כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

אז מה זה בעצם 'אור ירוק'?

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', סוקר בטורו השבועי ב'בחדרי חרדים', את ההשתלשלות שהובילה להקמת עמותת אור ירוק, ואת פעילותה וביצועיה במהלך השנים

אז מה זה בעצם 'אור ירוק'?

עמותת אור ירוק הוקמה בצילה של טרגדיה משפחתית קשה שאירעה בשנת תשנ"ה, 1995 למניינם. חייל צה"ל רן נאור, נהרג בהתהפכות ג'יפ אזרחי בו נסע בחולות הרצליה, בעת שהיה בחופשת סוף שבוע מבסיסו. לאחר האסון חיפש אביו, אבי נאור, איש חסד וצדקה מיוחד במינו, אפיק פילנתרופי מתאים להחזיר לעם ישראל מעט מהשפע החומרי שניתן לו (הוא היה ממקימי ענק ההי-טק אמדוקס, ובעל מניות מרכזי בחברה), ולאחר כשנתיים, בשנת תשנ"ז, הקים את עמותת אור ירוק. מטרת העמותה: פעולה למען הפחתת מספר ההרוגים והשפעה על תרבות הנהיגה בישראל.

אור ירוק היא ארגון מגזר שלישי קלאסי. הוא פועל בתפר שבין המגזר הראשון, הציבורי, למגזר השני, הפרטי. פעולתו מכוונת למען הכלל, אבל לא במסגרת הרשויות הציבוריות ,אלא מתוך יוזמה אזרחית.

למן היווסדה, כל תקציבה של העמותה, שאין לה כל כוונת רווח זולת טובת הכלל, הוא כסף פרטי של משפחת נאור.

בשנת תשנ"ח, 1998 למניינם, שנת הפעילות הראשונה של העמותה, נהרגו בישראל 548 איש.

בשנת תש"ס, 2010 למניינם, נהרגו בישראל כ-375 איש, שהם עליה מאכזבת לעומת נתוני השנה הקודמת, אבל עדיין ירידה של עשרות אחוזים במספרי ההרוגים בשנות פעילותה של העמותה.

שנת תשס"ה, 2005 למניינם, היתה שנת מפנה בפעילות העמותה ובמידת השפעתה על המאבק בתאונות. בשנה זו הוציאה העמותה לפועל פרויקט המוני להחתמת אזרחים על עצומה הקוראת לממשלת שרון לאמץ תוכנית לאומית למאבק בתאונות. על העמותה חתמו כמיליון ו 200 אלף ישראלים, וכתוצאה מהגשת העמותה לממשלה, הורתה הממשלה לאמץ תוכנית לאומית למאבק בתאונות (דו"ח שיינין).

התוכנית שהוגשה לממשלה אומצה במלואה, אבל היא מיושמת באופן חלקי בלבד. חלק ניכר מהפעילות של אור ירוק עוסק במאבק על יישומה המלא של התוכנית, ועל השמירה על התקציב שיועד לה. מטבע הדברים חלק ממאבק זה, שמטרתו להניע את הרשויות לפעולה ממשית, כרוך בביקורת על הרשויות האמורות לפעול, ובמתן פה לרצון הציבורי לראות גם בנושא זה נטילת אחריות של השלטון כלפי האזרחים, כפי שמקובל במסורת ישראל, לפיה מי שלוקח לעצמו זכות להיות פרנס על הציבור, אחראי בצורה מלאה לגורלות הרבים המופקדים בידיו. בדיוק כפי שמתקיים במדינות רבות אחרות שפועלות בצורה דומה ומשיגות הישגים מעוררי קנאה בהפחתת עשרות אחוזים ממספרי ההרוגים בשטחיהן. חרף הביקורת, אין אנו נרתעים מהובלת המאבק הציבורי להצלת חיי אדם.

אולם עיקר פעולתנו במשימות רבות שנטלנו על עצמנו, ואשר אותן מבצעים בנאמנות למעלה מ 5,000 מתנדבי אור ירוק מכל רחבי הארץ ומכל חתכי האוכלוסיה, רבים מהם אברכי ישיבות מסורים ובעלי יכולת שתורמים לפעילות תרומה חשובה ומבורכת. דרכם אנו מגיעים מידי שנה לכ 400,000 ישראלים, הזוכים להרצאות, הדרכות, מערכי תוכן וליווי אישי במגוון מסלולים: החל בהדרכת גני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים, עבור בהדרכות אישיות לנהגים צעירים ולהוריהם המלווים, בהפעלת מועדוני מתנדבים ברשויות המקומיות, ובהרצאות תוכן בבסיסי הצבא ובמקומות עבודה, וכלה בקשישים במעונות דיור מוגן, שגם אליהם מגיעים מתנדבי העמותה. כולם נחשפים, חינם אין כסף, באורח מקצועי ובלתי אמצעי, ובאמצעות מצגות משוכללות ומרצים מנוסים, למטען הידע הנרחב והחיוני שנאסף באור ירוק, ואשר מוביל להגברת המודעות לסכנות, ולחינוך לשימוש בטיחותי בדרך.

זו פעולתנו ועליה גאוותנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד