י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

קבעו שהקבלנים אחראים ל-20 שנה? אתה תשלם את המחיר

חוק חדש שיזם שר השיכון מטיל אחריות על הקבלן לטווח של 20 שנה • אבל כשניגש לקנות דירה, נשלם על החוק הזה ביוקר • נתן רוזנבלט מסביר מדוע

ומי ישלם ביוקר? אנחנו. רוזנבלט
ומי ישלם ביוקר? אנחנו. רוזנבלט



אם מחירי הדירות לא ירדו בזמן הקרוב, למרות הפעולות המוברכות של הממשלה (ואטיאס בתוכם), זה יהיה בין היתר בגלל תיקון קטן שהוביל שר השיכון לחוק המכר, ואשר עבר השבוע סופית, בתוך ים החוקים המוזרים שעברו בשבוע האחרון בכנסת סופית (כשלושים במספר. איה עורך הדין שיכול לעמוד בקצב?).

על-פי התיקון שהשר מיהר לקחת עליו קרדיט, יתחייב קבלן לדאוג לדירה עד 20 שנה לאחר הרכישה. כאשר חובת ההוכחה (שהדירה נבנתה כראוי והדיירים או פגעי הטבע הם אלו שהרסו אותה) היא על הקבלן.

המשמעות: אם עד היום היית צריך להוכיח לבית המשפט שהדירה נבנתה שלא כראוי, הרי שמעתה די בכך שאתה מודיע שיש בעיה, ואתה מקבל פיצויים כדין.

כלומר, אם מר בנאי מכר דירה לזוג צעיר, הרי שהוא ימשיך להתדיין עימם גם כשכבר לא יהיו זוג צעיר. וגם אם כבר לא יהיו בכלל, חברת "בנאי ובניו" תמשיך להתדיין ולשלם פיצויים לנכדיהם של הזוג הצעיר לשעבר, בכל פעם שהם ימצאו איזה סדק באחד הקירות.

סוכריות נוספות יש לרוכשים בשפע בחוק. כגון, קנס עד 14.4 אלף ₪ על איחור ברישום הדירה ע"ש הרוכש (איזה קבלן עומד בזה?) פיצוי מהיום הראשון על איחור במסירת הדירה ללא הוכחת נזק. ועוד כופתאות כיוצא באלו.

אם אתם מכירים קבלן שלא מאחר תודיעו לי.

מהיום לא יעזרו לו שום תירוצים. איחרת – שלמת!

מעניין שדווקא שר השיכון והתירוצים (עברו שנתיים מאז שהבטיחו לנו שאוטוטו חריש נבנית והמחירים צונחים) אינו מוכן לקבל אפילו יום אחד של איחור מצד הקבלן.

(אגב, מישהו שם לב שבתיקון החדש לא מופיע דווקא "קבלן" אלא כל מוכר דירה הוא בעצם נתבע פוטנציאלי ל-20 השנים הקרובות. תחשבו על מה שהדבר הזה יעשה למערכת הכלכלית והמשפטית).

לכאורה חוק מושלם: וכפי שאמר חגיגית כבוד השר: "דאגנו לרוכשים החלשים מול הקבלנים החזקים".

איזה קבלן לא מאחר?

אלא מאי? מאיפה הוא יביאו הקבלנים את הכספים האדירים שיצטרכו לשלם לרוכשים?

הרי לא נראה את ב. יאיר וח. זקן עומדים בתור לוועד הרבנים לבקש סיוע להחזר חובות. ברור שמי שישלם את זה יהיו הרוכשים עצמם כאשר הנזק יגולם במחיר הדירה מראש.

כלומר, אם עד היום הקבלנים מרוויחים תקורה של כ-15% בלבד (פלא שכל שבוע נופל כאן קבלן אחר) הרי שמהיום הם יצטרכו לבקש לפחות 30% כדי שישתלם להם להיכנס למיזמים חדשים, ולהתחייבויות לרוכשים בסכומים בלתי מוגבלים.

בחשבון פשוט, למי שלא למד ליב"ה: במקום שמחיר מ"ר בניה יהיה כ-3200 ₪ לפני מע"מ, הרי שהוא יהיה 3700 ₪. תכפילו במאה (ממוצע של דירת 3 חדרים, כולל שטח משותף בחדר מדרגות) וקיבלתם דירה חדשה (כולל הוצאות נוספות) במחיר של כחצי מליון ₪ רק הבניה לבדה, ללא מרכיב הקרקע. אז איך בדיוק יוזלו המחירים?

כל קבלן שיסכים לבנות במחיר פחות מכך, הוא אחת מהשניים: או במצב כספי רעוע וחייב להראות לבנק שהוא עושה משהו (כן, כן, יש כזה דבר). או שאינו מחושב כלכלית.

אצל איזה מהם מעדיף אטיאס שהזוגות ירכשו את דירתם?

מצב כזה אומר, שמספר הקבלנים הרציניים, והתחלות הבניה ירדו לאפס, מחירי הבניה ירקיעו שחקים. ומי יפסיד? כמובן, הזוגות הצעירים שכולם כביכול דואגים להם.

וכך נוצר מצב אבסורדי: בעוד השר אריאל עושה פעולות טובות כדי להוזיל את המחירים, הרי שהשר אטיאס מטיל את כל כובד משקלו, כדי להעלות בעקיפין את הדירות. וכאשר אטיאס מבטיח לנו שהוא הולך להציף את המדינה בקרקעות פנויות, הרי שאריאל דואג שהן תישארנה שוממות, ואף קבלן שפוי ויציב לא יגע בהן.

כבוד השר אטיאס: יש לנו באמת הערכה כנה ואמיתית אליך. יש לנו אפילו אמפטיה לכך שלמרות מאמציך לא הצלחת להעביר השבוע את חוק המשכנתאות. אנו מאוד מעריכים את המאמץ.

אבל אם לא הצלחת לעזור, למה להזיק?

הכותב הינו תושב מודיעין עילית, ושימש בעבר כיו"ר ועד רוכשי חפציבה בעיר. בשנה האחרונה עומד בראש משרד התיווך "גור בארץ" המתמחה בעיקר בהשקעות נדל"ן קטנות. ליצירת קשר: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד