעת פיסקלית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד