ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

שת"פ בין אור ירוק והשירות הלאומי-אזרחי לקידום בטיחות בדרכים

במסגרת הפעילות מקיימים הגופים את פרויקט "אור ירוק לחיים" במסגרתו פועלים צעירים מהשירות האזרחי החרדי בהסברה לנהגים צעירים במגזר החרדי

שת"פ בין אור ירוק והשירות הלאומי-אזרחי לקידום בטיחות בדרכים

אור ירוק בראשות שמואל אבואב ומנהלת השירות הלאומי-אזרחי בראשותו של שר-שלום ג'רבי ממשיכים להרחיב את פעילותם. שני הגופים פועלים יחדיו בשני כיוונים עיקריים:

פרויקט גנים, בתי ספר ו"משפחה בטוחה" במגזר הערבי בשיתוף עם עמותת ש"ל בראשותו של גבי זריהאן, ורכז העמותה עאמר עאמר. מטעם אור ירוק מפעילה את הפרויקט רונית רביב.

פרויקט "אור ירוק לחיים" במסגרתו פועלים צעירים מהשירות האזרחי החרדי בהסברה לנהגים צעירים במגזר החרדי והחילוני. את הפרויקט מפעילים באור ירוק יענקל'ה חי, ארז קיטה וצביקה באר.

שר-שלום ג'רבי, מנכ"ל מנהלת השירות הלאומי-אזרחי, אמר כי "הפעילות של מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי למען הזהירות בדרכים היא חשובה ומסייעת להצלת החיים. מנהלת השירות הלאומי-אזרחי רואה חשיבות גדולה בשיתוף הפעולה עם עמותת אור ירוק בכדי להגביר את המודעות של החברה בישראל לסכנה בדרכים ולחשיבות של הזהירות בדרכים. בכוונתנו לפעול להרחבת הפעילות בתחומים אלה ולהוספת תקנים למתנדבים שיעסקו בכך."

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "אנו רואים בשיתוף הקהילה נדבך בלתי נפרד והכרחי במאבק נגד תאונות הדרכים. בשלוש השנים האחרונות פועלים אור ירוק ומנהלת השירות הלאומי-אזרחי יחדיו, על מנת להביא לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל, שינוי שיביא גם להפחתה במספר הנפגעים בתאונות דרכים. מדובר בפרויקטים מצילי חיים, ואנו שמחים על כי המנהלת מצאה לנכון לקחת בהם חלק פעיל."

במסגרת פרויקט גנים, בתי"ס ו"משפחה בטוחה", מפעילות עמותת ש"ל (שירות לאומי) ואור ירוק בנות של השרות האזרחי במגזר הערבי. הבנות משולבות בגני הילדים ובבתי הספר, וכל אחת מהן מעבירה פעילויות לילדים בנושא בטיחות בדרכים. הבנות הינן בוגרות כיתה י"ב, בעלות תעודת בגרות מלאה, שעברו הכשרה לקראת כניסתן לגני הילדים ולבתי הספר. תהליך הקליטה, המיון וביטוח הבנות נעשה על ידי עמותת ש"ל.

תכנית העבודה בגנים ובבתי הספר במגזר הערבי נבנית בתיאום עם הגננת ורכזת בטיחות בדרכים (בבית הספר) ועונה על הצרכים במקום. הבנות עוברות הכשרה מסודרת אחת לחודש. ההכשרה מועברת על ידי עמותת אור ירוק וכוללת מידע ורעיונות לפעילות בנושאים: חצייה בטוחה, נסיעה בטוחה, בטיחות בשעות הפנאי ומשחק במקום בטוח. כל אחת מהבנות מקבלת תכנית עבודה שנתית. העשייה בשטח מתייחסת לשלושה מעגלים בקהילה:

בנות השרות האזרחי – הבנות עצמן נחשפות לידע חשוב בנושא בטיחות בדרכים, במסגרת התפקיד שלהן הן נדרשות לתת דוגמא אישית בקרב הקהילה ובכך תורמות להעברת המסרים בקרב שכבת הגיל שלהן.

ילדי הגנים ובתי הספר – הילדים נחשפים לתכנית מובנית ומסודרת, כל שבוע, המקיפה את כל תחומי הידע הרלוונטיים בנושא בטיחות בדרכים. הפעילויות מתבצעות במליאה, בקבוצות קטנות ובאופן אישי. המסר מועבר על ידי הילדים לשאר בני המשפחה.

משפחות הילדים – במסגרת תכנית "משפחה בטוחה", נפגשות בנות השרות האזרחי עם משפחות בקהילה ומדריכות אותן בנושאים הקשורים לשמירה על כללי הבטיחות. הבנות מצוידות בחומרי הסברה וכלי הדרכה ומציגות להורים את הסכנות הרבות הקיימות כאשר לא שומרים על כללי הבטיחות בדרכים.

לדברי רונית רביב, רכזת תכניות גנים באור ירוק, "אנו רואים חשיבות רבה בפעילות של בנות עמותת ש"ל במגזר הערבי. חינוך המתחיל בגיל הצעיר הוא בעל חשיבות רבה על התנהגות הילד בעתיד. המגזר הערבי בו נפגעים מספר הילדים הגבוה ביותר בתאונות דרכים ובתאונות חצר, חשוב שיהווה ראש חץ בפעילות של מניעה והקניית הרגלים נכונים מגיל צעיר. בשנת הלימודים הבאה, תרחיב עמותת אור ירוק את הפעילות בעוד כ– 100 מסגרות חינוכיות ברחבי הארץ. היקף רחב של פעילות יאפשר להשפיע על משפחות רבות יותר, ובכך להציל חיים. "

פרויקט אור ירוק לחיים, שהושק בשנת 2004, הוא אחד מתחומי הפעילות המרכזיים של אור ירוק. הרקע לפעילות זו הינה העובדה שבעולם המערבי וגם בישראל מעורבים נהגים חדשים בתאונות דרכים קטלניות באופן משמעותי יותר מאשר יתר האוכלוסייה. בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, אוכלוסיית הצעירים בגלאי 17 – 24 חשופה יותר לתאונות, בשיעור כפול ויותר מחלקה היחסי באוכלוסייה. בנוסף, מידי שנה מתווספים בישראל כ – 80,000 צעירים לציבור הנהגים.

במסגרת הפרויקט נערך מפגש עם הנהג עם הנהג החדש והמלווה (הורים), בו ניתנת הדרכה על חשיבות הליווי ונהיגה נכונה. בפרויקט אור ירוק לחיים השתתפו עד היום יותר מ-215,000 משפחות בכל רחבי הארץ. שיתוף הפעולה עם השירות האזרחי החרדי החל באוגוסט 2008 ועד כה שירתו 82 מנחים בעמותה, אשר ביצעו 15,739 מפגשי הנחיה (נכון לפברואר 2011). המחקרים מוכיחים מעל לכל ספק שנהגים צעירים שהודרכו על ידי מנחי משפחה של "אור ירוק לחיים" מעורבים פחות בתאונות, לעומת נהגים צעירים שלא השתתפו בהדרכה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "אנו רואים חשיבות רבה בהשתלבות השירות האזרחי החרדי בפרויקט ייחודי זה. השירות האזרחי מהווה כוח עבודה פורה ואפקטיבי לביצוע המשימה. השתלבותם של בני המגזר החרדי בפרויקט מוסיפה ערך של מפגש בין אוכלוסיות למען מטרה משותפת - הפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד