כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הדולר צונח, המונים יפוטרו • תסריט בלהות

העלאת הריבית עשויה להביא לפיטורי אלפי עובדים מהשכבות החלשות • ומה עם ניסיונות הנגיד לרכוש דולרים? נו, באמת. גם הוא מבין שאין בכוחו לעצור את גל המשקיעים בשקל

הדולר צונח, המונים יפוטרו • תסריט בלהות

האיש המדובר ביותר בכלכלה הישראלית בשבוע האחרון הוא הנגיד סטנלי פישר. בטובתו ושלא בטובתו, נקלע הנגיד לסערת ענק לאחר שביצע העלאה חדה נוספת בשיעור הריבית, במטרה חיובית לכאורה: בלימת האינפלציה ומחירי הדירות.

עד כאן הכל נפלא, אלא שכמאמר הפתגם 'הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות', ההשלכות האפשריות של צעדי הנגיד עשויות להוביל את ישראל לגיהנום כלכלי.

הבעיה העיקרית נעוצה בעובדה שהבנק הפדרלי האמריקאי מסרב להעלות את הריבית לעת עתה, מה שמעמיד את פער הריבית בין השקל לדולר על 3%, מושך משקיעים לשקל ומדרדר יותר את שער הדולר – המצוי בשפל גלובלי בכל מקרה.

התוצאה הקשה ביותר כרוכה בעובדה שמרבית היצוא הישראלי משווק בדולרים, כאשר היצואן משלם בשקלים ומקבל דולרים, כך שכל ירידה בשער הדולר פוגעת ביצוא. ירידה דרסטית עשויה להוביל לפיטורים המוניים – תרחיש בלהות שיפגע בעיקר בשכבות החלשות.

פישר מנסה להילחם במצב באמצעות רכישת דולרים שוטפת, אך גם הוא מבין שטפטופים לא מסוגלים לעצור את השיטפון האדיר של המשקיעים בשקל, זאת למרות סדרת הגבלות שהטיל על משקיעים מחו"ל.

בינתיים, הדולר נכנס למצב של צניחה חופשית: שערו היציג נקבע היום (ג) על 3.468, אך בשוק המט"ח גוברות הערכות כי ללא שינוי דרסטי הוא ידרדר כבר בתקופה הקרובה לשער של 3.30 ואולי אף למטה מזה.

במקביל, גוברות הקריאות לנגיד למתן את צעדיו בנושא הריבית, כאשר חלקם דורשים לבצע צעד נועז של הפחתת הריבית. אם צעד כזה יבוצע, הוא יבטא הודאה של פישר בכישלון התוכנית הכלכלית שלו, ובהבנה שהוא רץ מדי מהר בנושא זה.

כרגע טרם נשמע ברמה קולם של היצואנים. למרות ששרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים כבר הודיע כי על פישר למצוא פיתרון למצב, ברור כי היצואנים לא יסתפקו בקריאה מעין זו ובמידה ולא ימצא פיתרון ממשי כבר בשבועות הקרובים – ינקטו בצעדים משלהם, כאשר תסריט האימים מדבר על פיטורים נרחבים בכל ענפי המשק.


לקבלת מידע על קרן פנסיה מחברת מגדל לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד