ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

מעל 200 אלף משפחות כבר הצטרפו לפרויקט "אור ירוק לחיים" • מה איתכם?

על פי נתוני אור ירוק: בוגרי הפרויקט מעורבים ב10% פחות תאונות מהנהגים החדשים, שלא נחשפו אליו * בשנת 2010 נפגעו כ-3500 נהגים צעירים בתאונות דרכים

מעל 200 אלף משפחות כבר הצטרפו לפרויקט "אור ירוק לחיים" • מה איתכם?

אור ירוק עורכת כנס מיוחד בנושא נהיגת צעירים, במסגרת פרויקט "אור ירוק לחיים". הכנס יתקיים ביום חמישי הקרוב, 7 באפריל 2011 בביתן 10 בגני התערוכה בת"א, בין השעות 16:30-20:00.

פרויקט 'אור ירוק לחיים' הושק על-ידי עמותת אור ירוק בשנת 2004, על רקע החוק הקובע כי על נהגים מנוסים, על פי רוב הורים, ללוות נהגים צעירים, עם קבלת הרישיון, למשך שלושה חודשים. ליוויי זה נועד לגרום לצעירים לנהוג טוב יותר כנהגים עצמאיים ולהיות מעורבים בפחות תאונות דרכים. הפרויקט נועד לספק ידע ועצות מעשיות להורים ולנהגים הצעירים בתחילת תקופת הליווי, על מנת להגדיל את אפקטיביות תהליך הליווי, ונחשב לפרויקט הדגל של העמותה. התוכנית נבנתה על ידי אור ירוק באמצעות צוות בין-תחומי הכולל את מיטב המומחים בישראל, ובשיתוף נציגי משרד התחבורה החברים בוועדת ההיגוי ובעידוד משרד החינוך.

בשנת 2010 נפגעו כ-3500 צעירים בתאונות דרכים. מאז החלה עמותת אור ירוק לבצע את מפגשי 'אור ירוק לחיים', ביצעה העמותה 215 אלף מפגשים עם נהגים חדשים ובני משפחותיהם. המפגשים נערכים בכל רחבי הארץ ע"י 272 מנחי הפרויקט, המגיעים מדי שנה ליותר מ-32,000 בני אדם.

במסגרת עבודת ההכנה לפרויקט נלמדו מאפייני נהיגת צעירים ותאונות דרכים בהן היו מעורבים. לאור המידע שנאסף, הוגדר כי במהלך הליווי יש להביא את הנהג הצעיר לצבירת ניסיון מעשי בנהיגה במצבים מגוונים, לפתח תבנית חשיבה העוסקת בהימנעות מהפתעות, לצמצם את מספר הטעויות שלו ולסגל הרגלי נהיגה אחראיים ובטוחים יותר. בתום כל מפגש הנחיה, מעניק המנחה לנהג הצעיר ולמשפחתו סימולאטור, באמצעותו יכול הנהג הצעיר לתרגל מצבי נהיגה שונים, תוך סריקת הכביש וזיהוי סכנות, ובכך מאפשר לנהג הצעיר להשתפשף בנהיגה עוד לפני שעלה על הכביש.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, "במהלך הקמת הפרויקט נמצא כי תקופת הליווי מושפעת מאוד ממערכת היחסים בין הורים וילדים בגיל ההתבגרות. מערכת יחסים ייחודית זו גורמת לצעירים רבים לחשוש מהערות הוריהם ומהלחץ מהם. מנגד, התברר כי גם הורים רבים חוששים מתקופת הליווי, מכיוון שאינם יודעים מהו תפקידם כמלווים וכיצד למצות תקופה זאת. מפגש ההנחיה נועד ליצור שפה משותפת בין הנהג החדש למשפחתו, לגרום למוטיבציה גבוהה לביצוע מספר גדול של נסיעות במהלך תקופת הליווי ולמקד את תהליך הליווי כך, שנסיעות הליווי תבוצענה באופן שיקנה לנהג החדש ניסיון מעשי נוסף על מה שלמד בתהליך קבלת רישיון הנהיגה."
במחקר שנערך ע"י ד"ר אורית טאובמן - בן ארי מהטכניון התגלה, כי צעירים שהשתתפו במפגשי 'אור ירוק לחיים' דיווחו כי הם מעורבים בפחות תאונות דרכים, וכי בפועל הם מעורבים בכ-15% פחות תאונות מנהגים שלא נחשפו לפרויקט.

ד"ר טאובמן בדקה את תרומת המפגש לתקופת הליווי הקבועה בחוק. ממחקרה עולה כי ככל שהנהג חש שהמפגש עם אור ירוק תרם לו יותר, כך הוא מעריך יותר בחומרה את עבירות התנועה השונות ותופס את הליווי כאפקטיבי יותר. בנוסף, נהגים צעירים רבים ציינו כי בזכות המפגש עם מנחה המשפחה של 'אור ירוק לחיים', תקופת הליווי עברה תוך תקשורת טובה עם המלווה (לרוב הורה), צבירת ניסיון, בטחון עצמי, ידע בנהיגה וכי המפגש תרם להעלאת בטיחות נהיגתם. למעשה, כ- 70% ויותר מהנהגים הצעירים הסכימו, כי הליווי הגביר את ביטחונם ביכולת הנהיגה שלהם, הגביר את יכולתם לנהוג היטב, הקנה להם הרגלי נהיגה בטוחים, העלה את המודעות לסכנות אפשריות בכביש והגביר את תחושת האחריות שלהם כנהגים.

שמואל אבואב, מוסיף, כי "מבחינתנו, כעמותה, אין דבר מספק יותר מאשר תוצאות כה יפות בשטח. מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים עם נפגעים, בשנתיים הראשונות לנהיגה, פחתה ב- 10% בקרב נהגים שהשתתפו בפרויקט לעומת נהגים שלא השתתפו. כמו-כן, הרחבנו את פעילותנו למגזר הערבי והחרדי במטרה להגיע למרב הנהגים הצעירים בישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד